375 liters
Så jag har med glädje följt flera projekt och tänkte jag kunde lägga upp mitt eget om någon är intresserad :)
är ganska ny på det här med akvarium men efter ett 110 liters blev det snabbt ett 25 liters för några yngel o räkor jag fick med av bara farten av en säljare, o tanken om ett större väcktesm nästan innan jag hunnit fylla mitt första haha.
efter mkt letande på blocket hittade jag ett 375 kar som jag köpte o hämtade i söndags, har själv byggt om o målat en gammal skänk som möbel.
vet inte vad jag ska ha för fisk så småningom men till att börja med får mina Platy köra in det ett tag så jag hinner ju fundera, förslag mottages gärna dock =))
Nu är kl nästan 3 o jag ska se till att få lite sömn så kanske jag kan åka o hämta pumpen imorgon o fylla det, växterna ligger o väntar på att bli planterade =)
Wow! Super snyggt.. Riktigt bra jobbat! :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tack så mkt! Vi får se hur det blir när det är klart, ska iväg o köpa 2 syrestenar idag o växter sen får vi se om jag vågar fylla det haha funderar faktiskt på att lägga in bärnsten från Tegelstenarna O ut mot glaset, det ska jag också klura lite på under dagen här :)
Intressant projekt
. Följer
Mycket snyggt, följer
tack, roligt att ni vill följa mitt aningen overpowering projekt hehe
Helt galet projekt som jag gillar mycket! Ska verkligen bli kul och intressant att följa tråden och inte minst se hur det ser ut när vatten kommer med i bilden. Förstår att ynglen kommer älska bakgrunden för så många fina gömmor de får.
Rampen är intressant för mig också. Vilket mått är det på den? Vad heter den? Vad för rör sitter det i?
Tack! Ja jag har nog tagit mig lite vatten över huvudet Ha men min kreativa ådra pulser allt för starkt för att låta bli! Jag tror att detta är ett gammalt juwel men här finns inga märken av ngt slagg, rampen dock jag till på detta o det sitter 2 nya rör, ett gro-lux längst bak o ett aqua star fram, de är 120cm långa. Det fick bli en lite bäck av bärnsten, får se hur länge sen får ligga haha
Jag är väldigt imponerad av bakgrunden, måste sno idén till nästa akvarium. Jag som vägrar bakgrunder som inte är helt svarta.. :)
Ja bakgrunden var hemskt pillig o kladdig o det hade nog varit idé att såga bitarna på mitten för att få en platt yta att silikon, man lär så länge man lever! Men vill man inte ha så mkt kan man ju bygga upp ett eget träd tex?
Spännande! :)
// Sofia
Haha nej inget träd till bakgrund, precis så där. Jätte mycket. :)
Jätte fint, det måste jag nog prova :)
Vad duktig du är! :) detta ska följas!
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tack så mycket alla, nu uppdatering inhandlades precis =)
Ska bli jättespännande att se hur det blir med växter och vatten :D (och liv!!)
Vad fint det blev, fråga om bakgrunden, limmade du direkt på bakrutan? lev ju helt awesome! Och substratet blev finfint, inga worries över det ;D
Tack igen! Jag la akvariet ner o placerade ut dem som jag ville ha dem sen limmade jag med akvariesilikon o strödde sand över för att täcka det plastiga, substratet är faktiskt täckt med 2 sorters svart grus. Har köpt luftslang o växter så blir till att fylla idag!
Det här med din bakgrund är väldigt spännande må jag säga. Tänk att kunna fylla ut luckorna mellan rötterna med massa växter, lite mossor, anubias, javaormbunkar osv osv.. En riktigt amazonas!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Såg att du skrev om syrestenar, om det är sådana man kopplar till en luftpump så tror jag att det kan bli så att det driver ut Co2 ur akvariet och det är inte så bra för växterna, märk väl jag TROR altså inget jag vet med säkerhet.
Ang syrepump så har jag oxå läst det, dock kommet jag ha det på absolut lägsta o dessutom sätter jag ju ett kraftigt ytterfilt till så jag hoppas det funkar, deteär ju så fint så jag vill ge det ett försök!
Påfyllt o både akvarium o golvet höll, vilken tur ;) Tyvärr flöt redwood rötterna up trots att jag både kokat o haft dem i blöt med tyngd, ja ja stack in dem i Grottorna Jag byggt o de sjunker nog snart, vattenberedning o uppstart är i men lovar att lägga upp fler bilder när det lagt sig o klart =)))
Du tar väl ut växterna ut krukorna sen? :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Vilket kul projekt! Bra inspiration med bakgrunden! Följer absolut! :D
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#38 hehe jaaa, höll bara på att plantera där jag placerat dem när jag kom på att det vore roligt med en bild när jag fyller på, det där vaddet eller vad det nu ska kallas är hemskt!
