Minikar
Hej hej! Har nu startat upp ett minikar på ca 20L och tänkte bara höra ifall det är någon som har bra tips på invånare till karet :) Det bor just nu 5-6st små räkor och 3 malyngel (kommer att flytta vid tillväxt)
skulle vilja ha någon Gurami, men det kanske är taskigt när det är så litet?
Tacksam för svar // LUMO
Nja, det är ju väldigt svårt att hitta invånare när man har ett så litet kar:| Jag kan tyvärr inte tipsa om några andra fiskar eller så som du kan ha ditt kavriul förutom då räkor som du redan har, jag är ingen expert direkt utan bara en "gröngöling" , haha! Den minsta guramin(vad jag vet) är Dvärggurami och de ska minst ha 54 l har jag för mig…;) så det kan nog bli lite svårt!
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Akvarium*
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
20l är i minsta laget. Känner att ex en Kampfisk kan bo i 20l men då en lugn och lite slö (ej sjuk-slö) individ. Pygmegurami kan passa om akvariet är anpassat och inrett till dem med växter osv. Man ser ofta om de mår bra i sitt kar, oftast iaf men inte alltid.
Skulle nog stannat vid räkor i 20l.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Var det jag misstänkte, inte många firras som vill ha så litet, ska kolla upp de där pygmeérna!
Det finns inga räkor att rekomendera då? :)
Om du har ett större kar med fiskar som kan få yngel så kan du ju använda det till ett yngel akvarium med några fina räkor.
Tycker såna Crystal red är riktigt fina om de har tydliga färger. Såg en som hette kardinalräka som var fräck med. Testa fråga inne på http://akvarierakor.ifokus.se/ , de kanske kan hjälpa dig bättre :)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Kampis går som sagt! :)
räkor eller nån snäcka är det nog som gäller i ett sådant litet kar, om du inte gör som #5 säger och ha yngel i tillfälligt. tycker det är i minsta laget även för en Kampfisk, men då är jag en sån som bryr mig om mina djur och ser hellre att fisken har nästan onödigt större, än riskera att gå i för litet kar. kardinalräkan som #6 nämnde är ganska svår, då passar nog någon variant av neocaridina eller cr/cb bättre.
Fick själv tips om Galaxyrasbora och nån mer art som jag inte kommer ihåg namnet på nu, när jag sökte fisk till 20-25l kar. Självklart bara en utav arterna i karet då. Skaffade aldrig ett sånt litet akvarium sen så har ingen erfarenhet utav det. Kanske inte alls går, i och med att de flesta här skriver det, och jag är ju bara glad amatör:)