Äntligen igång!
Som jag har väntat och läst, och jämfört! Nu, äntligen har jag köpt mitt akvarium och satt igång det.
Det blev ett startpaket på 54 liter. Jag hade tittat ut ett liknande för 599kr på Djurkompaniet, men fastnade för detta med välvd framsida. Det var nedsatt till 699kr, så det kändes helt rätt.
Ett par växter inhandlades också, och sand från Jula (jäklar så tung den var!).
Det är inte klart på långa vägar, men nu är det iaf på gång. Det ska i mer växter, bl a flytväxter, stenar och nån rot. Just nu ser det väldigt fattigt och tomt ut.
När allt är klar flyttar fisken in. Det blir en kampfiskhane och jag längtar! (Om man kan säga så om en fisk…)
Jodå, det ÄR faktiskt växter där i grumlet… ;)

javascript:nicTemp();
Det ser ut som det är en AquaEL pump? Och i så fall så är det jättebra för den är tyst och det går att justera utflödet på den också så den inte stressar kampfisken. Har du tänkt att starta med Kampfisk? Att jag frågar är att det kommer ta sin tid innan du har bra bakteriekultur i vattnet så jag skulle rekommendera dig att köpa sådant på flaska för att hjälpa till att få rätt vattenkemi i karet. Vad tänker du mata kampisen med? Viktigt i början att inte mat hamnar på botten.
Jag är inte hemma nu, så jag kan inte säga märket på pumpen, men den var tystare än jag väntat mig, och går att justera utflödet. Den blev jag riktigt nöjd med!
Jag köpte en flaska bakterier, så det är redan fixat, liksom växtnäring.
Jag tänkte mata med bl a svarta och vita mygglarver och oxhjärta. Ska läsa på ordentligt om vad de äter, så jag har allt hemma när han flyttar in.
Ja, du verkar ha förberett dig väl :)
Absolut! Jag har läst allt jag kommit över och lite till. :)
Här kan den som vill följa min blogg:
Titta gärna på denna tråd där jag har skrivit lite kommentarer om hur man startar ett akvarium. Bra att ta del av: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53aa1b138e0e7417020001e2-hjalp?discussions-1
#6 Tack för tipset. Har läst det nu. :)
Vad trevligt! Ska bli kul att följa :)
Lite nytt har tillkommit sen sist, men ännu ingen fisk. Jag är inte helt nöjd, så det kommer nog bli en del ommöblering och nytt innan det är klart.
Före:

Efter:

Det kommer bli väldigt bra när det har fått växa till sig. Skulle ha önskat mer växter visserligen men det upptäcker du nog med tiden.

PAssar på att pusha för posthornssnäckor här - de går bra med kampisar och städar bra. De kan också hjälpa till att "gå in" akvariet lite innan firre flyttar in.
#10 Ja, mer växter ska det absolut bli. Nån rot blir det nog också.
#11 Jag funderar lite på vad jag ska ha för städare. Snäckor har jag lite svårt för, förutom äpplen, men de får man ju inte sälja. Funderar lite på räkor istället.
Slå till på ett gäng amano, de är roliga och tuffa. Kan gå på växter dock, om de inte får mat nog i form av alger.
#13 Har fått rådet om just amano tidigare, så det är inte alls omöjligt. :)
Så var då dagen D inne och fisken flyttade in. Jag är själv inte hemma, så min dotter fixade allt, så han kom i ordning i sitt nya hem.
Jag skäms nästan att säga det, men jag har suttit och tittat på honom i Skype hela kvällen… :P
Säg hej till Fisken Lundell! :)
(Ursäkta för dålig bild, men den är från Skype…)

Gratulerar till fisken. Hoppas han ska trivas.
Den röda växten till höger vill jag nämna att ej är en vattenväxt, det vill säga att den kommer förmodligen ruttna så småningom. Men visst är den vacker och trevlig så länge det varar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tackar! :)
Och tack för infon om växten. Köpte den i djuraffären, så jag tog för givet att det var en vattenväxt. Det kanske är läge att läsa på lite om växter också…
Tyvärr så säljs det en hel del växter som inte hör hemma i akvarium. Även en hel del som ändrar utseende och form efter några veckor.
Men jag håller med dig, man borde absolut kunna ta för givet att det åtminstone är en vattenlevande växt man köper.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag är sjukt impad av er som kan så mycket om växter och allt annat som rör akvarium. Verkligen glad att jag hittade hit, så jag kan ställa frågor.
Jag läser o läser, men det är svårt att ta in allt på kort tid. Det får ta sin tid, helt enkelt.
Ja, jag känner igen det där hos mig själv när jag började och man ville ju kunna allt men ju mer man läser så förstår man att det inte bara är att hälla i vatten och kasta några växter och köra på 🙂
Ja, precis! Det är så mycket mer än att bara kasta ihop allt. Men visst är det kul, när man väl kommer på att det är så stort att det kommer att ta flera år att bli någorlunda säker på allt! Ett stort intresseområde att utforska. 🙂