Jo det är ju det :P
Riktigt fint, enkelt sätt du gjorde bakgrunden på dessutom. Bra jobbat
tack så mkt, ja man behöver inte betala tusentals kronor för fejka bakgrunder, jag köpte rötter för ca 450 kr, alla småbitar som folk inte vill ha stoppa jag i påsen, dock får man hitta ett ställe som säljer kilopris annars blir det dyrt haha, o sen bara lite akvariesilikon, o som ngn sa nu kan man ju fästa växter i bakgrunden o yngel o räkor har naturliga skydd så det kommer nog bli en riktigt härlig fisksoppa här i slutändan ;)
sågar man upp dem o delar på dem så blir det ju till och med billigare och lättare o limma och tar inte lika mycket space i karet, det här ska jag göra nästa ggn
Spännande! Följer tråden med glädje :)
#44 ja det skulle jag ha gjort, visserligen inte lika mkt gömställen för yngel o räkor men det hade varit betydligt lättare att fästa dem då, o precis min tanke hur jag ska tackla mitt hörnprojekt =)
Väldigt cool design men kan inte vara det roligaste att fånga fisk där :P
haha nej det är inget jag planerar för haha, fr nog bli så att de som släpps ner där de är där fö att stanna!
o förresten är de där jag tänkte ha ngra snäckor =)
Låter som en bra plan ^^ Kul! då kan jag följa deras uppväxt
absolut!
följer !
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Följer med späning :)
alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet
Lägger snart upp fler bilder, tyvärr är det fortfarande dimmigt av vattenbehandlingen!
Jättesnyggt projekt alltså, jag vill ha fler bilder :D :D :D
Så efter ytterligare timmar med händerna ner i karet äkte jag äntligen nöjd o rötterna sitter stadigt, det fick bli ett antal fler stora stenar i karet för att säkra dem o ett antal omplaceringar för att vara säker på att stenarna sen oxå ligger stadigt o säkert! Vattnet är fortfarande grumligt, kan hända att jag inte tvättade gruset tillräckligt men i morn ska jag koppla in den "riktigt" pumpen som ska sitta i, eheim professional 3 2075, o den borde fixa det på ngn timme, sen blir det rejält med bakteriekultur i igen o på fredag flyttar jag i 2 Platy, o på lördag eller söndag ska jag köpa några albino pansarmalar.
Finfint
Finfint
tackar =)
Vänstra sidan är absolut min favoritdel i ditt akvarium. Väldigt fint med stenarna och rötterna samt den stora svärdsplantan bakom.
Tack tack, kommer fler växter längst i hörnet där som öre inhandlade idag!

#65🤤
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Nu kommer dimman försvinna på ett kicka ska du få se! ;)
Skitsnyggt, jag följer ditt projekt med spänning!👍
fy fan ord kan inte beskriva hur besviken jag är, det första som händer med pumpen efter jag lagt i allt filter material o ska koppla in den är att den inte får rum under akvariet i skåpet, det fattas kanske max en halv cm, ledsen över att inte kunna gömma den tänker jag jaja får sätta den jämte då o gömma den i ngn fin trälåda eller ngt, det löser ju sig, så jag flyttar på den o klipper till slangarna lagom långa etc, när jag håller på släpper sugpropparna inne i hela tiden o till slut går min fina fina bakgrund sönder i hörnan, silikonet håller inte för alla smällar o 3 rötter lossnar, sedan ska jag pumpa in vatten i filtret för hand via knappen, men det första som händer när jag öppnar ventilen är att spaken går av!!!!!!!!!!!
ännu mer besviken fortsätter jag o pumpar tills det är fyllt upp till förfiltret, följer anvisningarna o sätter på pumpen o ska försöka få ut luften som det står men det funkar inte! pumpen dönar som bara den för det går inte att få ut all luft ur systemet, jag blir galen, vill bara gråta, här har jag kämpat o kämpat men absolut inget fungerar o den dyra pumpen som alla säger har så bra kvalite vill inte alls =((((
Men gud vilken otur du verkar ha ikväll. 😕
Åh, stackars dig :( 🌺
ja jag vet inte vad jag ska göra, har tömt och börjt om från början säkert 6-7 gånger utan att det fungerar, som bäst funkar den o vattnet cirkulerar men det är luft i systemet o det låter hemskt, flera gånger fick jag inte ens vattnet att gå runt, jag har plockat isär allt mer än två gånger för att kolla att jag inte missat ngt men kan inte hitta ngt fel alls, o min tumme är helt svullen av att behöver slå på spaken som gick sönder, det går ju att flytta den fram o tillbax ändå men gör ont efter ett tag….
vet ärligt inte vad jag ska ta mig till just nu, vad mer jag kan göra…
Åh, jag riktigt känner hur jobbigt det måste vara för dig. Visst är det konstigt att allt jävligt ska slå till på samma gång. Känner så igen mig för jag har samma otur hela tiden.
