mina snäckor dör???
Någon som kan hjälpa mej vad som kan vara felet, hade både posthorn och malaysiska sandsnäckor i mitt kar, fick massa bebisar och nu så är nästan alla döda =( hitta bara vita söndriga skal efter posthornen. förstår ingenting? vad är felet? Vill ju så gärna ha min sniglar.
i mina 2 mindre kar är det inga problem.
har du koll på dina värden i karet?
nä…. har aldrig kollat då det aldrig har varit problem
ok, ja då föreslår jag att du gör det, kan ju vara så att du har för lågt pH eller kanske nitrit, hur ofta gör du vattenbyten o när gjorde du vattenbyte senast? använder du ngn typ av växtnäring?
byter vatten 1 gång i veckan och ibland gör jag ett större vattenbyte.
har ingen växtnäring.
ska ta med lite vatten till fiskaffären och be dom kolla värdena då, tack för hjälpen!! =)
gör så, sen kan du ju tala om vad de säger så kanske vi kan lista ut vad som är fel =)
jag ska göra ett vattenbyte ikväll, ska jag ta vatten innan bytet eller efter och testa?
såg faktiskt att jag har test stickor hemma, men jag kan inte läsa av dom…..
Jag och animalchild har pratat lite i PM om detta och jag tycker det är himla konstigt att postisar dör. De överlever ju typ allt :P
Snäckor överlag kan ju vara känsliga mot för lågt pH, som du nämnt Tinitusan. Men mina posthorn går i mitt stora växtkar där jag har väldigt hög CO2-halt och därmed ett pH på strax under 6. De är jättefina i skalet och förökar sig som tusan.
Och eftersom animalchilds fiskar mår bra är det verkligen ett mysterium detta :P
Men börja med vattentest så får vi se vad de visar! :)
// Sofia
hur menar du att du inte kan läsa av dem? har du inte orginalförpackning? ta vatten innan bytet så du säkert vet anledningen om där finns i vattnet!
Hur är det med kalk då?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vad har du för andra invånare? Låter som dom blivit middag
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Har testat vattnet nu allt såg bra ut, lite lågt ph men inte så mkt
Vad är lite lågt? Snäckor behöver lite högre pH o kan mkt välj fara illa av lågt pH så det innebär lite kalk i vattnet o det behöver de ju!
Hur fixar jag detta lättast?
Om du har testat vattnet med teststickor så kan du inte lita på resultaten tyvärr. Man kan lika gärna sitta och gissa själv, helt värdelösa är de. :(
TS har du missat min kommentar i #11?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Djuraffären testade vattnet åt mej, Jag har slöjstjärt Gurami neontetror och pansarmalar och en gibbi ceps
O vad är lite lågt pH? 7? 6,5? 6? 5?
Jag har även några frågor: när började snäckorna dö? gjorde du någon ''förändring'' innan snäckorna började dö i akvariet?