Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 6036 ggr
mimåne
0

Apistogramma Borellii/Gul dvärgciklid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hade jag tänkt att dokumentera om den vackra dvärgcikliden Apistogramma Borellii. Informationen består mycket av mina egna lärdomar och erfarenheter av arten samt släktet. Alla med intresse får hemskt gärna posta egna apistogramma bilder.

Den 3 maj 2014 införskaffade jag två stycken Borellii. 1 hane + 1 hona. De är haremruvare men till försäljning fanns endast en hona, så henne fick det bli. Små och blygsamma var de i både storlek och färg.

På bild är honan vid ankomsten. Endast 1,5cm och hanen ungefär 1cm större.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Som med många apistogramma finns det flera olika färgvarianter av Borelli. Man brukar prata om de två vanligaste, d.v.s en variant utan gula teckningar med inslag av rött i ansiktet vid namn Opal, och en annan teckning utan rött och med gult, vid namn Yellow head.

Apistogramma borellii hane Yeallow head.

mimåne
0

De två ynglingarna fick flytta in i mitt akvarium på 280L. Där samsas de med Otocinclus arnoldi, Corydras sterbai samt två stycken Anomalochromis thomasi.

Två dagar behövde de på sig innan de vågade ta ut sin rätt och undersöka omgivningen.

(Bilden får duga, det speglar sig så mycket att det nästan är omöjligt att få till en Ok helbild)

mimåne
0

Arten är revirhärdande men vid denna storlek och unga ålder är det inte relevant. Hanen och honan simmar därför runt i hela akvariet. Apistogramma har ett rykte om sig att hålla till vid botten/nedre delen av akvariet men det stämmer inte med mina erfarenheter idag eller tidigare. De håller sig faktiskt mestadels till uppe i akvariet. Gärna bland bladen på den stora echinodorus plantan eller uppe på rötterna vid javaormbunkarna.

Jag funderar på om det kan ha att göra med att arten naturligt lever i lägre vattentillstånd. Rotdelen i akvariet bildar en "platta" som skulle kunna ge känsla av markhöjd.

mimåne
0

Visst kan du pröva att mata arten med flingfoder eller annat producerat som ex. granulat, men förvänta dig inget. Det brukar ratas.
Accepteras gör istället det mesta av fryst foder eller levande föda i lämplig storlek. 

Jag skulle kalla borellii och övrig apistogramma för lojal och godtrogen. De är där så fort du sätter dig vid akvariet eller stoppar ner handen. Mina kommer som små skott när jag plaskar med handen i vattnet, för då är det matdags! 

Personligen tycker jag att det är lättast att mata dem ur handen, detta för att de är väldigt långsamma. De studerar maten, tittar.. "Kanske man skulle smaka?" Sedan tuggar de maten 30 gånger noooggrannt!
De fångar maten i alla lägen i akvariet, det spelar ingen roll om den ligger på botten eller vid ytan.

Här fick de levande mygglarver som jag själv fångat.

mimåne
0

3, snart 4 månader sedan Borellii flyttade hem till mig har de växt med ungefär en cm vardera. De ligger alltså på 2,5cm honan och 4cm hanen. När de är i den här storleken borde de vara mogna för lek jag sätter därför ner en kokosnötsgrotta åt dem att leka i. Dessa sägs vara populära bland apiston så det är väl värt ett försök.

Lillyrod
0

Så vackra de är. Akvariet med. Ett tips. Tryck ner nöten i framkant så dom får vika sig för att komma in. Det ger mer skydd och de gräver ju igen ingången när det blir larver.

[Jens]
0

Jag har kvar mina apiston också men jag köpte dock en ny hona efter att den förra dog. De är i det stora karet bland andra ciklider så det är svårt för dem att leka. Jag har funderat på om jag verkligen gjorde rätt i att köpa eldbukarna. Att lämna dem till butik igen har slagit mig men jag får fundera ett tag till =)

mimåne
1

Tack Lillyrod. Det där med nöten hade jag i tanken men hann inte riktigt komma till skott, jag ska berätta varför snart ;) 

Jag förstår vad du menar jens. Även om alla dina fiskar kan fungera bra tillsammans i ditt akvarium så blir det en aningen många revirhärdade fiskar när det kommer till lek. Det kan mycket väl vara så att det drabbar t.ex apiston på det viset att de inte leker. Har du försökt få dem att leka? Hur stora är eldbukarna och hur länge har du haft den? Röjer de runt mycket i akvariet och stör dem andra?

