vilken art??
ser ut som en vanlig platy:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
den i bakgrunden ser nästan ut som en guppy…
men är inte helt säker:)
// Linah
Gerbilsidan
Ok tack, den är så väldigt mörk och färgstark samt mycket större än de andra :-)
#3 du kanske bara fick en färgstark en:) storleken vet jag inget om,är inte så bra på fiskar,men se skillnad på en platy och Guppy kan jag iaf;)
// Linah
Gerbilsidan
En till bild :-)
Hmm blev ingen bild, försöker igen :-)
Det är en vanlig platy. Korall heter färgteckningen. Ska fisken i bakgrunden, den orange/gula också vara en platy?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja de är platys har ett gäng som den i bakgrunden
den i bakgrunden ser helt klart ut som en Guppy i mina ögon…
// Linah
Gerbilsidan
#10 en ovanligt smal platy? haha eller så är jag ovanligt dålig på firrar?;)
// Linah
Gerbilsidan
Hon var säker på att det var platy (själv kan jag inte jätte mycket) den starkt orange trodde hon va,en indianplaty men jag tycker den är mer lik min min dalmatiner Molly i kroppsform. Den orangea är mer kantig och stor :-/
Haha då gick det :-)
Den fisk du har i bakgrunden är en Indianplaty. Och fisken framför, den stora runda som är orange, det är en Korallplaty. Inget snack om den saken :)
Googla gärna på namnen och titta på bilder så ska du se att de liknar dina fiskar.
Tack det ska jag göra :-) tycker den starkt orange är så fin :-)
jah det förklarar saken,det var 2 olika arter!:O haha ;)
// Linah
Gerbilsidan
En fråga till, är de alltid då där runda? Eller är hon med Yngel?
Hon väntar smått :) När en hona blir parad av en hane så kan hon använda sig av hanens sperma till flera kullar innan hon behöver paras igen. Därför kan man säga att de är gravida nästan konstant.
Indianplaty är smalare än vad korallplaty är. Korallplatyn är ganska kompakt i sin form och ser därför lite bullig ut.
Jag tror att födseln är någon vecka borta ännu. Om du vill kan du flytta henne till ett annat kar för att föda där, men jag avråder dig till det.
Dels för att det är stressande för honan men också för att det är bra att låta henne föda i akvariet och låta ynglen växa upp där. De starkaste avkommorna kommer att överleva ändå och de svagare individerna blir mat. Ditt akvarium blir alltså inte överbefolkat på en gång samt att du får en stark och fin stam.
Är din högsta prioritet däremot att så många yngel som möjligt ska överleva så tycker jag att det är bättre att fiska upp ynglen ur akvariet när hon har fött och flytta enbart dem.
Ok, ja anledningen till att jag vill flytta henne är att jag har några yngelhungriga fiskar och värst av dem alla är mina kära klogrodor som håller ynglerna borta. Men de från henne skulle jag vilja få några av. :-) i alla fall en gång :-)
Ja klogrodor kan jag tänka mig att är farliga för ynglen. Grodorna håller väl, om jag minns rätt också till på botten mycket vilket också yngel gör.
Ja det gör dem :-) har även siamesiska algätare som också säger ja tack till yngel :-) jaja få se hur jag gör, kanske har jag turen att hinna fiska upp något yngel :-)
Du får vara på din vakt så ska du se att du hinner fiska upp några :)
Jag ser nu en liten vit prick på undersidan av henne har för mig att jag läst att det betyder att det snart är dax. Stämmer det?