Det var verkligen tråkigt att höra med din bakgrund.. Måste säga att jag uppriktigt lider med dig. Förhoppningsvis var det några mindre rötter som inte gör sig allt för tydliga. Angående din pump. Att spaken gick sönder är ju inte alls bra! Jag har samma filter och vrider på den hela tiden, men den har hållit hittills.. Jag hade hört av mig till dem jag köpte pumpen av, det går väl på garanti! Det är ju dyra saker och då ska man väl inte nöja sig med en trasig spak! I bästa fall kanske du får en ny samtidigt som du får behålla den här… Som plåster på såren!
När du startade upp pumpen, fyllde du den med vatten först innan du började trycka på knappen?
jag köpte pumpen via en vän nere i malmö som köpt den i danmark för det är billigare där, vilket gör det himla krångligt att gå tillbax med den!
men förhoppningsvis kanske han kan gå dit o visa bilden bara så kan de beställa en ny del utan att jag slipper sätta mig i bilen ner…
det står:
sätt på slangsäkringen, skut in säkehetsadaptern i pumphuvudet(finns inte på denna modellen bara en sladd som sitter fast från filtret) ställ spärrspaken på on(den som gick sönder) se till att blandröret hänger ovanför ytan, tryck på insugningsstödet flera gånger efter varandra tills filterbehållaren fylls med vatten(inte upp i förfiltret), stick in nätkabeln, avlufta genom att trycka på insugningsstödet en till två gånger o skjut blandaröret till önskat läge.
precis så har jag gjort flera gånger med samma resultat utan att det vill fungera, o som sagt när det fungerar låter det så mkt att det inte går att ha på….
vill bara gråta…
När jag startade upp mitt eheim proffessional 3 så kopplade jag alla slangar som de ska, in och utsug där de ska sitta under vattenytan och jämt med. Sedan tog jag av "locket" på pumpen och hällde i vatten tills den var full. Stängde och tryckte några gånger på knappen och då var det igång som det ska.
Eller innan jag prövade att fylla den med vatten så prövade jag att trycka på knappen tusen gånger men då ville den bara dra upp lite vatten och inte komma igång. Sen gjorde jag som jag beskrev och det gick fint.
ah, ja får prova det imorn då, tack!
min väninna berättade precis oxå att hon hade liknande problem med sin för att få igång den o att hennes lät en del i ca 10-15 min innan den tystnade, ger mig lite hopp!
uppföljning följer
Jag brukar "skaka" lite på mitt ytterfilter (alltså från sida till sida, typ att man lutar den några gånger samtidigt som den är igång) för att få ut all luft. Det funkar för mig :)
Ok så nu har jag fullt den till sista korgen, men inte ytterfiltret med den blå filtmattan, ska jag sätta på on o pumpa lite innan jag sätter i sladden eller ska jag sätta i sladden o sen på on o pumpa, det står lite luddigt om det i beskrivningen. När jag väl får igång så de åtminstone suger så ska jag luta dem fram o tillbaka o låta den få lite o se om den tystnar, men först, sladden i nu direkt eller först on o pumpa?
Hmm.. Jag skulle nog se till att hela ytterfilterbehållaren är vattenfylld och även insugets rör och sen i med sladden.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
det är igång o fungerar bra har det på full fräs nu till att börja med, bakteriekultur är ilagt så nu är det bara att vänta!
i helgen åker de första playna i o får gå en vecka eller så innan jag lägger resten av platyna, sen efter ngra dagar mina Ancistrus, sen en vecka till så får red claw räkorna göra resten sällskap!
jag är så lycklig, vilken svängning från igår haha
Ja du kan sänka hastigheten om du vill. Jag brukar ha på lite över halva hastigheten. Däremot så ser det ut som att du skulle behöva sätta ner utblåsningsröret en aning. Det ska vara jämt med vattenytan. Då låter det också mindre.
Vad roligt att du fick igång det :)
#85 Det där blir ju hur bra som helst!
