Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 813 ggr
Ankah
0

Chokladgurami

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OK. För ca en månad sedan flyttade 6 st chokladgurami in i det här karet. Bortsett från 2 amanoräkor och 5 white pearl samt 2 ottosar så är de de enda invånarna. Karet är på 40 l, tempen ca 23-24 C. Alla vattenärden är fina. De matas varje morgon med omväxlande frusen artemia och flingfoder. Nu till mitt problem:

När man inte är precis framför karet (om man t.ex. gömmer sig bakom garderoben som står bredvid karet) så kan de våga sig ut och simma fritt men så fort man visar sig så gömmer de sig. Finns det något sätt att göra dem lite modigare så man får titta på gullegrisarna? Jag tycker att där är både rötter, växter och stenar. 

Ytterligare en fråga: vågar man flytta in även några kamphonor i detta kar?

[raichu]
2

Det bästa sättet att få dem modigare är att sitta länge och stilla framför akvariet, kanske läsa någon bok eller så.

Inte för att vilja verka klagande eller så men 40l för 6 fiskar som var och en blir ca 6 cm känns som lite i minsta laget för min smak och ja, jag vet att zoopet säger minst 30l. Min kontaktperson hade 6st i ett 70l och även det kändes lite på gränsen.

Kamphonor skulle jag starkt avråda från, dels för att de kan vara rätt bitchiga men även för att akvariet är trångbott som det är redan.

MVH//Patrik

mimåne
1

Har du någon bakgrund på sidorna om akvariet? Det kanske kan hjälpa..

Medarbetare på akvariefisk ifokus