Kampfisk och snäckor
Hej! Jag har precis införskaffat ett akvarium med måtten 29*29*35, alltså nästan 30 liter (Aquael shrimp set nånting heter den, finns lite överallt att köpa)
Och i den tänkte jag ha Kampfisk.
Jag har läst massor här i flera månader om akvarium, (längre än mitt konto är gammalt, har nyligen skapat nytt konto). Så helt oförberedd är jag inte, men jag tänkte kolla igenom min plan med er, samt se om ni kan svara på några av mina frågor :)
Jag vill ha en kampfiskhane, och så vill jag ha snäckor. Jag tittade först på posthorn, men de förökar sig lite väl mycket. Fick tipset om White Wizard och dessa är ju riktigt fina. Kan dessa gå ihop med Kampfisk? Läst att Kampfisk skall ha PH 6-8, och Filopaludina martensi 7-9.
Samt att kampisen vill ha temperatur 24-30 och snäckan 22-29. så jag tycker detta borde gå, eller har jag helt fel?
(kampfisk infon är från zoopet, och snäck infon är från detta forums snäcklexikon)
Förstår att snäckor behöver kalk, och funderar på om man kan ha en kalksten i akvariet? Måste jag då även ge äggskal, och hur ofta ger man detta?
Hur kontrollerar jag PH värdet i ett akvarium? En rot påverkar detta eller hur, ska jag undvika rot (för den sänker PH?) Jag vill ju ha PH på 7-8, har inte koll på vad mitt kranvatten har.
Vad skaffar jag först? Kampfisk eller snäckor, och hur länge ska jag vänta mellan de två? Hur många snäckor bör jag köpa, och vid vilket antal börjar de bli för många i mitt lilla akvarium?
Jag vill helst ha mörkt (svart) grus i akvariet (icke vasst) men borde jag ha sand istället för snäckornas skull? Antar att det blir svårt att hitta mörkt då.
Och lite små random, paranoida jag vill självklart kolla att akvariet inte läcker innan jag har i något, hur många dagar räcker för att låta den stå med vatten och kolla så den inte läcker? (Den är helt ny, men ändå)
Kul att du står i startgroparna till denna härliga hobby!🙂
Jag har själv haft Kampfisk tidigare och denna grabb gillade inga andra djur - inte ens snäckor, så var lite beredd på att du kanske får en lika egensinnig firre. Med tanke på detta skulle jag nog börjar med snäckorna - det kanske gör att kampfisken är mer accepterande än om han är först in i den nya miljön. Visst borde White Wizard och Kampfisk fungera rent kemimässigt.
Jag har rötter i mitt akvarium och det sänker ju Ph-värdet. Jag kör enkla testremsor som mäter bla Nitrit, Nitrat, Totalhårdhet och Ph. Vet att andra kör dropptest - det är en smaksak vad du väljer. Stickorna är billigare och sägs inte vara lika exakta som dropptest - men för mig har stickorna fungerat alldeles utmärkt.
Ja, snäckor behöver kalk för sin skaluppbyggnad. Man kan använda äggskal som du nämnde samt "kalksköldpadda" (finns på reptilavdelningen). Snäckorna kan ta upp kalken både genom munnen och ur vattnet, så du kan välja om du vill ha kalken i akvariet eller i filtret. Hur ofta man bör ge kalk råder lite olika meningar om…
Jag hade nog vattentestat akvariet i 2 dygn. Har det inte läckt då skulle jag anta det som tätt. Det är väldigt sällan helt nya akvarium springer läck - om du placerat det vågrätt och inte pangat i det vid uppstart dvs.
Lycka till! 🙂
Tack för svar! Gör nog som du tipsade och skaffar snäckorna först då, funderar på hur många.