Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 8374 ggr
Fjordell
8

Mitt 110L

Nu har mitt kar varit igång ett tag, så tänkte att jag ska ge det en egen tråd som jag uppdaterar med jämna mellanrum. 

Det är ett 110L Juwel Rekord 800 jag har. Jag är en newbie gällande akvaristik, men lär mig hela tiden. Vi har haft akvarium i familjen när jag var yngre, så lite baskunskaper besitter jag sedan innan. 

Till en början köpte jag 5 Guppy och 3 dvärgklogrodor. Guppyna dog en efter en, och när jag bara hade två kvar konstaterade personalen jag köpt fiskarna av (Djurmagazinet) att jag troligen fått en bakteriell sjukdom i karet som uppenbarligen följt med dessa fiskar, eftersom alla vattenvärden var bra. Jag fick komma in och hämta medicin, MediMor, som skulle ges under en period på 8 dagar. Under medicineringen visade de två kvarvarande guppyna tecken på att må bättre, de blev piggare. Men honan gömde sig ofta, och inte var det pga sjukdom… Sista dagen jag skulle tillsätta medicin såg jag 6 st yngel. Jag var först osäker på om de skulle klara sig, men nu har det gått över en vecka och alla yngel är pigga och ser väldigt starka ut. Det verkar till och med som att de undslipper att bli grodmat, snabba små sattyg! 

Nu när Larry (guppyhanen) och den namnlösa guppyhonan klarat sig bra, så kunde jag äntligen skaffa en Ancistrus också. 

Dvärgklogrodorna har mått prima sedan start, och är helt tokiga vid matningen. Har till och med provat mata från handen, och även det funkade för dem :) de har ett speciellt ställe var maten serveras, och det har de snabbt lärt sig. 

Idag har jag alltså 2 vuxna Guppy, 6 guppyyngel, 3 dvärgklogrodor och 1 Ancistrus i karet. Jag är även lovad att bli ersatt för de sjuka fiskarna som dog i och med den sjukdom de drabbades av, så när jag känner att det är dags kommer det 3 Guppy till. Samt några tetror, om det blir neon- eller kardinaltetror har jag inte bestämt mig för än.

Sarah E
0

Roligt! kommer det bilder? 🙂

Fjordell
0

#1 Absolut, det är på g!😃

mimåne
0

Ser också fram emot bilder :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni får nöja er med kassa mobilbilder tills vidare, systemkamerans batteri hade visst dött.🙂

Här ser ni iaf hela karet i en mycket rörig omgivning. Det jäklarns vitrinskåpet till vänster i bild ska bort, så att akvariet får stå i hörnet istället för att stå inklämt som det gör nu. En sak i taget.

Och ja, karet är ju som fortfarande i uppstarten, så fler växter ska i, plus att jag beställt lite mer inredning som kommer i veckan. Som bakgrund har jag vara satt en svart gummimatta - givetvis ska en bakgrund på plats också, så snart jag hittar den jag vill ha. 

Bänken som akvariet står på är förstärkt, och lådor ska på plats för att dölja alla grejer som inte alla ska behöva se.

Fjordell
6

Larry och hans fästmö

Fjordell
6

Och en av de hungriga dvärgklogrodorna. Jag ÄLSKAR dessa varelser.😍

Fjordell
0

Försökte fånga en bild på ynglen också, men det gick ju som väntat…🤪

mimåne
1

Det ser ju jätte fint ut!

Fjordell
4

Lite bättre bild på Larry och hans dam. 

Snart slipper hon vara den enda som blir uppvaktad.🙂

Fjordell
4

Ancistrus, som jag tror är en hona, men är inte säker på hur tidigt man faktiskt kan se könet på dem, och h*n är bara omkring 5 cm stor i dagsläget.

Fjordell
5

Och så två av ynglen. Ska bli kul att se dem växa upp!

-Cissi-
1

5-6cm brukar man säga att ancistrusar bör vara innan man kan se vad det är för kön på dom :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Sarah E
0

Vad fint! Ancistrusen är nog en hona. Jag har två st i den storleken varav den ena ser ut som din i ansiktet och den andra har taggar.