[Jens]
0

Eldbukarna är inte alls så stora, ca 5-6 cm. Vill du ha dem så får du dem gratis? ;) Undrar om inte du bor långt norr ut …. 🤔

mimåne
0

Herr och fru borellii hade svårt att få till de rätta känslorna för varandra och verkade tillfreds med att vara bara vänner. Något som jag själv inte alls var nöjd med, jag ville se ett riktigt kärlekspar!

För att få dem att leka började jag att ge enbart frysta svarta(röda duger också) mygglarver i flera dagar, efteråt gjorde jag ett vattenbyte som sänkte temperaturen med 2-3grader. Detta kan motsvara ett regn i det vilda och få igång dem.

Hanen började genast flörta med sin lilla dam. Oj så han spände upp sina fenor och putade med munnen. Den gula nyans han hade i ansiktet blev vackert orange. Sedan fladdrar han och vickar lite på stjärten. "Hej kexet, står du här och smular."

mimåne
1

Oj är de så små fortfarande. De växte då långsamt. Jag hade gärna haft eldbuk, men du har rätt i att jag bor långt norrut, i Piteå. Av vilken orsak har du ångrat dig med dem?

Lillyrod
1

Temperaturen i vattnet brukar funka bra. Mina agassizii lekte första gången när jag glömde värmaren ett dygn efter vattenbyte. Flirtandet är en bra start. När dom börjar slingra sig runt varann o kela med stjärten, alltså stryker sig mot varann,  är det nära 😉

mimåne
0

När hanen flörtar med honan så svarar hon inte alltid, oftast fortsätter hon med sitt, helt obrytt. Däremot har hon fått en bra storlek och ser lite rund ut. Jag bestämmer mig för att trycka ner kokosnöten längre ner i sanden så att öppningen blir så liten att de nästan måste svänga sig på sidan för att komma in. Detta gör grottan mer attraktiv som lekplats då den är svåråtkomlig för hot mot rommen.

Andra dagen efter vattenbytet ser jag inte till någon av dem. Jag sitter och tittar en lång stund, plaskar lite i vattnet som jag brukar när de ska få mat. Men de kommer inte. Apistogramma har en tendens att gräva små sandslott vid öppningen till lekplatsen, men kokosnöten ser helt orörd ut. De andra fiskarna får mat och jag stirrar igenom varenda buskage innan jag går därifrån. 

Rund och fin hona.

mimåne
0

På kvällen sätter jag mig vid akvariet för att se om de kommit fram. Jag möts av hanen. Han rusar fram som ett skott och ställer sig redo i hörnet där han brukar få mat. Han tittar upp mot ytan och tigger, som om han aldrig ätit förut.

Jag matar honom men honan syns inte till. 

Hanen har kvar sin vackra orangea färg.

[Jens]
0

Mja, det är väl just det att få dem att leka lite.

mimåne
0

Om jag minns rätt så har du bara ap. agassizii som är könsmogna, eller?

Har du någon lämplig grotta åt dem? De gillar trånga utrymmen.

[Jens]
0

Jarå, det har jag =) Men jag tror som sagt att det för mycket 'rovfiskar' i det karet för att det ska yngla av sig.

Lillyrod
0

Hur går det för dessa två?

mimåne
0

Dagen efteråt är det ett himla liv i akvariet. Fiskarna simmar omkring hit och dit. Och med all rätt, de har en hona hack i häl. Nämligen lilla fru borelli. Hon jagar bort och vill absolut inte ha dem i närheten, och vilken färgteckning hon fått! Det finns bara en orsak, Herr och fru Borellii har äntligen lekt!

Lillyrod
0

Så fin hon är! Håller tummarna för att allt går bra.

mimåne
0

En sak förvånar mig, och det är deras val av plats inför romläggningen.

Kokosnöten har de ratat, istället har de valt att lägga rommen under en mangroverot. Denna rot har varit hårt nertryckt i sanden. Honan har alltså grävt gångar under den för att lägga rommen där. 

Här syns roten i bild och honan som jagar iväg en c. sterbai.

mimåne
0

Här i bilden syns ena öppningen som leder in till rommen. Duktiga lilla hona som grävt sitt eget bo alldeles själv! 