Kommer bli hur bar som helst ^^
#86, ja jag har sänkt det till precis under vattenytan nu så det inte ska låta så mkt, det satt bara högt när jag satte igång det!
jag är såååå lycklig, dock verkar det ligga mkt släm över allt i karet, kan det vara för att jag inte fick igång det direkt o tanken stått utan i ngn dag?
jag har i allafall lagt i 5 Platy och ett svärdbärarpar så nu får de sätta igång det en vecka ungefär innan jag börjar tänka på ngn bottenstädare!
ni andra, tack, mkt slit o svett o tårar dock haha
riktigt snyggt!! ska bli spännande att se sen när det klarnar :)
Verkligen kreativt! Det som jag skulle ha gjort mer i ditt akvarium är att linda in varje gren med Taxiphyllum sp. 'Spiky'. Det skulle bli ett extra plus. Ett tips bara ;)
tack tack, ja det kliar redan i fingarna för att få sätta igång med hörnakvariet, men det får nog vänta tills sommaren när skattepengarna kommer för jag är pank nu!
det är klart nu o 5 Platy o två svärdbärare har fått flytta in för att sätta igång det, men tyvärr kan jag av ngn anledning inte logga in från mobilen, kunde inte heller ladda upp bilder igår, men så fort det fungerar visar jag bilder!
dock är det fortfarande lite grumligt, ngn som har en ide varför? har haft i happy lifes filtermedia men det är ju mer än 24 tmmar sedan nu, kan det vara det fortfarande?
glömde ju att skölja det ena gruset så det var kanske ganska skitigt, kan det vara därför filtermediet fortfarande arbetar??
Det kan ta upp till 72 timmar om det är mycket "skit" i karet innan det mjölkiga från filtermedian försvinner. Så länge medlet verkar är det grumligt.
ah o, ja men då finns det ju lite fler timmar att ta på, tack för hjälpen =)))
En fråga om det där ytterfiltret….angående luft..behöver man ta ut luften manuellt på något sätt?
haha som jag slet, ja det finns en knapp bakom slangarna man pumpar med som tömmer på luft/fixar suget, men som ngn sa kan man även vicka lite på själva filtret, det gjorde jag oxå o det hjälpte lite!
#96 Ok står själv i valet & kvalet om att köpa mig ett ytterfilter & hört gott om Eheim men varit inne på Fluval Fx5,Fx6 som sköter det där med luften av sig självt vilket låter lite enklare & så såg jag att din knapp/spak gick sönder…..var ju inte till Eheims fördel kan jag säga så därför jag undrade lite.
haha nej verkligen inte men jag tror nog bara jag har haft otur, det var murphys lag för mig den dagen!
tänkte precis på att jag inte hörde filtret o gick fram o kollade, det är igång men låter inte lika mkt längre som det gjorde första dagen, bara ett tyst surrande om man står precis vid det o koncentrerar sig på att lyssna efter det!
innan jag köpte det så letade jag oxå mkt, googlade mkt, frågade mkt, o eftersom jag kom över det här, eheim professional3 600 (2075) special editiion nytt för bara 1800kr så kände jag att det är värt det, tror inte jag hittat en ända kommentar om att det gått sönder förrän jag rörde det haha
3 års garanti o 5 år om man reg sig på nätet, svårt att slå, sen har jag förstått att det minimerar vattenbyten oxå när karet väl är igång, så även om jag inte haft det länge måste jag nog säga att min bedömning är att det är bland det bästa på marknaden, dyrare men inte allt för mkt mer än de andra o förmodligen värt det =)
#98 Kan ju vara din otur den dagen som gjorde det.
Det filtret är ju billigare än konkurenten fluval men jag vill helst slippa krångla med luft i systemet men jag reagerar direkt på något negativt så ta mig inte på allvar bara för ditt filter är nog jättebra. Händer ju att man ibland får ett "måndagsexemplar" av både det ena & det andra och det gäller nog akvarieprylar också.
Ditt kar är jättefint🙂
haha ja måndagsexempel kan det vara, o nej klart jag inte tar det personligt!
tack så mkt, är ganska nöjd, nu vill jag ha det igång ordentligt så jag kan göra om mitt 110 liters o sen blir det dax att göra hörnakvariet, har sååååå många ideer om det hehe
#100 Ja nästa projekt väntar alltid runt hörnet & det fina med akvariehobbyn.
hehe o det dyra! men ack så roligt det är =)
Vad har du för planer för hörnakvariet då?
Men oj! Hur har jag kunnat missa detta projekt?! Så häftigt och fint! Följer fr o m nu! 🙂
#103 ja det blir nog fin sand, mkt stenar o samma bakgrund som jag gjort här, funderar på lite ciklider faktiskt, fjärilsciklider är så fina men även andra så klart!
#104 tack tack, ska strax ladda upp lite bilder!
Cool!! Bärnstensvägen se ut att leda till två höghus :) Gillar!!
haha ja det kan det ju faktiskt se ut som! min tanke var ngt åt älv eller flod med ett vattenfall i bakgrunden, fast det n ju tolks precis hur som helst, roligt att det skiljer så =))
Man skulle kunna tolka det som den gula vägen i Trollkaren ifrån Oz ;)
hehe ja du ser =)
här kommer några bilder från ikväll, det har ju klarnat upp betydligt sen de bilderna jag lagt upp o det är så här det kommer se ut åtminstone ett tag framöver!
Det kan jag hålla med om. Så otroligt skönt när det mörknar där ute och man får klä på sig mysdressen och dricka en kopp te framför fiskarna.
Jag måste säga att du har fått till ett bra djup i ditt akvarium. På bilderna ser det ut som att fiskarna kan simma hur långt in som helst. Jag kan inte se några spår av de rötter som ramlade av vid din oturskväll. Det är lika fint ändå!
tack! ja det blev verkligen jättebra, när anubisen a spritt sig lite kommer det se ut som en skog tror jag =)
Vad roligt att det löste sig för dig ändå trots motgångarna. Hur går det med ytterfiltret för dig?
haha ja det har ju varit lite upp o ner, nu hoppas jag bara på att nitrit håller sig borta helt, får köra med startbakterier vid varje vattenbyte ngn vecka trorjag för säkerhets skull!
filtret funkar kanon! låter knappt ngt fast det står ute o vattnet är ju som du ser numera kristallklart =)
Så bra att du blev nöjd med det. Filtret är verkligen makalöst bra!
ja när jag väl fick till detså, nu står jag ju i valet o kvalet om jag ska avvakta en månad med hörnakvariet så jag har råd att köpa ett likadant eller om jag ska kör på ngt billigare, ev försöka få tag på ett begagnat, får se hur det blir!
Allt eller inget. Det ordspråket är något jag lever ut till fullo i alla mina val, omedvetet många gånger. Jag hade köpt den pumpen jag ville ha i ditt fall och ingenting annat. Om det hade inneburit en väntan några månader så är det väl bara att vänta.. Någon månad går så fort ändå :)
haha ja allt eller inget kör jag med lol
men det lutar ändå åt ett innefilter till att börja med som jag senare kan flytta till 375 o ge det lite mer fart, det gillar ju malawisarna så det blir en win win om jag gör så!
dessutom har jag börjat på ett till projekt, tänkte att hallen behöver ju ett akvarium oxå =0
börjar nog en ny tråd till det tror jag
Ett akvarium i varje rum är mitt måtto🙂
haha jaa precis
Åh; vad fint det blivit. Gillar tegelstenarna o rören och bärnstensbäcken. Är jättesugen på ett till akvarium, har ett 260 l och skulle vilja ha ett Juwel Lido 120l, men sambon säger nej, det räcker. Fast det tycker inte jag, skulle kunna tänka mig att stjäla lite inredningsideer från dig. Mycket bra jobbat! 👍
Kan du inte posta en helbild på 375-an så vi får se hur mkt det vuxit? Är så kul se hur växterna brer ut sig 🙂
#127 tack så mkt =))
#128, haha jag har redan gjort om o klippt ner o planterat om, nu tog jag ju mkt från detta karet till hörnan!
#129 Hehe. Det kommer växa ut snart. =) Undrar om jag har missat det men vad köpte du för pump till hörnan?
jag köpte en aquael turbo 2000, den har en del för filtermaterial o en större filtermatta i botten typ, innefilter plus rejäl syresättning, är faktiskt jättenöjd! det blir säkert ett ytterfilter så småningom men för tillfället funkar denna toppen!
Va bra. Låter som en rejäl pump! =)
ja för 419kr är den toppen, köpten en turbo 1000 till mitt 110 liters o är jättenöjd, kommer nog köpa en till 2000 o sätta extra i mitt 375 eftersom fiskarna där har haft en tendens att flämta lite, på så sätt syresätts det ju även mkt bra
Jag funderar på vad det är som gör att de 'flämtar' i det andra karet. Jag hade ett innerfilter som inte var så speciellt men ändå bra för ett 375 L och inga fiskar flämtade alls. Vad tror du själv vad som gör att de flämtar? Kan det vara att pumpen inte är så bra.
ja jag tror absolut att pumpen inte är toppen, funderar på om jag blivit lurad o killen bytte ut den nya mot sin gamla, men att reklamera den till danmark är ju inte tänkbart så det är bara att acceptera situationen, tänkte jag ska flytta pumpen o få in den under bänken kanske i helgen, har köpt längre slang nu så det räcker, då ska jag göra rent den igen, men du är säkert inte helt fel ut tyvärr…
flämtningarna kom från syrebrist är jag övertygad om, vid vattenbyte slutade de tvärt, o nu när jag har en lite eheim för 50 liter i ena hörnan o låter min luftpump vara igång på lägsta som ger en stril av luft så funkar det mkt bättre
Du har nog rätt. Det är nog ingen bra pump du har inskaffat. Man lär sig. Du anar inte hur många pumpar jag har köpt innan jag hittade den rätta! Med dessa pumpar har jag spenderat hur mycket pengar som helst på mitt stora akvarium. Skulle familjen få reda på det så skulle de säkerligen kasta ut mig ur huset .. hahaha!
hahaha, grejen är att jag ju köpte denna ny o fick kvitto o allt, men med tanke på problemen o med vetskapen om att han har en likadan själv så har jag ju givetvis funderat…
o ja absolut, lär sig gör man hela tiden, o om man inte begår misstag ibland så lär man sig inte i närheten lika mkt som när man snubblar, eller ja det är i allafall vad jag intalar mig själv för att det ska kännas bättre lol
#138 WOW säger jag bara!!!
tackar, tyvärr är det nu helt nermonterat, får ge mig på att bygga upp det igen imorn!
Ja här kan man ju omöjligt klaga på gömställen!
haha nej fick plocka ut ALLT, nu har jag slängt i alla växter som flyter o lagt i grenar o rör tills imorn när jag tänkte ta mig tid att dekorera om helt, kommer bygga rejäla stenrös o förankra växterna som vi pratade om så jag kan köpa två små oscar om jag nu vill det!
Har det hänt något som gör att du möblerar om eller är det bara av eget intresse att vilja göra om? =)
Då börjar vi från början då, kändes som det var lika bra att tömma o givetvis spottade fru marigold i håven så hon åkte ner i 110 där hon snabbt tog över herr Ancistrus grotta!!
Ojdå! Hoppas det går bra för henne ändå med de små och att de får vara i trygghet där för herr Ancistrus.
Jag måste få säga att du är mycket snabb i svängarna tinitusan. Det är ju inte länge sedan du startade upp det här akvariet och nu gör du om igen! ;) Den stora stenen du har placerat liggandes i högra hörnet var mycket snygg, den fick jag inspiration av!
haha jag får kanske förklara mig lite!
jag hade gärna haft kvar allt som det var innan men jag har nu sålt alla mina sällskapsfiskar o har bara regnbågshajen, kinesiska algätaren, koppartetrorna o marigolden kvar i det karet, o det var stört intill OMÖJLIGT att få tag på alla Platy o molly inkl yngel utan att först plocka inredningen, o då tänkte jag att det var lika bra att starta om från början o förankra alla stenar etc så då håller för grävande fiskar, för nu kommer det nog bara bli ciklider, OM jag inte bestämmer mig för oscars trots allt men i så fall ligger alla stenar etc bra oxå, så det var inte bara av ren "nu vill jag möblera om" känsla haha
Aha, då förstår jag och jag vet hur det är att möblera om! Det tar sin tid och du var klar 02:22. Hua. Du sover säkert gott nu och intressant det där med ciklider i karet för gömställen har du ju så det är det ingen tvekan om! De kommer älska stället =)
Vill bara tipsa dig om akvarieimporten i Perstorp (http://www.akvarieimporten.se/sv/) om du skall börja med ciklider. Mängder att välja på och oslagbara priser.
#149 Blev bra tyckte jag!
haha jens ja svårtatt släppa innan det är klart haha pumpen krånglade ju givetvis igen så jag fick tejpa om då passade jag på att byta till de längre slangarna o fick faktiskt nu i den i bänken under!! det var mkt det som tog tid oxå…
jag har numera 6 st lite större marigold ynge i mitt 110 o honan som spottade tog nog inte tillbax sina yngel för de simmade vid botten igår 3-4st, överlever de ändå om det inte finns ngn som vill äta dem??
dessutom har herr ancistus lämnat sin grotta så jag har 2 st mini yngel av albinon oxå, rena barnkammaren!
#152, tack för tipset! ska jag verkligen spana in =))
seaside tack! tyvärr har växterna tagit lite stryk, men jag har sparat de finaste till dig =))
Riktigt häftigt kar!😍
tack tack, inte riktigt klart än dock, men kan lägga upp en ny bild innan jag planterar om igen haha
När jag ser ditt akvarium så tänker jag genast på mindre samt mellanstora ciklider! Däremot så vet jag inte dina vattenvärden och mitt huvud säger att de skiljer sig mycket ifrån malawi. Men det är vad jag tänker på åtminstone :)
pHt ligger på ett stadigt 7.5 o jag har ganska mjukt vatten enligt kommunen, runt 5.5 om jag inte minns fel, men marigold är ju malawi o de förökar sig som bara den, har ju redan yngel från 2 kullar efter bara 1,5 månad typ så vattnet funkar nog för liknande ciklider, men det är ju en hel djungel där ute av olika ciklider som heter galna namn på latin haha jag blir helt snurrig!
