Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 913 ggr
Emel
0

Discus biotop, löv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå! Är på gång att starta upp ett Amazonas -biotopkar till discus. Skulle vilja ha era råd, tips och idéer! Speciellt löven! Säkra kort är ju bok och ek, vilken skulle ni rekommendera? Nån annan sort kanske? Har gjort detta för många år sen men självtorkade blad utomhus, hemmatorlade i ex ugn eller färska? Färska låter olågislt men det gör även hela iden om x-antal liter vatten i en glasbalja i en lägenhet :P hehe Kanske nån växt? Trot det livar upp! Har en del anubias och javaotmbunke. Ja bilden är kass men får ett hum om karet… Ska hålla ungfiskar och ett gäng kardinaltetror. Eller möjligen några andra firrar från Sydamerika Om jag nu lyckas pyssla ihop allt! Allmänna tips uppskattas och kanske finns det någon expert här inom området? :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Evisen]
0

Jag vill inte göra dig ledsen, men hur stort är det kar du tänkte använda till discusarna? En discus behöver 50 liter per fisk, lite mindre när de är ungdjur.

Sen tycker jag du ska använda dig av torv om du vill ha det bruna vattnet som de har i amazonas. Torv pular man in en nylonstrumpa och lägger förslagsvis i pumpen.

Emel
0

Det är 120l men kommer enbart testa hela grejen så inga fiskar förgiftas, kommer replikeras hemma hos min mor och far om de gillar de i ett ca 200l. Självklart skulle jag inte trycka ner för stora el många i ett kar på 100l, akvarievolymen anpassas efter fisk så om och När de nått lämplig storlek lär de flytta. Om jag har 20 små discusar låt säga skulle de behöva ett kar på 1000l, vilket inte är rimligt om man odlar. Och som jag skrev kanske det blir annan fisk just här om detta inte lämpar sig för smådiscarna :) Tråden handlar mest om hur jag skapar en bra biotop. Kommer senare kanske göra det med ett av de stora discuskaren på 350-550l. Det där med torv vet jag inte om jag är så sugen på i nuläget. Funderat lite men nja.. Inte överdriver förtjust i allt för färgat vatten. Isåfall i det största om jag kör all in med Amazonas.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

mimåne
0

Jag tycker du har inrett akvariet väldigt fint. Jag gillar dina stående rötter och grenen mycket. Någon växt skulle göra sig bra. Javaormbunke skulle passa men anubias är väl inte från asien? Eller någon liten cryptocoryne typ beckettii var "petchii". Även någon högre växt men där kommer jag inte på någon bra.. Det är lite dåligt utbud på högre växter från asien tycker jag.

Men däremot tycker jag inte att du ska hålla ens några få unga Diskus i det här karet. De behöver få sträcka på sig och växa ordentligt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

rosablomma
0

#3 javaormbunke kommer från Asien. Och anubias kommer från väst Afrika.

rosablomma
0

Dessa tycker jag är de snyggaste växterna från Sydamerika. Echinodoros, diverse Eleocharis Vattenspikblad Staurogyne, diverse Althernathera, diverse Cabomba Lilaeopsis Brasiliensis

mimåne
0

Amazonas biotop var det ju☝️ Jag fick för mig att du ville ha en Asien biotop.. Jag tyckte väl att det var lite konstigt med diskus+anubias i en Asien biotop.. :P Men nu förstår jag!

Emel
0

Dett är lite wannabe-Amazonas biotop. Har icke råd att köpa nya växter och dessutom har jag mängder av java och anubias. Men Javaormbunke blir snyggast.  

Äkta Amazonas får det bli när föräldrarna betalar ^^ Mitt kar är lite beta-version. Kommer som sagt göra två Amazonaskar om detta blir snyggt och hållbart, ett 225l och ett på 500l ungefär.

mimåne
0

Stora planer hör jag! :) Men javaormbunke borde passa fint!

Emel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, lär bli närmsta månadernas project om detta turns out nice. 5 st kar mellan 60 och 500l. Anpassa akvariumen efter fiskarnas naturliga biotop

Har en hyfsat stor javaormbunke, höger eller vänster eller var i karet? Samt rötterna, arrangeras om eller köpa nån ny rot (form?). Kanske mer löv jag vet inte…

Tips på fiirrar? Har fyra stoora Kardinaltetror så någar såna  till

mimåne
1

Kanske fästa ormbunken lite högre upp, på någon rot? Det bidrar med trygghet för fiskarna du ska ha där i.

Personligen hade jag själv, såklart valt någon Apistogramma :)