Jag misstänker att det finns en till öppning även på baksidan, men den kommer jag inte åt att se p.g.a dåliga vinklar.

mimåne
0

Ja visst är hon Lillyrod :)

mimåne
0

Honan jagar bort även hanen som inte är delaktig i vård av rommen.
Efter 4-5 dar kommer rommen kläckas och är i det läget larver. Efter ytterligare 5-7 dagar har de utvecklats till frisimmande yngel. Om avkomman klarar sig tills dess d.v.s.

Här smyger hanen omkring utanför nästet. Att få en titt på avkomman kan han nog glömma.

Lillyrod
0

Exakt så gjorde båda mina honor nu. Jag lade ju i nöten 1-2 dagar för sent. Då hade de redan tagit saken i egna fenor. Beanschihonan kunde jag se var hon grävt men inte agassiziin. Hon är på baksidan av rotkojan. Jag vet inte men inbillar mej att det ska bli bättre nu när dom fixat allt själva och inget är tillrättalagt åt dem.

mimåne
0

Honan vaktar noga och väl men ser inte hanen som smyger sig fram bakifrån.

kigon
0

Tror du dessa skulle kunna vara i ett akvarium med kopparbarber & dvärggurami…? Tänkte bara främst så de inte är så aggressiva att de skulle ge sig på guramin, annars blir det fjärilciklider 🤔

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Lillyrod
0

Hon är lika stel och med spända fenor som mina haha. Man kan tro det är en staty när de står sådär. Corydoras är mest jagade av agassizii.  Baenschi ger jämna slängar mellan tetror och ottosar.

mimåne
0

De mycket fredliga och lugna. Snällare än fjärilsciklider. De tar saker med ro, förhastar sig inte utan funderar över saker och ting… "Oj en matbit, den såg väl god ut. Kanske man är lite hungrig ändå. Jag tror att jag smakar på den, om en stund".

Leker dom så kommer honan att börja jaga iväg de andra fiskarna från platsen men honan som jag har i nuläget är inte alls aggressiv i jagandet. Apistogramma borellii behöver du inte oroa dig för om du skaffar den, snarare behöver du hålla koll på dvärgguramin som kan vara aggressiv.

Förutsagt att du har de rätta förutsättningarna för att hålla denna fisk så skulle jag absolut säga att du kan hålla arten i fiskkombinationen du har.

kigon
0

#29 Har planer på att starta upp 160L igen och vet inte om jag ska ha kakadua, fjäril eller dvärg men lutar mest mot dvärg då de är so otroligt snygga, och om de är så lugna så blir det nog dem 🙂 Verkar lite småsvåra att få tag på dock, får höra med vår djuraffär… 

Vet du hur det är med livslängden? Vet att vissa dvärgciklider ska ha ganska korta livslängder, är dessa dvärgar mer hälsosamma på den aspekten…? Hongsloi'n är också jättefin med den röda färgen, så svårt att välja! 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Lillyrod
0

#30 Det finns massor av olika apistogramma. Kakadua, regnbåge, borellii och hongsloi är de vanligaste och brukar finnas i affärerna. Iallafall någon av dessa. Men som sagt det finns många många fler.

mimåne
0

Du har alldeles rätt i att en del apistogramma har kort livslängd. Detta är p.g.a hårt avlande som t.ex Kakadua och agassizii har blivit. Det här är mina första borellii så jag har ingen egen erfarenhet av hur länge de lever men jag har hört att de ska vara tåligare. I butik är de ofta ganska anspråkslösa i färg och storlek och därför inte lika uppmärksammade som andra apistogrammor. Det är inte den i släktet man ser mest av i butik men visst kan man stöta på dem ibland. Hör för om din butik kan beställa in dem så går det säkert bra.

mimåne
0

Dagen efter romläggningen simmar fiskarna omkring som vanligt. Både honan och hanen kommer fram och tittar på mig tillsammans, de har inga problem med att samsas. Rommen verkar vara helt borta vid det här laget för honan bryr sig inte ett dugg om platsen längre. 

Det var deras första försök och varade i knappt ett dygn. 

Honan är fortfarande gul och fin i färgen.

mimåne
1

Hanen ställer också upp på kort, tillsammans med sin kulmage. Jag gissar att han åt en mygglarv eller två för mycket under middagen.

mimåne
0

Av alla växter i akvariet (11 olika arter) så finns det en växt som Borellii gillar mer än alla de andra. 

Nämligen en jätte svärdsplanta. 

Har era apistogrammor någon favoritväxt?