Det skulle kanske vara någon annan typ av malawi i så fall som trivs i samma förhållanden som dina marigold
ja, men vad jag förstått finns det en del som inte går att blanda då det finns risk för hybrider eller vad man nu ska kalla det?
bara svårt att veta var man ska börja, jag har i alla fall bestämt att oscar får vänta, kommer köpa ett större kar kanske nästa år o då vill jag göra det till oscars redan från början =)
tror nog oxå jag vill hålla mig borta från de absolut största grävarna o de värsta växtätarna, många krav haha
Du har alldeles rätt att vissa arter kan korsa sig, det gäller inte bara malawi utan övriga fiskar också. Jag förstår dina krav och tycker de låter rimliga. Jag hade gärna rekommenderat dig någon trevlig art men tyvärr är malawi inte min grej alls, förhoppningsvis dyker det in någon annan med kunskap inom området som kan hjälpa dig på traven.
Har du länk med fakta om dina marigold? Jag har lite tid över och kanske kan hitta något trevligt åt dig.
ja, tack ändå så klart =)
jag får göra som jag gjort hittills, googla, fråga, googla igen o fråga lite till haha det kommer man långt med har jag märkt!
Jag hade nog satsat på västafrikanska ciklider.
Tycker själv inte att malawi är så intressanta och jag tror att du skulle ha större glädje av lite fisk med roligt lekbeteende och som kanske gillar grottor :) Dessutom så tror jag att malawi hellre har stor simyta än många gömställen.
Jag tycker tex Thomasicikliden är fin, dock kanske lite liten i ditt kar men å andra sidan så kan det vara roligt med många små också
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149&SOK=1
Kurvcikliden är också liten, men fin
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191&SOK=1
åh den första var väldigt fin!
mina marigold tycker jag är jättefina o de utnyttjar alla tunnlar o grottor jag byggt flitigt, men jag har inga problrm att blanda lite förutsatt att de klarar samma vattnevärde o är relativt fredliga!
tack för tipset o länkarna =)))
Jag hittade marigold på zoopet, och där står det ju faktiskt:
"Lämpligt sällskap i akvarium är andra mbuna, mindre Haplisar och Aulonocara."
_Jag har letat efter lite andra fredliga mbuna arter som jag tycker skulle passa in med marigold.
_
_Om jag förstått det rätt så är detta en vanligt förekommande akvariefisk. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89_
_Denna ska också vara fredlig http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=85&SOK=1
_
Thomasciklid har jag själv ifall du är nyfiken på den :)
Ja golden har jag redan funderat på, min väninna har som jag kan få! Thomascikliden var faktiskt fin, får titta lite närmre på om det har fungerat o blanda!
Åh men då är ju golden perfekt tinitusan! :) Tycker de skulle bli en fin kontrast till dina marigold.
Thomascikliden är väldigt fredlig men samtidigt pigg och alert, matglada också men mina har fått för sig att de ska pröva matvägra allt möjligt gott ett tag för att se om de kan få något ännu godare istället. Pyttsan också, vita mygg som de ätit i alla sina dar! Men men, de är tonåringar och vad gör väl inte dem om inte uppror..
Ja mbuna är fina och de flesta är i ganska lagom storlek tror jag :) jag hade nog kört på rent Malawi om jag bestämde mig för Malawi, det funkar bäst så :)
ja fast det är inte nödvändigt, jag har ju redan både koppartetror, regnbågshaj, kinesisk algätare o ancirus så jg är inte ute efter ett rent artkar =)
mimåne, haha ok, ja jag ska kolla up dem lite närmre, tänker att jag helt enkelt få utgå ifrån de fisk jag har o de vattenvärden jag har o sen adda en art efter hand, dessutom blir det nog till att adda småttingar, om det inte är så att jag kommer över ett par av någon rolig rt som rean visat sig vara fredlig =)
Okej :) Men det blir ett biotopkar, inte ett artkar ;) Var försiktig med regnbågshajen bara, de kan bli väldigt aggressiva mot andra fiskar.. Det blir nog bra att blanda, det viktigaste är ju att fiskarna går bra ihop! Det är mest jag som är en biotopnörd :)
haha ok, då har jag lärt mig ngt nytt,o klart, det är olika typer av samma art, ciklider, men från samma plats o då blir det biotop eller?
o nej då, det är säkert mer vanligt att man vill göra som du, men oftast då brukar även karen vara en replika av deras biotop väl?
