Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1271 ggr
usvead
0

Alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Växterna ser bedrövliga ut, gissar att det måste vara någon typ av alger men vad?

linda71
0

Hej. Det liknar svarta hår eller tofsalger, men säker är jag inte. Jag fick liknande i mitt 125 l för en månad sen. Man såg liksom svart ludd eller prickar på vissa växter.

Med vänlig hälsning Linda

MallaT
0

Om du har plats måste jag rekommendera siamesiska algätare!
Mina växter började se ut precis som dina, fast ännu värre. Hittade rekommendation på just siameser. De har bott i karet sedan i torsdags, och det är nästan helt rent redan 😃

usvead
0

Kan de gå ihop med Ancistrus, kuhli, silvertiptera och Dvärggurami?

Ancistrusen håller inredning, rutor och rötter rena, men växterna är det som sagt värre med.

[Jens]
1

Det är tofsalger som linda71 säger och MallaT har det bästa förslaget till dig om de nu får plats i ditt kar. Annars kan du köpa 3 st och lämna tillbaka dem. Jag gjorde så att jag köpte ett gäng på 5-6 st siameser genom att ha gjort en deal med butiken att de tar tillbaka dem vilket de gjorde. Det gäller att ha bra kontakt med personalen. =)

usvead
0

#4 Karet är på 96L med 1 Ancistrus, 6 kuhlisar, 10 silvertiptetror och 2 Dvärggurami.

Så "tjenis" är jag inte med de så att jag kan lämna tillbaka fiskarna. Blir de väldigt stora? Om så är fallet finns det något annat alternativ som passar invånarna och strl. på karet?

MallaT
0

Då är det nog dessvärre för litet för siameserna,
Här kan du läsa mer om dem

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270

usvead
0

#6 Ooops lite väl stora för mitt lilla kar 😃

Då är det väl bara att vänja sig vid dekorationen på växterna antar jag, men tack för tipset.

[Jens]
1

Kanske man skulle fundera på vad som gör att algerna utvecklar sig. Vad som skapar problemet? Lysrör nya? Tillräckligt med effekt ? För mycket lystimmar? Vattenbyte? Bra pump? Växtnäring? Matning?

linda71
0

hej igen. Vill bara säga hur jag har gjort, och tofsarna är nästan helt borta nu:)) Jag stoppade i tre otocinclus och bad dem städa bra..Jag nöp bort de blad som var värst drabbade och slängde. Tog upp en del växter och skrubbade de rena under vatten. Sen i med dem igen. Gjorde två mindre vattenbyte två dagar i rad. Nu är det nästan helt borta tack och lov:)) Jag har inte heller plats för större algätare tyvärr.

MVH Linda

usvead
0

Akvariepaketet MP Eheim köptes i slutet av mars så lysröret får väl anses vara rätt så nytt.

Hittar inget watt antal på själva lysröret men om man ska tro den beskrivning man hittar på nätet så är det 18W. 
Har timer så det lyser från 11 till 22. 
Vattenbyte varannan vecka 1/3. 
Pump Eheim 2010.
JBL Kulor.
Mat varannan dag, men ska väl erkänna att jag fuskat lite sedan herr och fru Dvärggurami flyttade in 7 maj. Fru Dvärggurami kunde jag mata i princip från dag 2 så det har kanske blivit lite väl mycket av det goda, men hon är ju så söt och jag är svag 😞

Nu när jag tänker efter så har nog växterna sett ut så där lite från och till sedan allra första början även i det jag hade innan på 44L. Jag har trott att det beror på soilen, som dammar en del när jag kommer åt + att ancistrusen möblerar om rätt så frisk ibland.

mimåne
0

Vad skönt att höra att de gått så bra för dig. Jag har också en aning alger på vissa av mina växter och har nyss införskaffat 5 otocinclus afinis. Hoppas mina jobbar lika bra som dina gjort :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

#10 Oj, du har verkligen järnkoll på sakerna! Det är toppen! Jag själv ska skaffa lite fler ottosar samt siameser och corydoras för att hålla akvariet i skick men jag har som sagt lite större kar men ack så få fiskar i för jag vill inte ha en fisksoppa igen. =) Otroligt bra jobbat av dig och lycka till !

usvead
1

Nu har ancistrusen fått flytta, han började helt plötsligt göra utfall mot herr och fru Dvärggurami och så kan vi ju inte ha det 😉 Nu var det väl i o f bara en tidsfråga, han växer och till slut hade kanske mitt 96 L blivit för trångt.  

Han fick flytta till zoo affären och ge plats för 5 otocinclus macrospilus eller vittatus som de tydligen numera benämns och 5 amanoräkor. Första kvällen fick jag dock en liten chock😮 trodde till min förfäran att en av räklingarna "gått över myren". Kunde dock snabbt konstatera att det var ett helt tomt skal, oj oj oj vilket trauma 🥵

Summan av kardemumman, det fungerar. Båda arterna städar på bra, algerna är snart bara ett minne blott 😃

Ankah
0

Ottosar är grymma de städar allt! …dessutom är de gulliga. Äter dina Gurami ur handen på dig? Jag får bara klappa men även det är mer närkontakt än jag vågat hoppas på av en firre…   😍

usvead
0

#14 Jepp både herr och fru Dvärggurami äter ur handen. 

Fru Dvärggurami var lite tuffare, hon kom fram redan 2:a dagen efter att de flyttat in. Det är charmiga fiskar.

Ankah
0

Ska genast börja träna mina också!