Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2969 ggr
usvead
5

Kampfisk frågor

Som novis har man en massa frågor….

Hur är det med storlek/form på akvarium till ex. 1 Kampfisk. Skulle den kunna gå ensam i ett välvt-rektangulärt på 24 liter eller är det för litet? 

Och är höjden på akvariet avgörande dvs. bättre med ett högre fyrkantigt eller fungerar det med rektangulära som har lite lägre "kant"?

LajvKrattan
3

20-40 liter är vad de flesta här anser vara lagom storlek för en Kampfisk. Formen spelar ingen större roll så länge den är någorlunda normal.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

usvead
2

Jag blev lite inspirerad när jag såg Fjordells Kampfisk, Cujo.

Jag har ett Dvärggurami par i mitt 96 liters och jag har förstått att Dvärggurami och Kampfisk tillhör gruppen labyrintfiskar. Om kampfisken bara är tillnärmelsevis lika - hur ska jag uttrycka mig - speciell/tillgiven/orädd, så skulle det vara trevligt att ha en snygg hane i mitt 24 liters 🙂

Frågan är det där med pump/innerfilter. Den gillar väl ännu mindre strömt vatten men kan man verkligen ha ett så litet akvarium utan pump? Då måste man väl byta vatten i princip varje dag eller?

mejamylove
2

När man ska ha Kampfisk är det viktigaste mycket växter och större simyta på bredden än höjden, alltså hellre kantigt, lågt, och stor area än högt och smalt. :)

usvead
0

Någon som kan tipsa om ett innerfilter som är litet, tyst, driftsäkert och som passar till 24 liters kar.

annaelfie
0

sätter en fena här, vill också veta!

[Seaside]
4

#4 När jag hade ett kampfisk-kar blev jag tipsad om Aquael fan mini plus. Den var toppen för ändamålet - både liten och supertyst! Jag var jättenöjd med den.

usvead
1

#6 Kanon, tack för tipset. 

När jag sökte på Aquael upptäckte jag att de har en ännu mindre, dvs. den ser ut att vara kortare.

http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_4/innerfilter_12/aquael_fan_mikro_plus_-_250_l_h_2435.html

Samma effekt 2,2 W. 120 graders justerbart utblås och lättrengörlig filtersvamp. Skillnaden är enligt nedan…

Mini + : Flöde: 260 l/h, Akvariestorlek: 30-60 liter.
Mikro + : Flöde: 250 l/h, Akvariestorlek: 3 -50l (står så på beskrivningen men det ska nog vara 30-50 liter)

Fislisa
1

Kan hålla med om att de pumparna är bra, har själv både en mini och en större, båda är super!!

Emel
1

Har också erfarenhet av pumparna och tycker de är bra. Tror Micro passar för en Kampfisk i 24liters. Hade en sån i ett 30l med Kampfisk innan, brumma på i hela fiskens liv.

Fö kan en för stark ström i akvariet vara jobbigt om kampfisken har stora fenor.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

usvead
1

Har provat och satt igång akvariet med en annan och för stor pump men bara för att kontrollera hur/att det fungerar, och för att att testa att "möblera".

Det är ett uselt lock med lampa som hör till akvariet. Otroooligt plastigt och gör att det brummar ruggit när det ligger på och pumpen är igång. Det här är inget jag märkt av innan i o m att jag aldrig haft vatten i det. Jag har använt det till att dra upp plantor (ett slags miniväxthus).

Kan man köpa en lysramp - om det nu finns så korta - och ha över eller hoppar kampfiskar så det måste vara heltäckt?

usvead
0

Någon som kan ge tips på glödlampa till locket? Räcker en s.k. växtlampa?

Och om jag nu försöker mig på att INTE ha innerfilter eftersom locket gör att det blir en slags resonansljud, det brummar oavsett vad jag gör. och hur litet innerfiltret än må vara.

Hur ofta behöver jag byta vatten i detta 24L? Jag inbillar mig ju att det trots allt blir bättre/renare vatten med innerfilter…

miar
0

I ett litet akvarium , så bör man byte var 5e, dag eller i alla fall minst 1 gång i veckan. Igentligen behöver du ej ha innefilter till Kampfisk då den andas med gälarna. Men jag har alltid haft det i alla fall, så absolut inget fel i det. Om du väljer bort innefilter, så bör du göra vatten byte i alla fall varannan dag, eller var 3e…beroene vem du frågar ler. Kampfiskar kan även hoppa, även att en del inte tror det, men dom kan…i asien där dom lever, så lever de i stora risfält,,och hoppar från pöl till pöl…så kampfiskar är faccinerade…verkligen

usvead
2

Apropå innerfilter och ljudnivå….Fick tips av zoo affären att klippa isär plastslang och fästa över akvariekanten. Det har faktiskt fått ner ljudnivån så det finns hopp om att innerfiltret - som nu sitter rätt så långt ner i akvariet - får stanna 😃

Jag vet inte om en Kampfisk skulle bli störd av ljudet, eller om det bara är jag som överreagerar/irriterar mig.

Dessutom skulle jag vilja ha några amanoräkor i samma kar men kan man ha amanoräkor tillsammans med en kampfiskhane? 

