Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1360 ggr
Anon
0

Mina fiskar dör, ålder?

Hej! Jag har ju ett gäng nyckelhålsciklider och två fjärilsciklider. Men dessa har nu börjat dö av.

För några månader sedan dog ett nyckelhål. Den började gömma sig och sen dog den. Jag tänkte inte på det, antog att det var ålder då den var rejält stor och köptes "begagnad" dvs inte från affär haha.

För några dagar sedan dog ett till nyckelhål, samma symtom men dock var den svullen om magen. Däremot var den ju svullen om magen jättelänge, utan att verka sjuk så jag tror inte det var bukvattenssot? För då blir de väl jätteslöa? Den här blev slö först efter att den hade gått med svullen mage i flera, flera veckor.

I helgen dog en Fjärilsciklid. Den tappade färgerna och började hålla sig på botten eller vid ytan. Nu har den andra fjärilscikliden samma symtom, men den har fortfarande fina färger. Men fjärilsciklider lever ju inte länge, så det kanske inte behöver betyda att de är sjuka?

Så nu undrar jag, hur vet man om fiskar dör av ålder och inte av sjukdom? Eller kan jag ha fått bukvattenssot i akvariet?

[Jens]
0

Låter skumt i alla fall. Vad säger vattentesterna du har gjort?

Anon
0

#1 Inga problem, karet har varit igång i ett år dessutom så det svänger ju inte heller. Tetrorna och algätarna mår prima så jag fattar ingenting :(

[Jens]
0

Okej, jag vet att fjärilsciklider inte är så långlivade så jag skulle inte förvåna mig att den har gått bort inom ett 1-års tid däremot vet jag alltför lite om nyckelhålsciklider. Bolivianska fjärilsciklider lever dock längre än de 'vanliga' fjärilscikliderna.

Draken
1

Nyckelhålciklider blir uppemot 10 år gamla, men å andra sidan, det tar ett par tre år innan de uppnår full storlek.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis