Ja de går att ha tillsammans och karets storlek beror ju helt på hur många du köper :) Jag köpte platys, guppys och mollys till mitt 100L och då köpte jag 10st av varje sort. 3 hanar och 7 honor av alla och det har funkar prima.
Menade på ungefär hur många man måste ha av varje art för att dom ska må bra :)
#2 hur stort akvarie har du?
Jag skulle säga minst 5 av varje sort but thats just me :)
Man behöver veta vad du har för storlek på ditt akvarium innan man kan säga något om antalet fisk i karet.
Jag kanske har missförstått men jag har för mig att TS är på jakt efter ett nytt akvarium och kanske vill veta hur stort som skulle behövas för dessa innan ett nytt blir köpt.. 🙂
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Man behöver ju ändå veta storlek på akvarie. Max gräns på liter antal. Jag kan ju ge exempel på vad jag tycker är lagom med fisk i x antal liter. Sen kan man ju också googla på fiskarna och se vad tex zoopet säger. Ancistrus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070 Platy https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38 Guppy http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34 Neontetra https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476 Vad gäller Guppy och Platy så tycker jag att 1 hane till 2-3 honor är lagom. Och jag tycker att Neontetra ska hållas minst 10st.
jag hade 2 Platy hanar o 5 honor men det fungerade inte alls, numera har jag bara en hane av varje sort, alltså 1 platyhane o 4 honor, 1 Molly hane o 2 honor, o ett svärdbärarpar.
dessa hade jag innan i mitt 110 liters o jag kan nog tycka att det var ganska max vad man ska ha förrutom någon bottengåeende då
Har ej något akvarium än, men siktar på ett 60-120L kar. Kan alltså bli ett 60L eller ett 112L.. Som allra,allra störst 150L.
Skriver lite förslag på mängd fisk i de olika karen. 60l Alternativ 1, 10st neontetror Alternativ 2, 5 guppy+5 Platy Alternativ 3, 10 Guppy Alternativ 4, 10 Platy 112l Alternativ 1, 10 neontetror+ 5 Guppy + 5 Platy Alternativ 2, 10 neontetror, 2 Ancistrus hona+hane, 5-10 Guppy Alternativ 3, 10 Neontetra, 1-2 Ancistrus, 5-10 Platy Tänkt på att inte skaffa 2 Ancistrus hanar. Då de kan börja bråka om revir. Och att både Guppy och Platy får mycket yngel. Så det är bättre att börja med ett litet antal vuxna då de snabbt blir fler när de börjar yngla av sig.
Jag har min ensam och det går bra!
Ser detta bra ut till ett 108 liters? Platys: 1 hane, 4 honor Guppys: 1 hane, 4 honor Svärdbärare: 1 hane, 1 hona Ancistrus: 1 hona
Jag personligen tycker att det är på gränsen för många. Akvariet kommer bli väldigt överbefolkat eftersom Platy, Guppy och Svärdbärare får mycket yngel. Jag tycker att du ska skippa en av arterna.
ja får nog hålla med #14, hade d inte förökat sig så hade det vrit lagom men det kommer de göra, du lär få yngel på bara några veckor o sen fortsätter det så!
snarare ta bort en art, att ha 3 olika hanar o bara två honor per hane är inte optimalt, nu ska detta vara snälla fiskar men min erfarenhet hittills är att hanarna ändå kan vara ganska tuffa mot sina honor o även gentimot andra arter så mkt bättre att köra på en hane o 3-4 honor istället av en art, om du vill ha variation på fisken hade jag kört Platy för där finns ju massa olika fina färger o mönster =)
vill du sen ha ngn mer fisk så skulle du ju kunna köra ngn liten Pansarmal tex, har dock inte koll på vilken som inte blir så stor, men det finns ju andra bottenfiskar du kan kompletera med din Ancistrus menar jag
Det är en smaksak om man gillar lättynglande fiskar eller inte. Håller med om att du bara borde ha 1-2 levandefödare i akvariet, annars är det snart fullt.
Kan ju säga att jag började med guppys och Endlers för kanske… 3 månader sen? Ett par månader sedan iallafall. Några honor och hanar. Idag är akvariet FULLT av yngel i olika åldrar. Om 2-3(du ville ha 4) av dina guppyhonor får yngel så är akvariet fullt liksom. Och de får ju yngel varje månad, så det innebär att man måste sälja av dom eller ge bort dom ofta. Kanske varannan månad eller så.
Appropå fiskar som inte ynglar av sig lätt..finns massor av fina fiskar. Alla sorters Gurami, dvärgciklider, rasboror, killis, barber, pansarmalar, ottos.. kolla på zoopet.com under fiskar > artbeskrivningar.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
en tanke bara, mest för att kolla min egen kunskap =)
om hon nu verkligen vill ha guppys eller platys, så skulle väl ett stim med tex pansarmalar, eller som du säger ngn annan levandeföda fisk kunna jämna ut antalet lite?
med ett välplanerat kar med gömställen skulle väl säkert det hålla balans i karet så hon kunde få glädjen av att uppleva yngel samtidigt som hon skulle slippa överbelastningen efter 2-3 månader?
Du menar att hon ska skaffa några fiskar om käkar yngel? Jag förstod inte riktigt, skyller på att jag är hungrig ^^ Ja det kan man ju absolut göra. Jag hade fjärilsciklider med mina guppys förut och dom åt bra med yngel. Om jag fick en kull på 15 så blev det 5 kvar ungefär.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
ja men precis! om man nu kan leva med att de blir mat så klart, personligen tycker jag det är ganska trevligt om man kan skapa ett fungerande ekosystem så, men det är ju klart upp till julip att bestämma så klart, ville mest höra om inte det skulle fungera bra =)