Vore ju bra att ha en städpatrull men de blir kanske bara mat åt firren, eller?

miar
0

pumpar kan låta lite, men mina har alltid varit tysta,,,,men det är akvarium, och då får man nog anpassa sig,om man älskar fiskar o vatten djur i sig  Lycka till

du kan ha räkor i ditt kar med kamp fisk, kampfisken blir oftast aggressiv då de är flera kamp hanar i en o samma burk eller mot andra fiskar med långa fenor och som är färg granna.

De är ju Kampfisk och i asien tävlar dom med dessa

[Seaside]
0

#13 Bra tips!Glad Har du lust att visa en bild på hur det ser ut nu efter klipp-projektet?

usvead
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så blev det. Slangen klippt upp längs med och sedan delad i fyra delar anpassade efter bredd/längd på kanterna.

usvead
0

Nu har han anlänt…. 

Spännande och pirrigt!! Hoppas, hoppas att han kommer att trivas och må bra. Och att det fungerar med de tre amanoräkorna som flyttade in igår.

[Seaside]
0

Vad söt han var! Han kommer säkert trivas ypperligt!! Hoppas också att det funkar med Amanosarna, men det lär ju visa sig. Kampisarna kan ju vara lite kinkiga med sällskapet ibland…

usvead
0

So far so good… 🙂

Fjordell
0

Vilken tjusig herre du skaffat dig! :)

annaelfie
0

#20 verkligen, en riktig kampfiskskväll detta för mig ! ^^

usvead
0

När Sixten fått boa in sig lite tror jag att 3 ottosar ska få flytta in. 

De 3 räkorna som bor tillsammans med honom städar inte i den utsträckning jag hade hoppats. De sitter mest på roten och latar sig. Sixten tar sig då och då en lov förbi trots att innerfiltret sitter där, men han verkar inte bry sig varken om räkorna eller att det "blåser" lite i det hörnet. 

I det större karet kompletterar räkor och ottosar varandra på ett ypperligt sätt så jag tänkte prova och se om det fungerar trots att det här karet bara är på 24 L. Skulle det inte fungera får de flytta in i det större tillsammans med de andra ottosarna. 

Jag hade ett tag en fundering på att tillfälligt flytta 2 alt. 3 från 96 L, men det är kanske en dum ide. De 5 som nu bor tillsammans verkar trivas ihop, och de stojar så bra att det känns lite taskigt att splittra gruppen. Tänker jag tokigt eller?

LajvKrattan
0

#22 Ottosar och kampfiskar är egentligen ingen bra kombination; ottosar behöver strömt och syrerikt vatten medan kampfiskar föredrar stillhet och klarar sig med mycket låga syrenivåer. Någon kommer bli ledsen.😕

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

usvead
0

Ok då lägger vi ner den tanken. 

Då är det kanske bättre att utöka antalet räkor? De känner sig kanske lite underbemannade 😉

LajvKrattan
0

#24 De äter mer alger om de får äta mindre annat…😇

usvead
0

#23 Jag har ett litet innerfilter i bakre hörnet för att jag vill ha den hjälpen att rena vattnet, och utblåset är riktat mot kortsidan. Fastän det finns lugnt vatten i större delen av akvariet (så stort det nu är på 24 L 😉) så drar han sig inte för att simma på den sidan där utblåset är, trots att han inte borde gilla det Funderar

#25 De får ingen speciell mat. Det ska vara att de hittar något efter Sixten, men han får så lite och vad jag kan se äter han upp.

Det är ju det här att man inte vill "överbefolka", men räkor kanske inte räknas på samma sätt som fiskar. Även fast karet är litet så kanske det behövs fler så att de tuffar till sig, det blev ju så i det större karet. När jag la i fler så började de synas mer, och de utökade sina vandringsturer….

usvead
0

Nu bor det 6 räkor i karet och jag har lagt in fler rötter. Genast har de blivit mera aktiva och modiga 😃

Och Sixten har byggt ett skumbo, åtminstone tror jag att det är ett sådant. Känns lite taskigt att han inte har någon "dame" att leka med men det var ju inte min tanke när jag skaffade honom…

Ankah
1

Vad snuttigt att han gör i ordning så fint för en drömtjej….lite som den lite tragiske herren i Torsk på Tallinn…lille Sixten…    😊

usvead
0

#28 Ja lite sorgligt känns det ju, men jag hoppas ändå att Sixten är nöjd med sitt boende…. så nöjd man nu kan bli som fångad fisk.

De 6 amanoräkorna har i alla fall städat upp fint i hans lilla kar 👍 och Sixten verkar inte bry sig om de heller, vilket känns bra.

Igår fick de för första gången testa räksticks som jag - i ett svagt ögonblick - inhandlade i min zoo-butik. Döm om min förvåning när 2 av de - utan tvekan - kom fram och tog varsitt när jag höll det mellan tumme och pekfinger. Vilka fascinerande små krabater!!

usvead
2

Nu så simmar Sixten i ensam majestät, amanoräkorna är på kollo över sommaren… 😎

[Seaside]
1

#13 Vill bara tacka för att du delade med dig av "slang-tipset". Jag gjorde precis så och resonansen från belysningsrampen försvann direkt!Tummen upp

usvead
0

#31 Kul att det fungerade även för dig! Bra tips - stora som små - måste man ju berätta om 😃