Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1908 ggr
animalchild
0

mina snäckor dör???

Någon som kan hjälpa mej vad som kan vara felet, hade både posthorn och malaysiska sandsnäckor i mitt kar, fick massa bebisar och nu så är nästan alla döda =( hitta bara vita söndriga skal efter posthornen. förstår ingenting? vad är felet? Vill ju så gärna ha min sniglar.

i mina 2 mindre kar är det inga problem.

[Tinitusan]
0

har du koll på dina värden i karet?

animalchild
0

nä…. har aldrig kollat då det aldrig har varit problem

[Tinitusan]
0

ok, ja då föreslår jag att du gör det, kan ju vara så att du har för lågt pH eller kanske nitrit, hur ofta gör du vattenbyten o när gjorde du vattenbyte senast? använder du ngn typ av växtnäring?

animalchild
0

byter vatten 1 gång i veckan och ibland gör jag ett större vattenbyte.

har ingen växtnäring.

ska ta med lite vatten till fiskaffären och be dom kolla värdena då, tack för hjälpen!! =)

[Tinitusan]
1

gör så, sen kan du ju tala om vad de säger så kanske vi kan lista ut vad som är fel =)

animalchild
0

jag ska göra ett vattenbyte ikväll, ska jag ta vatten innan bytet eller efter och testa?

animalchild
0

såg faktiskt att jag har test stickor hemma, men jag kan inte läsa av dom…..

Roxie
0

Jag och animalchild har pratat lite i PM om detta och jag tycker det är himla konstigt att postisar dör. De överlever ju typ allt :P 
Snäckor överlag kan ju vara känsliga mot för lågt pH, som du nämnt Tinitusan. Men mina posthorn går i mitt stora växtkar där jag har väldigt hög CO2-halt och därmed ett pH på strax under 6. De är jättefina i skalet och förökar sig som tusan.

Och eftersom animalchilds fiskar mår bra är det verkligen ett mysterium detta :P
Men börja med vattentest så får vi se vad de visar! :)

// Sofia

[Tinitusan]
1

hur menar du att du inte kan läsa av dem? har du inte orginalförpackning? ta vatten innan bytet så du säkert vet anledningen om där finns i vattnet!

mimåne
2

Hur är det med kalk då?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

-Cissi-
0

Vad har du för andra invånare? Låter som dom blivit middag

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

animalchild
0

Har testat vattnet nu allt såg bra ut, lite lågt ph men inte så mkt

[Tinitusan]
0

Vad är lite lågt? Snäckor behöver lite högre pH o kan mkt välj fara illa av lågt pH så det innebär lite kalk i vattnet o det behöver de ju!

animalchild
0

Hur fixar jag detta lättast?

hejkomochhjälpmig
1

Om du har testat vattnet med teststickor så kan du inte lita på resultaten tyvärr. Man kan lika gärna sitta och gissa själv, helt värdelösa är de. :(

-Cissi-
0

TS har du missat min kommentar i #11?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

animalchild
1

Djuraffären testade vattnet åt mej, Jag har slöjstjärt Gurami neontetror och pansarmalar och en gibbi ceps

[Tinitusan]
1

O vad är lite lågt pH? 7? 6,5? 6? 5?

emmej62
0

Jag har även några frågor: när började snäckorna dö? gjorde du någon ''förändring'' innan snäckorna började dö i akvariet?