Lillyrod
0

Jag tror de lurar dig. Är färgen kvar så brukar rommen med vara kvar. Honans färg brukar försvinna så gott som omedelbart när rommen är borta. Iallafall hos mej.

mimåne
0

Jag hoppas du har rätt Lillyrod. För en gångs skull så skulle det vara roligt att bli lurad. Jag är dessvärre ganska så säker på att den är borta. De är i gång med flörtandet igen också.

Lillyrod
0

Då kan det vara därför färgen är kvar. Lika snabba som agassizii ; )

sauk1
0

#35 Jag vet att svärdsplanta var grejen här också.

mimåne
0

Det har gått över en vecka nu sedan paret blev av med sin rom. De har flörtat med varandra ganska konstant under denna tid, viftar på både stjärtar och putar med munnar. Men, men.. De har inte velat ta det längre än så. 

Hanen med sina blå ögon..

mimåne
0

De har inte velat försöka igen sedan första gången men de fortsätter med flörtandet.

Ibland simmar de långsamt emot varandra. När de kommer nära så visar båda intresse genom att vifta på stjärten, när det är gjort så spänner hanen upp sig och simmar iväg medans han vickar på stjärten. Som att han försökte locka med sig honan någonstans.. ? Men hon följer inte med utan verkar mest undra vart han ska, och jag håller med henne.

mimåne
0

Så här hej vilt har jag aldrig sett borellii paret flörta med varandra tidigare!

Jag har i några dagar matat dem med fryst artemia och sedan gjort ett vattenbyte och det måste ha fått igång dem. De snurrar runt varandra om och om igen och vickar på stjärtarna. Helt omedvetna om deras omgivning, de är väldigt upptagna och inne i sin parningsritual! Nu som då ger de varann vad som i mina ögon ser ut som en kyss på magen. Sedan snurrar de runt varandra och slingrar omkring igen.

Nu måste det ju bli rom inom snar framtid! =)

Lillyrod
0

Om du hade skrivit agassizii istället för borellii hade jag sagt slagsmål. Sådär gör mina när de bråkar. Hugger efter gälarna har jag sett men det hamnar oftast på magen. Om honan ger med sig blir det nog lek ; )

mimåne
0

Slagsmål.. Det hade jag inte en tanke om att det skulle kunna vara. Känslan jag fick var inte sådan. Däremot är det lite underligt att de hugger mot magen, eller kysser varandra där som jag vill kalla det ;) Hanen fick för en stund sedan grepp om honan vid magen och höll fast henne ett tag innan hon kom loss och simmade iväg. Det kändes märkligt..

Honan är i sin lekdräkt och nu smyger de båda omkring vid öppningen till roten där de lade rommen sist.

Kanske de gillar hårda tag..

mimåne
0

Och så släcks lampan till akvariet!
Typiskt! När det blev som mest intressant..

Nu får jag invänta morgondagen för att se om detta resulterat i något.

mimåne
1

Så var morgonen kommen och allt som vanligt igen mellan paret borellii..

hejkomochhjälpmig
0

#45 Haha, jag känner igen det där så väl! Man sitter där och tittar och så helt plötsligt släcks alla akvarium och det bli kolsvart i rummet och så är det bara att snopet gå därifrån. Jag känner mig nästan utsparkad av fiskarna då, 😮 "Nu ska vi sova, godnatt, hejdå, syns imorgon."  "Okej…" 👻

Lillyrod
0

Vad tråkiga de är då. Jag läste någonstans, har glömt var, att borellii är bland de vekaste apistona och har väldigt svårt att försvara sin rom och sina yngel. Kanske får det dem att tveka?

hejkomochhjälpmig
0

Intressant tråd också förresten, gillar dina beskrivningar! Vackra är de verkligen, dina borelliisar och så fint de har det. Håller tummarna för att de ska lyckas baka några yngel tillsammans! :)

mimåne
0

Tack hejkomochhjälpmig :)

Oj det hade varit intressant att få läsa om det Lillyrod, har inte hört talas om det tidigare. De är verkligen svåra och motvilliga, och trots det flörtar de ju hela tiden! Blir inte klok på detta paret!

mimåne
0

Men hör och häpna! Herr och fru borellii har lekt för andra gången! 🎈✨

De har haft en lång, låååång paus sedan första försöket. Det har gått flera döda månader och nu plötsligt har de slagit slag i saken! Ärligt talat trodde jag inte att de skulle komma igen, jag har verkligen gjort ansträngningar för att få dem att leka men de har varit otroligt envisa. 

