Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1968 ggr
emmajensennn
0

Tillsammans med kampfisk hane?

Jag ska inom kort tid skaffa ett 20 liters akvarium och köpa en Kampfisk hane att ha där i, men har hört lite olika vad det gäller med att ha hona/honor och andra fiskar tillsammans med hanen.. 

Tänkte därför fråga er här som vet lite mer hur det är,
kan man ha en hona till hanen eller ska man ha fler?
Och vilka fler fiskar funkar med Kampfisk hanen? :)

You can't make a rainbow without a little rain

Ehal
1

I 20 liter kan/ska du inte ha mer fisk. 

I övrigt är även fiskar individer. Jag har haft kampfiskhane både med neontetror och i stort 200 l kar med "allt möjligt". Men andra hanar har haft ihjäl det mesta och trivts bäst själv.

Så jag rekommenderar fortfarande ett lite större akvarium.

Ehal
0
emmajensennn
0

#1 Tanken är inte att ha så många, utan bara runt 2-5 stycken :)
Och nej jag bor rätt långt  ifrån gbg :)

Ehal
1

Då blandade jag ihop dig med någon annan, sorry. 

Du kan inte ha mer än en Kampfisk i 20 liter.

Om du skaffar ett lite större akvarium så kan du ha fler, men du ska ha EN hane och flera honor till honom. Absolut inte två hanar annat än i mycket stort akvarium och helst inte ens då. Och du ska INTE ha två (en hane och en hona) bara, det blir för jobbigt för honan. Utan 2 -3 honor till en hane. 

Vill du ha yngel, då kommer du behöva ett yngelakvarium och lite annat trix.

Så - 20 liter, bara EN Kampfisk.
Större akvarium kan du ha fler, men EN hane och minst 2 - 3 honor åt honom. Inte bara en hona.

emmajensennn
0

#4 Okej tack för svar :) Om 20 liter är för litet tycker jag det är konstigt att djuraffärer säljer 10 liters akvarium till att ha fler kampfiskar i :/

Men du vet inga andra fiskar som kan funka med Kampfisk?
Frågat en gång förr för något år sedan men minns inte vilka som nämdes :(

Wellcraft
1

Mina två kampfiskhonor dödade min hane trots gått om plats, så var försiktig med att sätta i artfränder för även honor kan vara aggro.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

-Cissi-
0

Jag föredrar ett 30l till Kampfisk. Då kan man även ha några räkor och nån fin snäcka. Jag skulle aldrig sätta en kamphane med en annan fisk då det är mer regel än undantag att hanen har ihjäl andra fiskar.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Ehal
0

Djuraffärer gör, säger och säljer mycket tok. Om du googlar på kampfiskskötsel ser du att det tyvärr är som sagts här i tråden. 

Att ha Kampfisk i 10 l tror jag inte ens är okej enligt djurskyddsreglerna faktiskt.. 

Jag har haft en snäll kampfiskhane i 40 liter med fem neoner och tre miniottosar. Men det är INTE alla kampisar som funkar med neoner. Den där var dumsnäll, han fick flytta hit för han blev söndermobbad i sitt förra hem. Han fungerade i stort (200 l) sällskapskar med massa andra fiskar med. Men han var inte riktigt representativ. Du måste räkna med att kampfiskar är som sitt rykte - och effektivt tar död på allt som kan ses som konkurrenter eller mat. Neontetror är oftast mat… 

Jag har sagt det för men säger det igen - köp ett större akvarium. Du kommer ha SÅ mycket mer utbyte av, roligare med och lättare att sköta ett ca 50 l! Då kan du prova något snällt sällskap åt kampisen. Men i 20 l så är det en Kampfisk och thats it på fisksidan. Vill du ha nåt mer är det som Cissi sagt räkor och/eller snäckor.

Wellcraft
0

#7 Fast det är ju inte alls särskilt vanligt att hanen har ihjäl andra fiskar enligt mig, däremot fiskar som går in i käften, långfenade & självklart artfränder, i vissa fall även starkt färgade.
Mina platys har suttit med typ 5 olika kampfiskhanar och ingen har någonsin gett sig på dem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

-Cissi-
0

Det är ju inviduellt :) när jag började med akvarium så var det strikt med att dom skulle gå själva. Men dom senaste åren märker man att det är vanligare att dom hålls med andra fiskar utan allt för mycket problem. Jag personligen skulle däremot inte sätta ihop en kampis med en annan fisk.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

emmajensennn
0

Bestämmer mig för att köpa ett större akvarium :)

Får lite olika vibbar här med att ha Kampfisk med eller inte med andra fiskar haha… Men ni som säger att det ska gå, vilka fiskar har ni haft med Kampfisk? Så jag vet vad jag åtminstone kan testa, eller vilka jag absolut inte ska ha tilsammans.

Ehal
2

Det där med olika erfarenheter av Kampfisk och andra beror nog mycket på storlek på akvariet och vilka andra fiskar med. Och för all del tid.. 

Jag har haft Gurami med Kampfisk, gick jättefint i 2 år. Sen fick guramihanen (därefter kallad Hitler) storhetsvansinne och på en natt hade ihjäl 75% av alla invånare i karet, inkl kampfisken.

Ängla - bra angående akvariet. Du kan prova med Neontetra, men då skulle du helst hitta vuxna neoner (inte de unga man kan köpa i affären). Platy, Molly och liknande kan du också prova med (kampfisken kommer dock käka upp yngel men det är nog i sammanhanget bara fördel). UNDVIK Guppy, allt med långa fenor/slöjor som kan påminna kampfiskhanen om en annan hane ska du undvika.

