Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 515 ggr
imsuchadiva
0

Vad ska jag ha för fiskar?

Jag har ganska nyligen startar upp ett akvarium på lite drygt 300 liter. Men jag kan inte riktigt bestämma vad jag ska ha för fisk där i.. Just nu har jag två vanliga ancistrus-malar och en en ensam stackars Palettciklid, funderar på om jag ska köpa några nya palett-kompisar eller om jag ska göra mig av med honom. Vet inte om det finns någon fisk som paletterna går ihop med.. Om ni fick välja fritt, vad skulle ni vilja ha för fisk i?

[Tinitusan]
0

Papegojciklid! tror 300liter är gränsen för dem men man behöver ju bara två =)

peppe_ing
0

Lider av precis samma problem :(  Hur svårt som helst å välja bland alla otroliga fiskar som finns.

men du Tinitusan.. blir det inte lite ensamt med bara 2 papegojor? Dom finns nämligen med på min intresselista men känns lite tomt om man bara kan ha två fiskar simmande.

[raichu]
0

Visst finns det fisk som går ihop med paletter.

Det jobbigaste för dig om du skaffar en hona till din grabb är om de lyckas få levande avkomma, paletter är så lättodlade så att det är nästan omöjligt att bli av med dem. Jag skulle antingen låta honom gå kvar där själv eller göra mig av med honom, för hans del så spelar det nog mindre roll. Troligen skulle jag dock ta bort honom därför paletter och skalarer är inte alltid den bästa kombon. :P

Skulle jag få välja fritt så skulle jag ha ett till två par skalarer, ett gäng kejsartetror, några pansarmalar och en grupp otociclusar och tagit bort ancistrusarna.

MVH//Patrik

[Tinitusan]
0

nej papegojor är ju parfiskar så två st går alldeles utmärkt! även om det klart blir bättre med fler ;p

Vovisch nr2
0

Om jag var dig så skulle jag ha Diskus, fast det beror ju på hur mycket tid och pengar du vill lägga på ett akvarium. :) Lycka till med akvariet!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

imsuchadiva
0

papegojciklider blir alldeles för stora. Har inte sett en enda Diskus som faller mig i smaken. #3 vad för fiskar går ihop med paletter då? Under de åren som jag har haft paletter har jag aldrig fått några yngel så jag måste ha gjort något väldigt stort fel i sånt fall :D Tänker absolut inte ta bort några malar.

marta01
0

om jag fick välva helt själv hade jag tagit ett stim neon eller kardinal tetror med marmorgurami, ansistrus och pansarmalar av något slag. Fast det är vad jag tycker vore fint.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

imsuchadiva
0

Marmorguramin var lite frän :) neontetror har jag haft förut och de stimmade väldigt dåligt, men de ja ske funkar bättre nu när jag har ett större akvarium?

marta01
0

#8 konstigt våran neontetror simmar aldrig konstigt. Frelåt måste vara jag som är trött men vad menas med frän?

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

[raichu]
0

Marmor Gurami funkar, tänk dock på att ha den i en grupp om minst 5-6st annars är risken stor att de mobbar skiten ur varandra så att det till slut enbart är en firre kvar.

Kön spelar mindre roll än antal när det kommer till marmor Gurami, vill du ha enbart grabbar så kör på det, vill ha enbart honor kör på det, vill du ha 50/50 kör på det. :)

Vilderness
0

Jag har neontetror i 300 L och de stimmar väldigt bra. Ha minst 20-30 stycken, så kommer de till sin rätt bäst i ett så stort kar.