Jag är lite förvånad också. Förra gången fick inte hanen vistas vid lekplatsen som då bestod av en håla under en rot. Mamman skulle sköta allt själv. Men den här gången hjälper han flitigt till med att vakta lekplatsen som denna gång blev i kokosnöten.

Väldigt passande också eftersom att jag ligger sjukare än vanligt just nu och den här uppmuntran var precis vad jag behövde! :)

mimåne
0

Mamma sätter sig på tvären när farliga typer kommer för nära!

När hon lägger sig såhär är det en tydlig varning att man inte ska komma för nära. Man skulle kunna säga att det är det motsvarande till att en hund morrar. Sekunden efteråt sticker hon iväg som ett skott och jagar iväg hotet. Lika snabbt kommer hon sen tillbaka till nöten.

mimåne
0

Månljuset får vara framme inatt. Eller åtminstone så länge jag är vaken, så att jag och katten får titta :)

Fruktzallad
1

Wow, vilken bra beskrivning! Det är ju som att vara med live :-)
Hoppas det blir bebisar!

mimåne
0

Tack Fruktzallad vad roligt att höra! 

De är trots allt ändå väldigt oerfarna och det finns mycket hot i akvariet i dagsläget som gör att jag inte har någon större tro på att det här ska ta sig vidare. Tanken är att de inom sin tid ska få flytta in i ett annat av mina akvarium där de har bättre förutsättningar för yngelvård. Men visst är det roligt och jag hejar på dem för allt vad jag har!

Lillyrod
1

Vad roligt att de äntligen kom till skott igen. När hon lägger sig på sidan sådär, viftar hon inte med stjärten åt hotet med? Det gör båda mina med eftertryck. Om inte den dumma inkräktaren sticker då så blir det en attack ; )

mimåne
0

Jaså viftar dina med svansen åt hoten? Det gör inte min borellii hona. Den enda som får se henne vicka på rumpan är herr borellii..
Hon ligger bara på sidan blixtstilla och "flyter med strömmen lite". Det enda hon rör på är ögonen som följer inkräktarens rörelser. Sen säger det Pang bom när hon går till attack! Ser så läckert ut :)

Jag funderar på hur de kommer sig att de valde att leka nu. Den enda förändring jag gjort är att jag börjat med räkmix som jag strör ut åt mina malar. Både herr och fru borellii tycker om den och äter flitigt.

Lillyrod
1

Det är mest mot hanen som de gör så. Ett tydligt STICK! Det händer att de gör det åt andra fiskar med.

mimåne
0

Det bidde ingenting. Morgonen därpå var allting som vanligt igen och nöten sitt gamla tråkiga jag.

Lillyrod
0

😕

[worzak]
0

Hejsan mimåne

Var köper du dina fiskar?

Fina foton du tagit, kan tycka Borellii är vackra fått tag i några i Luleå

mimåne
0

Hejsan!

Utbudet är ju inte så stort här uppe så jag köper fiskarna där jag får tag på. Jag har köpt både från rolles, djurmagasinet i luleå, piteå och haparanda. Jag tror att man kan hitta både Ok och sämre kvalite i butiker som dessa, det gäller bara att ha ögonen öppna och verkligen studera sina blivande köp. Borellin köpte jag i piteå på djurmagazinet. De är nu 8 månader och har aldrig varit sjuka. Det glädjer mig att de varit så starka. Tyvärr har de bara lekt två gånger så deras föräldraskap har jag inte fått studera särskilt mycket.

Köpte du dina från rolles? Har du fler honor än hanar?

[worzak]
0

Hallå där

Har dom mycke att välja på i Haparanda? Funderat på att åka till Skellefteå och se vad som finns där…..

Så det har inte blivit några yngel ännu då, det kommer ska du se….

Ja jag har köpt mina  av Rolle, har en hane och två honor….

Den ena av honorna är dryga året nu och är stor och tjock…   *L*

Har alldeles i dagarna startat ett akvarium på 150 l hade bara ett 60 förr så nu måste jag börja fylla upp det. Har mina tre  Borellii, tio Rödmunstetror ,

två Ancistrusmalar och två räkor. Men vet inte vad jag ska fylla på med mer….

Kan man ha några Tomasciklider med Borellii tror du ?

mimåne
0

Jag har inte besökt djurmagazinet i haparanda aktivt utan enstaka gånger då jag varit i närheten. Därför vet jag inte riktigt hur de har sitt sortiment och om de tar in intressanta, varierande arter. De gånger jag har varit dit har de däremot alltid haft något intressant inne som jag köpt med mig hem. Kanske att de har något fler akvarium än de har i luleå men i princip likadant storleksmässigt.
Jag har aldrig besökt några butiker i skellefteå men det skulle vara intressant som du säger att åka dit och kika. Vet du vilka affärer som finns där?

Jag har haft ett par thomasi tillsammans med mitt borellii par. De gick i 300L och samsades bra. De båda lekte. Afrikanska ciklider har ju ett rykte att vara väldigt revirhärdade och aggressiva men thomasi är mycket lugn och fredlig. Lite avvaktande i sitt sätt som apistogrammorna är. De passar ihop tycker jag.

Jag ska själv flytta mitt par så småningom har jag tänkt, när mitt andra akvarium är stabilt och redo för dem. Då kommer det inte finnas lika mycket störningsmoment för dem utan bara några kolglödstetror samt amanoräkor. Jag hoppas att de ska få bättre ro till att börja leka aktivare där men kanske att jag skulle behöva introducera en till hona i gänget för att peppa dem lite grann. 

Hur fungerar det med två honor tycker du? Visar dem någon konkurrens emellan varandra? Har du fått några yngel och aktiv lek?

[worzak]
0

Jasså det har följt hem någon då….*L*, ok rätt stort då….

Har inte hållit på så länge med akvariefiskar men det blev ett gift…..    *L*

Men hört att dom ska ha ett par affärer där,så det blir att kolla upp det….

Men se där då kanske man ska testa me såna, rätt vackra tycker jag….

Jasså blir det ett till, ja bara köpa en hona till,jag har två och dom är riktiga polare dom snälla me varann….

Nix inga yngel ännu men inte haft dom så länge förutom ena honan,men hoppas..

Synd det är så dåligt med utbudet av firrar här i Piteå….

mimåne
0

Det enda tråkiga med anomalochromis thomasi är att de exemplar man hittar i butik sällan är så vackra som bilderna på google. Visst har de en liten blå nyans på kroppen men de är mer transparenta i färgen faktiskt. Jag har en tråd om dem också här på sajten ifall att du vill se bilder och läsa information om dem.

Att utbudet är tråkigt håller jag med om, men dels tycker jag också att grossisterna som förser butikerna med fisk har ett tråkigt utbud och då är det inte så lätt för butikerna heller.

mellowlove
0

Min borellihona dog tyvärr igår då hon tagit sig in i den dumma juwelpumpen(finns ett hål undertill där små fiskar kan ta sig in), hon var inte fullväxt så kunde därav ta sig in sen har hon klämts fast i filtret:( Så nu har jag en ensam hane kvar, min fråga är om det är en art som kan trivas själv (med andra fiskarter) eller om han behöver artkompisar för att trivs?

[worzak]
1

Tycker det är så me alla fiskar så bra på bild…*L*

Jasså du har det då ska jag söka igen den tråden inte så bra me data…

Ja det kanske är svårt få tag i firrar men tycker dom skulle vara mera på här i vår stan lite väl tafatta tycker jag i luleå kan man ju i alla fall fråga om en del saker och få svar……

Jaja spelar ingen roll hur det är är i alla fall såld på detta……

[worzak]
0

Men va synd mellowlove, ja dom gillar att utforska skrymslen….

Jag har ett litet akvarium ca 45 L där har jag några räkor. en cacaduciklid hona och en Kampfisk och dom är riktiga kompisar……..

mimåne
0

Åh vad tråkigt mellowlove! Vill du inte skaffa en ny hona?
Även om de flesta fiskarter uppskattar artkompisar till viss mån så tror jag att din hane kan gå ensam kvar och ändå ha ett värdigt liv. Trivs han inte så lär han visa det för dig också. 

Här är tråden jag pratade om worzak!

[worzak]
0

Varit och kollat……. Här kan man bli sittande i timmar ju……..

Finns så mycket…

[worzak]
0

Två frågor till,när ska man byta vatten första gången och hur mycket ?

Hur ofta ska man rengöra filtret, jag byter 30% vatten och rengör filtret en gång i veckan i mitt lilla gäller samma för 150 L?

Hmmm det blev tre frågor