jag humlar inte med att akvariena jag har är till för min egen tillfredställelse o därmed ngt jag vill kunna göra som jag vill med, GIVETVIS inte på bekostnad av fiskarnas trivsel men ja du förstår säkert hur jag menar, så länge alla förökar sig som de gör tycker jag det fungerar =))
o ja jag vet att de har en tendens att bli tuffa, men denna är liten, min tanke från början var oscar, o tror säkerligen jag kommer uppgradera till(läs lägga till)större kar nästa år o tanken är att både regnbågshajen o kinesiska albino algätaren, som oxå kommer bli tuff som fullvuxen ska få bo med den typen av fisk!
men du verkar ha bra koll på ciklider så dela gärna med dig av fler förslag, det uppskattas verkligen =))))
Biotop betyder att man väljer att efterlikna en världsdel så mycket som möjligt och väljer endast olika fiskar samt växter därifrån.
Ja, det är helt korrekt om biotop .. mjae inte världsdel utan snarare där fiskarna lever. floder, sjöar m.m. men jag tror det var det du menade =)
Men man använder ju benämningar som Asienbiotop, och inte Indiska oceanenbiotop? ;P
ja det är för att förenkla det lite för dem och då blir biotopen lite lättare att sköta. Jag själv har mellan- och sydamerika 'biotop' med ciklider. Stort som attans men jag har inte så höga krav på mig själv att efterlikna biotopen in i det minsta detalj.
ok ja precis, jag personligen tycker inte det är det viktigaste att det PRECIS efterliknas, det är en hobby i sig kanske i o för sig att skapa en passande biotop, men jag är alldeles för kreativ för att kunna låta det vara på ett eller annat sätt så.
men kan hända att jag så småningom blir sugen på att göra det oxå, vi får väl se ;)
Precis som du säger Tinitusan så brukar man ju efterlikna inredningen efter biotopen :)
Och precis som JensW säger så kan man ju välja hur specifik man vill att biotopen ska vara. Tex om man vill att den ska vara sydamerikansk eller mer specifikt amazonas flod.
Du kan ju kika lite på tanganyika också, som faktiskt är en favorit för mig när det gäller afrikanska ciklider :) Många fina ciklider med häftigt lekbeteende. De som gräver i substratet passar kanske inte ditt kar så bra, men det finns även de som leker i grottor och munruvare :)
Har själv inte så stor erfarenhet av julidochromis, men de leker i grottor:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=112&SOK=1
https://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=847
På sista sidan som jag länkade finns info både om malawi, tanganyika och andra ciklider :)
så idag har jag varit en sväng hos akvarieimport i perstorp o blivit några hundralappar fattigare, han hade SÅÅÅÅ mkt fina fiskar o en del räkor =))))
det fick bli 3 st othopharynx lothibates, 1 hane o 2 honor, tog dem i 7-8cm storleken så det gick att avgöra kön för fredens skull =)
sen blev det 4st labidhochromis pearlmutt o 4 st pseudotropheus socolofi, alla i 4cm storlek.(hoppas på bra könsfördelning)
o till sist 4st pseudotropheus demasoni yngel ca 2cm som åkte ner i 110 liters tills de växt till sig lite. (plus vill inte överbelasta karet)
nu kommer det bara läggas i några golden sen framöver från min väninna, o en eller två Ancistrus till, annars är jag nöjd, de växer ju o ynglar av sig så nu är det bara att njuta =)))
och tusen tack Brusquini för tipset, kommer garanterat göra affärer med honom framöver på båda hållen =)))
Roligt att du har hittat fina firrar nu, lycka till :)
Tackar, fler bilder kommer=)
Oj vad du handlat! :) Ser ut som en fin färgkombination av fiskval!
Snyggt :D
haha ja tanken var att köpa 4st socolofi för en hundring o kanske spendera en till på 4 till av en annan sort(listan med olika passande arter i fickan var lång)men ja, låt oss säga att jag har inga problem att hitta vad skattepengarna ska gå till lol
skämt å sido, det blev några mer än jag tänkt mig men hemskt svårt att låta bli när man går ner i en källare FULL med kar från golv till tak med helt underbara fiskar i!
(note to self, jag ska ha en källare a la GuUuLd en vacker dag)
nu känner jag att jag fått en en kanon bas som har rum att växa o frodas, speciellt lothibates blir ju ganska stor, o jag hoppas på att dessa arter ska låta mina växter vara o inte gräva allt för mkt i mitt grus som ju fortfarande har substrat under, men om zoopet o andra sidor har rätt tror jag detta kommer fungera ganska bra, håller i alla fall tummarna!
frågan är ju bara var jag ska ställa detta karet sen när jag köper ett 720 för oscars, för nu kan jag ju verkligen inte göra mig av med det ;P