Du bör välja snälla fiskar, kampfiskens fenor är oemotståndliga för fenbitande fiskar och kampisar är ganska långsamma iom sina fenor. Vissa störe tetror kan funka med, men de kan vara lite för tuffa för kampisen. Jag har t ex sorgmantelteror, jättefina fiskar och för stora för att ätas av en kampis. Men jisses så tuffa (det är därför jag har dem - de pallar palettciklider med yngel som blir aggressiva). 

Så, du kan prova med nästan vilken som av de vanliga sällskapsfiskarna. Sen beror ju på storlek på akvarie och så med vad du kan ha för annan fisk. Du kan nog utan problem ha Otocinclus om du vill ha någon algätare. Ottosar stör i princip ingen, men se till den har mycket växter att hålla till i.

Om du vill ha annan fisk med Kampfisk är det smartast att låta de andra fiskarna boa in sig FÖRST och sen släppa i kampfisken sist. Om man låter kampisen flytta in först så kan den ha skapat sitt revir och försvara det.

JAG skulle om det var jag och ca 50 liters akvarium ha kampfisken, ett litet stim neontetror alt kardinaltetror alt svarta neontetror och så några dvärgottosar. Samt massor med växter. Men det beror ju massor på vad man själv gillar, färg eller inte färg, fiskar som har roliga beteenden eller mer cruisar runt etc? =)

emmajensennn
0

#12 Så som liten sammanfattning ska jag INTE ha färgglada fiskar eller med långa fenor tillsammans med kamphanen? Men Platy, Molly, algätare (otocinclus), större tetror ska kunna funka? :) Och massa växter

mimåne
0

#13 En del kampfiskar är så aggressiva att inga andra arter kan finnas i akvariet. Men ibland har man tur och råkar få en individ som fallit ur ramarna. Då, om man har tur, så kan det fungera med någon typ av fisk som du nämner här. Om, man har tur..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ehal
0

Färgen spelar nog inte så stor roll, men inget med slöjor eller långa fenor. Och som jag sa och mimåne #14 påpekar så det finns inga garantier med Kampfisk och någon annan fisk. Men det där är lite vad man teoretiskt kan prova med. 

Dock skulle jag INTE prova med större tetror som sagt, de är lite för ettriga och vassa. Så neon/kardinal/svart neon men inga av de större. Däremot då helst fullvuxna exemplar av de nämnda.

Jag skulle testa någon av de tre tetrorna jag nämnde, helt enkelt för de är ganska långt från att ses som artkonkurrent, de är snabba på att komma undan om så krävs och är fredliga/utgör inget hot mot kampisen. 

MEN, du måste vara beredd på dels att kampisen kan ha ihjäl de andra fiskarna, eller att han mobbar dem svårt. Då måste du endera vara beredd att avliva frisk fisk (jag har mycket svårt för det själv), eller ha någon annanstans att ha dem. Dvs endera ett till akvarium eller veta någon som med kort varsel kan ta emot dem.

Ett tips är att köpa en Kampfisk som i affären gått tillsammans med annan fisk, det är ingen garanti men det ökar chansen att den ska funka med annan fisk. Då kan du även kolla vilken sorts annan fisk den gått med och om de är passande för din akvariestorlek och skaffa några sådana. Men allt kan ändras hemma i ditt akvarium - de flesta fiskar är rätt sams i affären, dels är alla på nytt ställe och ingen har skapat revir, dels är de där ett kort tag och dels har de i ärlighetens namn inte så himla många val. De flesta av fiskarna i fiskaffären är inte eller bara nyss könsmogna med. Mycket mycket kan ändras när de blir det.

usvead
0

Jag hade väldiga problem med Sixten, trots att han gick med andra fiskar i zoo affären. Hemma i sitt kar jagade han allt t.o.m. amanoräkorna. 

Efter sjukdomsutbrottet och sedan han tillfrisknat förändrades han. Om det beror på att han blev mera ödmjuk 😉 efter sjukdomen eller lämnat puberteten och mognat ska jag låta vara osagt. Nu bor han med ett gäng amanoräkor och snäckor,  och det fungerar utmärkt.

Wellcraft
1

#14 Oj, då har jag och mina vänner haft massor av tur.
Inte ens min nyaste med ett jävla humör bryr sig om platysarna eller kardinalerna, visst kan han jaga iväg dem när de kommer för nära men ingen stress eller skador uppstår.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

emmajensennn
0

Skulle det inte funka så skulle mamma kunna "ta över" fiskarna då hon ska ha akvarium också, ett 54 liters och hon har knappt ingen fisk alls där sen nu i början, om det verkligen inte skulle funka.

Men tar in era tips o råd och gör även som •Ehal sa och sätter i de andra fiskarna först innan kampfisken. 

Djuraffären jag tänkte köpa ifrån har dom tillsammans med andra fiskar men som ni säger, inte säkert att det funkar hemma för det :)

#16 Är det helt vanliga snäckor? :)
Hur många är rekommenderade isåfall?

Juniorochjag
0

Skulle inte stoppa kampfisken i ett sånt litet kar iaf 789 liters kar ska den väl ha…

Wellcraft
0

#19 Låter lite mkt du ;) 
En kampis kan säkert leva loppan i en tjuga, även om jag personligen minst skulle ha den i 30-40.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

usvead
0

#18 Posthorn, men hur många de är vet jag inte. Köpte de av Tinitusan 😃

Sixten bor i ett 44 liters kar med 5 amanoräkor, och som sagt en okänd mängd posthorn.