Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1834 ggr
motherangel
1

blivigt akvarienörd ;)

Skulle bara in o titta i en zooaffär… blev att vi tog med en väderål hem ^^ bild kommer när hen är instalerad ;)

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

[Seaside]
0

Ja, då har du trillat dit ordentligt, om du inte kan gå in i en djuraffär utan att ta med en skyddsling hem! Tycker det låter härligt jagSkrattar.

Ser fram emot bild på nykomlingen.

motherangel
0

#2 jupp ^^ Blev även 2 Platy och några koppartetror i går ;-D Absolut, bild kommer ;)

[Seaside]
0

Lite fler/nya fiskar är alltid kul!

Julip
0

Grattis 😃 koppartetror och platys är ju jättevackra, ser fram emot att se bild på dom!

Draken
0

Härligt 😃👍

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

motherangel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blir det fotobomb! :-D

Vi börjar med en helbild

motherangel
0

Och nu min söta lilla ål som har gjort min dag så mycket roligare ^^

motherangel
0

Min fina guppyhanne ^^

motherangel
0

söta :)

motherangel
0

Mina mussepigg Platy ^^

motherangel
0

:)

motherangel
0

Och en avslutande bild för att få lite uppfattning om hur stor ålen är (som mina döttrar döpt till Blixten^^)

Julip
0

#6 Domdär tunnorna du har till höger på bild var ju jättecharmiga! ^^ Väldigt söt ål också! Men var är bilderna på koppartetrorna? 😁

motherangel
0

#13 Dom är Inte lätta att få på bild så snabba som dom är :P men kan ge det ett försök till imorgon ;) men fick med en på bild iallafall ^^

kigon
0

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=280&SOK=1

är det en sån här ål? 😮 tycker din var så mycket fläckigare(?), snygg var han iaf!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

motherangel
0

#15 Japp, just en sån :)

Tycker han e så snygg ^^ och rolig! igår kväll så fick han ett litet ryck och simmade omkring som en galning :) tror han ville kolla sitt nya hem ;)

Julip
0

En fråga btw. Var inte ditt akvarium på 54l? Eller har du fler? :P

motherangel
0

nej, har bara detta :)

motherangel
0

Alla invånade är:

1 mal

1 väderål

2 guppy

2 mussepigg platy

2 korall platy

5 koppartetror

5 neontetror 

och ett gäng med sandsnäckor :)

motherangel
0

Nästa månad ska vi köpa ett till akvarium och göra lite ommöbelering :)

Julip
3

Jaha :o tänkte bara eftersom det stod på zoopet som #15 länkade till att väderålar kräver kar på minst 175l. Den blir ju nästan lika lång som din längsta sida på akvariet.. Hehe. Men det kanske du visste o ska köpa ett större :P

mimåne
10

Vilken fin väderål du köpt motherangel. Jag förstår att du är glad över den. Jag vill inte gärna förstöra din glädje men som Medarbetare har jag en viss uppgift och jag kan tyvärr inte bortse från att den här ålen har ett väldigt olämpligt hem. Ditt akvarium är jätte fint men det passar tyvärr inte ålen. Den behöver ett mycket längre akvarium än såhär för att få sträcka på sig, precis som du skrev så får de "ryck" där de vill simma fram och tillbaka. Här hinner den inte ens få upp farten..

Sedan är det också mycket viktigt för väderålar att de har finkornig sand. Detta är för att de gillar att gräva ner sig så att bara huvudet sticker upp.

Det nya akvariet du har tänkt köpa om en månad, är det för att du har vetenskap om ålens behov och tänkt uppfylla dem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

motherangel
4

#22 ok, det visste jag inte :(

som sagt, hade inte planerat att köpa ålen utan var ett impulsköp.. inser ju nu att jag skulle läst på innan…. hon i djuraffären sa ingenting om varken sand eller utrymme (frågade ändå om hen behöver något speciellt), var i ett liknande akvarium i affären.

Självklart kommer jag att ta hänsyn till ålens behov vid köp av nästa akvarium och inreda efter dess behov

Draken
0

Länken som finns i inlägg #15 är jättebra, där ser du exact vad ålen kräver av utrymme, mat, temperatur, Ph etc. :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
3

Jag förstår dig. Det är väldigt lätt att komma hem med impulsköp. När man hittar något fint vill man helst inte vänta tills någon annan kanske hinner före och tanken säger en att "Jag kommer göra det bästa för den och ge den ett bra hem" Sedan när man kommer hem inser man missen.. Även fast man frågar i djurbutiken så får man inte alltid de korrekta svaren. De vill bara sälja och vet ärligt talat oftast inte mycket om fiskarna de säljer. Så de säger att allt går bra.

Det känns skönt att höra att du är så mottaglig och verkligen vill det bästa för ålen. Jag ser fram emot att få se en uppdatering då den fått sitt nya hem :)

motherangel
0

Är det här bra sand eller har ni tips på bättre?

http://www.zoo.se/gravel-sansibar-river.html

kigon
0

#26 Rekommenderar sand från t.ex. biltema eller julas! Väldigt mycket billigare än akvariesand 😃 finns tråd om det här

Själv har jag rådasand, minns inte namnet på byggaffären vi köpte det från dock, var bredvid vårt köpcenter bara…

Men om du vill ha speciella färger (som det vita du länkade) så får man köra på dyrare akvariesand 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

motherangel
0

Ok, så ålen kommer gilla rådasand? :) 

bra att det finns billigt ^^ 

Någon som har ett annat tips på inredningsdetalj som min lilla kille kan tycka om? :)

[ruwster]
0

Min väderål har blivit hundmat, så täpp igen ALLA små glipor som finns på karet :( Har haft honom i 7år och han har hoppat några gånger tills jag läste om dom och insåg att de HOPPAR för att hitta sin själsfrände… Han överlevde katterna, men när han hamnade i stora akvariet så hoppade han ner i filter delen på akvariet och ramlade ner på golvet genom ett hål på botten där slangarna ska gå :(

mimåne
0

Ja både rådasand och bläsersand borde fungera för honom. Tips på inredning till denna är rötter och sten som den kan gömma sig mellan/under. Tänk på att det behövs tåliga växter eftersom att den gräver. T.ex anubias och javaormbunke som du kan binda fast på rötter.

Den sägs även gilla dämpat ljus så flytväxter kan vara uppskattat.