Fjordell
0

#13 Ja men dåså, då är det nog en HON som jag trodde.😃 

Tänkte nämligen skaffa en till, och tänkte att två hanar kanske inte är så lyckat då jag hört att de kan vara rätt revirhävdande mot varandra. Så då spelar det väl ingen roll vilket kön den andra ancistrusen skulle vara, om nu den jag redan har är en hona? :)

Najan13
2

Hur lyckas du få så fina bilder på dina fiskar? 😮 Jag försöker och försöker men mina bilder blir hemska, vad jag än gör! 😃

MalinMalvina
0

Mysiga bilder! :)

Fjordell
0

#15 Fina?🤪 Jag tycker de är gräsliga, haha. Gryniga och mörka, allt tack vare att det är standardobjektivet (18-55mm) jag använder. Försökte fota med 50mm, men då kom jag inte tillräckligt nära, så det får duga tills vidare.

#15, #16 Men tack ändå! Det var snällt sagt.

Jag har fotat i många år (inte akvariefisk dock), så jag har blivit väldigt självkritisk när det kommer till bilder jag själv tagit. Men jag blir glad av att höra att det finns några som tycker de är bra.🙂

Sarah E
0

#14 min hane är jättegrinig mot honan. Vet inte varför.

Najan13
0

#17 Haha, ja det är väl lätt hänt att man blir självkritisk 😃 Jag tycker bilderna var jättehärliga och häftiga 😃

Sara FE
0

Följer tråden (funderar själv på att skaffa ett likadant akvarium). :)

Fjordell
4

Nykomlingarna! Två honor och en otroligt vacker hane.😍

mimåne
0

Åh vilken läcker hane! Kan det vara från Dm?

Fjordell
1

#22 Jajamen! Då de senaste från dem blev allvarligt sjuka på en gång i samband med flytten så lovade de mig nya fiskar efter att medicineringen var klar. Två av fem Guppy från första vändan klarade sig, och det har gått nästan 2 veckor sedan medicineringen var klar, och allt är äntligen i sin ordning. Så idag var jag dit och hämtade dessa tre som ersättning… och så råkade jag lägga en beställning på ytterligare 3 dvärgklogrodor, haha.😃

mimåne
0

Vad drabbades de av? Var det något som redan fanns på Dm?

Vet du vart ifrån de brukar beställa hem fiskar?

Smulan80
0

Va fina!

Fjordell
0

#24 Någon bakteriell sjukdom som tydligen skulle ha funnits redan i butiken, men de medicinerade sina kar på en gång när jag meddelade att en av honorna insjuknat och att jag var tvungen att avliva den. Dagen efter hittade jag en till hona död på botten, och efter ytterligare en dag blev en av hanarna väldigt slö, och knappt 20 min efter att jag upptäckte att han inte orkade hålla sig uppe så hade han dött.

Jag har ingen aning om vart de beställer sina fiskar ifrån, men jag anar att det är Imazo. Ska passa på att fråga när jag hämtar grodorna!

#25 Tackar så mycket! Jag tycker också de är jättefina.🙂 Hoppas verkligen att alla tre klarar omställningen utan problem.

mimåne
2

Okej, jag är så frågvis därför att jag själv planerar att göra ett köp där snart :) Vad skönt att de varit så hjälpsamma mot dig ifall man själv skulle få problem någon gång.

Fjordell
0

#27 Ja men det är ju superbra. Jag har stort förtroende för personalen där! De har varit otroligt hjälpsamma och trevliga igenom hela processen. Sen känner jag en av de som arbetar där sedan tidigare då vi haft våra hästar i samma stall förut, så jag droppar in där rätt ofta och kollar läget :)

Fjordell
6

Ohaaai!😃

Fjordell
7

Den nya hanen förtjänar en egen bild… Jag är redan lite småkär i honom.😍

mimåne
0

Riktigt snygg!

Fjordell
0

#31 Blev verkligen blixtförälskad i honom, och var den första jag såg när jag kom dit. TROTS att de hade 2 otroligt snygga svarta hanar i karet bredvid - och en sådan har jag alltid tänkt att jag skulle ha, så blev det denna snygging. Funderade på om jag skulle köpa en av dem när jag ändå var där, men låter bli då jag har några endlers på g, och dessutom finns ju redan 6 yngel i karet… och fler lär det bli.🤪

mimåne
0

Haha, ja det är bara att förbereda dig ;)

Fjordell
3

Kanske början till en orsak att skaffa ett till akvarium sen, snart…😇

mimåne
0

Är det här ditt första? :)

Fjordell
2

#35 Mitt första egna, ja.🙂 Vi har dock haft ett i familjen förut, och så har jag skött om morsans sambos 54L akvarium månaderna innan han dog. Han hade lungcancer, så han var mest sängliggande den sista tiden.

Intresset har liksom alltid funnits där, men det är först förra sommaren jag flyttade till egen lägenhet och verkligen har plats för ett akvarium. Råttornas burar tar ju sin plats, och så katternas två alltför stora klösmöbler, haha.😃

mimåne
3

Jag förstår.

Jag har också två stora takhöga katträd här hemma som tar plats, men det är klart att missarna måste få ha sitt också :) Även om man gärna hade ställt ett eller flera akvarium där istället😊

Fjordell
4

Idag fick 10 neontetror följa med hem från DM i Luleå

Fjordell
3

Inspektion pågår

Fjordell
3

Och så en bild på den sprickfärdiga guppyhonan. Iofs verkar alla 3 honor vara på g att yngla av sig precis när som helst, men denna är helt klart störst.

Fjordell
3

Och så köpte jag 4 st guppyyngel av en privatperson i Luleå, de är bara hälften så stora som mina 3 veckorsbebbar

Fjordell
3

Och så bjöds det på lite ärtor ikväll

odjuren
0

Men gud så söt grodorna är!!!

//Odjuren

www.odjuren.com

Fjordell
1

#43 Visst är de! Jag är så kär i dem, otroligt härliga och roliga att se på.

Naiz
0

Jättefina bilder :) Och så söta grodor!! Jag har själv sex stycken och är helt såld på dom små varelserna ^^ Dina fiskar är oxå fina! Guppysar är otroligt vackra så det är synd att dom är så sönderavlade :/

odjuren
0

Skulle ju nästan kunna tänka mig några sånna!

//Odjuren

www.odjuren.com

Fjordell
2

#45 Tack snälla!

Snart har jag också 6 st, känns som ett bra antal faktiskt.😃 Mina 3 är väldigt sociala och äter till och med ur handen på mig, men jag tror att de hade trivts bättre med 3 kompisar till med tanke på att de är så otroligt sociala. Jag älskar dem verkligen!

Håller med dig ang. guppy… Har hört att andra generationen, alltså ynglen som man själv får, är tåligare än de som kommer direkt från grossist. Nu har jag Guppy från 3 olika ställen, så förhoppningsvis slipper jag köpa fler från grossist och istället hålla mig till de som föds här hemma. Nu kommer jag ju såklart inte kunna behålla alla som blir till här, och med jämna mellanrum får jag väl ta in Guppy från någon annan också, men jag hoppas verkligen att jag kommer kunna hålla mig till att enbart köpa privatodlade Guppy och på så vis få fram tåligare Guppy. Det vore riktigt kul!

Fjordell
7

Nu har jag fått hem endlers från idaaforsling här på sajten! 3 hanar och 2 honor. Så otroligt vackra, pigga och alerta. De började uppvakta damerna på en gång😃

Här är första och största hanen

Fjordell
4

Den minsta hanen som verkligen lyyyser, så himla läcker!

Fjordell
4

Och så den tredje hanen som gillar att visa upp sig och flörta med ALLA honor😃

Naiz
0

#47 ja hoppas du lyckas få till några fina tåliga guppys :) Dina endlers är ju riktigt vackra!!! :))

mimåne
0

Jag var också på Dm i Luleå igår och under tiden köptes faktiskt några neontetror. Kanske var det du 🙂 Jag ska dit idag också har jag tänkt och köpa fisk.

guppytjej
0

Inga endler det där (om de har endler i sig är det väldigt lite då den svarta kilen synns tydligt i hybriderna).. de 2 första är fina japanblå, den sista är i grundfärg blond.

Fjordell
0

#53 Jag köpte dem som endlers, och har aldrig haft några tidigare så jag kan inte säga så mycket. Men de är väl troligen hybrider då :)

[Jens]
2

Men de är fina ändå ! =)

mimåne
0

Vilken läskigt vacker rygg/stjärtfena #48 hade! Aldrig sett liknande :)

Ellenor123
0

Wow, vad snygga! Vill ha #49 😍😮

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Fjordell
4

Ja, jag är hur nöjd som helst över dem. De är otroligt vackra och livliga, roliga att se på. De har verkligen satt liv i akvariumet.🙂 Ska även bli kul att se vad för raringar de två nyanlända och dräktiga honorna lämnar efter sig.

Har möblerat om lite nu när växterna börjat frodas, och så har jag beställt både javamossa och christmas moss som jag har lite planer för… åååh, vad kul det ska bli! Och så måste jag faktiskt erkänna att jag redan funderar på att skaffa ett till kar. Så fort jag får hem akvariemöbeln till det nuvarande så har jag faktiskt plats för ett till.😃

Fjordell
5

Såhär ser det ut idag, efter ommöbleringen och montering av bakgrund. Jag väntar fortfarande på mossorna som ska komma, reflektorn samt lite annan inredning som jag beställt. Det fula huset ska bort, men ville inte ta ut det förrän jag fått något annat som kan agera "grotta". Men det är på gång iallafall!

Sara FE
2

#59 Det är ju hur snyggt som helst! Och jag tycker att det där huset ser spännande ut… :)

Fjordell
0

#60 Tack! Det börjar ta form, även om jag bara inrett det för att öka trivseln så mycket som möjligt för invånarna, så det ser inte ens nästan ut som på det viset jag egentligen vill ha det… Men jag antar att Rom inte byggdes på en dag.😉 

Huset är framförallt väldigt uppskattat av ancistrusen, men också grodorna och de högdräktiga guppyhonorna. Grodorna gräver gångar under huset, och så fort det vankas mat så blåser de ut därifrån i en himla hastighet och sliter maten ur min hand. De är så lustiga! 

Jag hoppas kunna hålla mig till enbart naturlig inredning längre fram, eventuellt att jag behåller huset om jag kan gömma undan det lite mer. Vi får helt enkelt se hu det blir! :)

Sarah E
0

Fint!! Önskar min vallisneria ville växa sådär fint. Vad är det för växt du har där längst fram i vänstra hörnet?

Sara FE
3

#61 Så sant, tittar man på projekttrådar här på sajten märker man vilket tålamod akvarister behöver besitta. :)

mimåne
0

Det ser jätte fint ut, det grönskar verkligen. Jag är också nyfiken på växten i vänstra hörnet.

Fjordell
2

#62 #64 Ja det känns faktiskt helt underbart att alla fiskar, grodor och växter tycks trivas. Vallisnerian är dock fortfarande väldigt tunn, men de skjuter ut nya skott hela tiden, så det dröjer nog inte alltför länge innan de fyller ut karet ordentligt.

Jag vet ärligt talat inte vad den heter, jag bad bara om växter som är enkla att sköta och som växer relativt fort, och personalen presenterade dessa som bra förgrundsväxter. Han verkade inte ha superbra koll på namnen, tyvärr. Men jag ska försöka luska ut vad de heter! Här kommer en close-up.

mimåne
0

Var köpte du den?

Fjordell
0

#66 DM i Piteå, köpte den i mitten av januari.

mimåne
0

Jaha :) Jag var in dit idag och såg att de hade fått in mossa om det är något du är intresserad av. Den såg fräsch ut :)

Fjordell
0

#68 Ha! Jag var också in dit under eftermiddagen.😃 Köpte dock bara akvariebakgrund, löptrosor åt valpen (det gäller att vara förberedd…) och strö åt råttorna, så tittade inte ens åt övriga akvarieavdelningen. Men tack för tipset, det måste jag ju nästan kolla in!

mimåne
0

Tänk om vi var där samtidigt!😮🤐

Ellenor123
2

Spännande angående växten, känner inte igen den. Möjligt att det inte är en akvarieväxt eller att det är en landlevande version av en(hänt mig två gånger att jag köpt sådana). Isåfall ser den ut sådär nu men kommer utvecklas till den vattenlevande versionen, som vi antagligen känner igen. Fråga gärna nästa gång du/ni är inne :)

Fjordell
0

#70 You never know :o

#71 Ingen tycks veta vad det är. Har frågat runt på flera olika håll nu, men det verkar inte som att det är någon som sett växten tidigare, haha. Spännande är det! Får helt enkelt se hur den utvecklas då. Väldigt fin är den iaf, jag gillar den!

Fjordell
4

Man måste uppvakta de tjusiga damerna

Fjordell
5

Ancistrushonan och en av grodorna var lika envisa gällande vem som skulle få äta av maltabsen först. Det är löjligt underhållande att se på när ancistrusen försöker skövla bort grodorna från maten. Med all rätt dessutom, grodorna hade ju redan fått sitt för dagen.

Ellenor123
0

Har du frågat på plantswap? Jag la upp en bild där för inte så länge sedan och fick då reda på att jag fått landsformen av Hygrophila Difformis 😕 Den ruttnade och dog tillslut -.-

Fjordell
1

#75 Det har jag inte! Bra förslag, får prova där då😃

Ellenor123
3

Jag har löst mysteriet 😃 Det är en Lobelia cardinalis :)

Sarah E
0

Aha!

Smulan80
0

Grodor är ju för söta när de attackerar maltabletter. Har en i mitt akvarium. Funderar på att skaffa den en kompis.

Fjordell
2

#77 Åh, tusen tack ska du ha! Det tycks ju stämma alldeles utmärkt :)

#79 Haha ja, de är tuffa! Du borde skaffa åtminstone 2 till, de ska inte hållas ensamma, utan trivs bäst i grupp. Jag har 3 st, men ska skaffa 3 till :)

[Seaside]
0

#77 Lobelia… Är en landlevande växt alltså?

Ellenor123
1

Den kan leva på land och i vatten. Googla på "lobelia cardinalis aquarium" så ser du den som TS har :) Man blir lite förvirrad när man ser alla de röda blommorna :D

[Seaside]
0

Å 17 - jag har bara hört talas om Lobelia som man har i rabatter. Där ser manFår idé

SötnosenSantos
0

Vad använder du för kamera och vilka inställningar

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

Fjordell
0

#84 Canon EOS 550D med standardobjektivet 18-55mm och kör alltid manuellt, så det gäller att prova sig fram :)

Fjordell
3

Nu kommer en tråkig mobilbild, men blev så otroligt glad av att se storlekskillnaden på två av grodorna! Så det är åtminstone en hona och en hane, vilket känns grymt kul. Den tredje är jag osäker på ännu.

Har haft lite svårt att avgöra deras kön enbart via deras "svansar", men nu ser jag att den stora är en klockren hona. Jag hoppas att de trivs såpass bra att de kan få lite bebbar en vacker dag när de blivit könsmogna. Bara till att hålla tummarna :)

Jag vet att de är rätt svåra att föda upp, men fullt möjligt med rätt förutsättningar.

Fjordell
5

Idag kom akvariemöbeln som jag bråkat med halva dagen för att få ihop, och så satte jag in den nya större mopaniroten samt en reflektor.

Jag ska fortfarande få hem en till reflektor, eftersom jag har två lysrör, en till stor rot, någon större sten och så en del mossa från Malaysia.

Det ska bli skönt att snart kunna inreda på riktigt. Nu är det mesta bara placerat lite hur som helst, för fiskarnas och grodornas trivsel.

mimåne
0

Även om du inte försökt inreda och placerat ut det lite varstans, så tycker jag det är jätte fint! :)

Draken
0

Jättefina bilder och fiskar :D

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fjordell
4

Förändring pågår konstant😃

Jag är dessutom på jakt efter ett till lite mindre kar som jag tänkt ha guppyynglen i, och i samma veva har jag bestämt mig för att låta ett dvärgguramipar flytta in här så snart jag känner mig helt säker på att eventuella parasiter försvunnit, då några guppys kliat sig en del på sistone. Vattenvärdena är klockrena, så det känns som att det är läge att ge det ett försök snart🙂

Fjordell
6

Wohoo, nu står det äntligen där det ska, och idag har jag inte sett några firrar klia sig alls!😃

Sara FE
1

#91 Supersnyggt! :) Av ren nyfikenhet: hur i hela världen flyttar man ett akvarium med vatten och alla grejer i? Står möbeln på hjul, eller har du gjort på något annat fiffigt sätt?

Fjordell
0

#92 Möbeln står på små plastben som jag faktiskt var smart nog att fästa möbeltassar på innan jag ställde själva akvariet på den, så den glider relativt lätt på golvet. Men visst kräver det försiktighet och en del tålamod när man flyttar på den, för det går INTE undan om man vill försöka undvika skvalpandet.😃

Sara FE
0

#93 Vad bra! :) Jag gör det faktiskt på alla mina möbler, men jag trodde inte att det räckte för att flytta ett akvarium. Visserligen beror det kanske på hur stort det är…

Fjordell
0

#94 Precis, hänger ju mycket på tyngden också ;)

Fjordell
5

Vattnet hade börjat bli lite grumligt så gjorde ett större vattenbyte, och för att inte råka suga upp något guppyyngel så samlade jag in alla (förutom ett av de minsta som kom undan hela tiden, så jag gav upp till slut) och jag fick det till totalt 16 st. Alla verkar friska och riktigt starka. Det har nog gått åt en hel som mat åt grodorna, så dessa är riktiga överlevare. Tyvärr verkar det som att min första guppyhona håller på att tackla av. Efter senaste nedkomsten av yngel ser hon plötsligt väldigt skruttig och krokig ut, men äter och simmar omkring aktivt ännu. Så det är bara till att vänta och se.

Draken
0

Vilka sötnötar 😍 Ja har de överlevt grodorna så är de nog riktiga överlevare :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
0

Åhja! Nu håller en av honorna på att föda, och det har kommit minst 8 st nya yngel som simmar runt. Får se hur många som klarar sig :)

Fjordell
1

Nu är det upp i ett 30-tal yngel.😃 En var underutvecklad och döende, och ett annat utvecklat yngel dog, så dessa två släppte ned framför grodorna, så det fick bli deras middag för dagen.

mimåne
0

Grattis till ynglen :)

Fjordell
0

Tusen tack! Det är faktiskt himla kul att kunna se dem växa upp.🙂

Denna gången hann jag faktiskt ta undan honan innan det började. Jag trodde dock hon var sjuk, och satte henne i en bytta jag fyllde med akvarievatten och lite växter och mossa, och lät den flyta på ytan i akvariet, och har täckt för halva byttan så det blir lite mörkare. Baken på honan lättade, och hon kunde inte simma normalt mer än några sekunder, så jag ville kunna se eventuell förbättring eller försämring. Antog att det var simblåsan som bråkade.

Efter bara knappt en timme där i ser jag ett yngel. En stund senare 8, och ja, ytterligare någon timme senare är det nu fullt med yngel, och honan simmar återigen normalt. Jag försökte hinna iväg och köpa en yngelkasse när jag upptäckte ynglen, men DM hade hunnit stänga… så jag ska bara se till så att honan är klar innan jag tar ut henne igen, så tänkte jag att ynglen får vara kvar i byttan tills imorgon. Jag vill gärna behålla så många yngel som möjligt den här gången, så de får bo i yngelkassen tills jag hunnit sätta igång mitt kommande yngelkar som jag tänkt hämta imorgon.

Eller vad tror du, har de ens någon chans att överleva där i utan pump till imorgon bitti?🤔 Jag har som sagt satt ned en hel del växter dit, och låter den vara i akvariet så att värmen hålls stabil.

mimåne
0

Ja de överlever utan tvekan. När jag hade guppys som barn (ursäkta mig nu men alla har vi varit nybörjare) så hade jag Guppy yngel i en glasburk utan något annat där i. I kranvatten dessutom. Jag hade fått höra att de behövde syre så ett sugrör användes som jag blåste ner lite bubblor i när andan föll på… I de mörka badrummet fick de vara, dem var ju trevliga att titta på när man satt där.. Överlevde det gjorde de stackars kullarna också gång på gång trots sin hemska barndom. Ska tillägga att jag nu vet bättre.

Med andra ord så behöver du inte oroa dig, det är bara för en natt.

Fjordell
0

#102 Aww!

Men som du säger, alla har vi varit barn. Förut var det ju som inte riktigt lika lätt att hitta information som det är i dag. 

Men dåså, då ska jag försöka att inte oroa mig alltför mycket… som den hönsmamma jag är. Haha. Tittar till dem lite då och då, och alla verkar då väldigt pigga, och vilar ibland mot ett blad eller mot mossan.

Hoppas att inte alltför många tacklar av under natten bara! Jag har ju i princip bara gamla guppyhonor i dagsläget.

mimåne
0

Någon brukar nog alltid klara sig

Fjordell
0

Guppy/endler hybriden i #50 dog plötsligt inatt.😕

Fjordell
5

Det här börjar gå överstyr! Utöver 110L karet så har jag köpt ett 54L för ett tag sedan, och nu ikväll ska jag hämta ett 160L kar! Vet inte ens vart jag ska få plats för det😃

Fjordell
5

Mina första 6 yngel är nu 2 månader gamla, och det blev 3 hanar, 3 honor. Här är två av hanarna.

Fjordell
4

En av hanarna från den förra bilden, och den tredje hanen som är ljust blå och är nästan som en levande reflex

Fjordell
3

Även ancistrushonan dök upp för att bli fotograferad. Idag var hon ovanligt ljus.

Fjordell
4

Dessa ynglen (och de yngre) är de enda Guppy jag har kvar. Alla vuxna Guppy jag köpt från butik och privatpersoner har tacklat av.

Sarah E
0

Oj så stiliga!!

Draken
0

Jättefina Guppysar. är det Vildguppy, de två första bilderna du visar :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
0

#112 Nix, det är helt vanliga guppyhanar som kommer ifrån min första guppyhona köpt från butik. Men de är riktigt stiliga redan, fastän de är såpass unga. De är riktigt neon-iga i färgen!

mimåne
0

Hade du inte endlers hybrider som dessa kan tänkas vara avkommor från?

Fjordell
0

#114 Dessa yngel föddes innan jag fick hem hybriderna, så tyvärr kommer jag inte få några avkommor överhuvudtaget efter hybriderna jag hade, eftersom alla vuxna honor gått bort, och honorna ur denna kull inte ens har blivit könsmogna ännu.😕

mimåne
0

Har du kvar någon hybrid hane då?

Fjordell
0

#116 Nope, alla vuxna fiskar jag köpt har dött i samband med vita prick som bröt ut i samband med nykomlingarna :( Så jag har enbart kvar mina egenodlade guppyyngel kvar nu, tråkigt nog.

Framöver kommer jag att hålla alla nykomlingar i karantän för att undvika massdöd igen. Så jag funderar på att chansa och beställa endlers via DM, och de som överlever karantänen (förhoppningsvis alla) får flytta in hos mina snart könsmogna guppyhonor.

mimåne
0

Ett karantänskar tycker jag låter riktigt bra i ditt fall.

Men betyder detta alltså att du nu har jungfruhonor? Vilket utgångsläge! :)

mimåne
0

Eller de kanske är tänkta att gå med hanarna du har?

Fjordell
0

Åhja, vill inte vara med om något liknande en gång till. Det har varit en mardröm!

Jajamen, de är än så länge jungfruhonor. Jag kommer att flytta antingen honorna eller hanarna nu inom de närmsta dagarna, så jag hinner fundera på hur jag ska gå till väga nu. 

Antingen behöver jag nya honor åt mina hanar, eller så behöver jag nya hanar åt mina nuvarande honor, så snart de blir könsmogna. Jag vill undvika inavel i största möjliga mån, speciellt nu i början.

Det är ju lättare att skaffa nya hanar åt honorna jag redan har, och därmed flytta de nuvarande hanarna till 54 literskaret under tiden, ev. sälja iväg eller byta bort dem. Men det finns i princip ingen med Guppy här i krokarna, vilket är tråkigt. Så vi får se! Förhoppningsvis hittar jag någon att bytas lite med iaf, det vore det bästa :)

mimåne
0

Ja det vore kul tycker jag om du fick handplocka en vacker hane till dina honor och se hur avkomman blir :)

Fjordell
0

Håller med! Frågan är bara om jag vågar chansa på att köpa typ 2-3 hanar jag fastnar för, även om det skulle vara från butik, hålla dem i karantän, hoppas att någon överlever, och sedan välja en av hanarna som får flytta in med mina honor, så får de andra två flytta ihop med mina egna hanar så länge. Jag hoppas såklart kunna hitta några fina privatodlade hanar i första hand, men vad ska man göra när utbudet tryter…

Det vore kul om allt går som det ska hädanefter, så jag får igång min egen lilla guppyodling, så jag slipper tappa hoppet om dessa raringar. Är det lugnt de kommande månaderna så kanske jag vågar mig på att till slut inkludera lite endlers här igen.

mimåne
0

Varför köpa flera hanar då det bara är en som ska "användas"? :)

Fjordell
0

#123 Tänkte mest så att ifall jag hittar fler än en hane jag gillar, så tar jag dem också, lite för säkerhetens skull… eftersom min erfarenhet kring butiksköpta guppys inte är så bra. Nu fanns det ju uppenbarligen en anledning till att så många gick bort, men det sägs att man ska ha tur om ens butiksköpta Guppy överlever ett halvår. Så ja, skulle det bli fler än en så är det som sagt mest för säkerhets skull. 

Men det är inte som att jag kommer plocka hanar som inte riktigt faller mig i smaken, utan fler blir det enbart om jag råkar fastna för mer än en :)

mimåne
0

Fast det känns inte så säkert att köpa fler än en tycker jag. Sjukdomsrisken är ju mindre om du köper en fisk istället för tre.. :)

Fjordell
0

Jaså? Det känns lite 50/50 tycker jag. Visst, fler fiskar är lika med fler öppningar för eventuell sjukdom, men om de ändå går i samma kar så känns det inte som att risken för sjukdom är så mycket större om jag tar med mig två hem, istället för en. OM det nu skulle bli så vill säga. 

Men kanske är bäst att köpa bara en, även om jag råkar finna två riktigt fina hanar. Men vi får helt enkelt se hur jag gör. Inget är spikat ännu.🙂

mimåne
0

Ja jag tycker du gör rätt i att skaffa bara en ;) Vilka tråkmånsar vi är förresten.. Sitter inne när det äntligen är så fint väder :P

Fjordell
0

Haha, känns väl bäst att följa råden från en mer inbiten akvarist :D

Eller hur? Jag ska fasen ta en av morsans hundar ut på en cykeltur nu snart tror jag. Jag känner mig så värdelös som bara sitter här vid datorn och ugglar.

Fjordell
2

… sa jag och skrattade högt för mig själv. Jag ska nog köpa mig lite snabbmat och ta det lugnt istället.. det är ju redan kväll!😃Skjuter upp cyklingen till imorgon.

mimåne
0

Haha! Det där låter precis som mig själv. Även om det är okej att slappa i soffan ibland så hade det känts bättre om det var grått och trist regnväder ute!

Fjordell
1

Haha, skönt att inte vara ensam om det tänket iaf! Bra väder idag med, så nu lovar jag mig själv att dra ut och cykla med hunden.

Ja men förresten, igår följde det med två Corydoras aeneus albino med mig hem, som jag tänkt slå ihop med de 4 andra Corydoras aeneus som jag tar av en privatperson. Dessa bor dock för tillfället i mitt 54 liters med neontetrorna och 25 st Malaysiska sandsnäckor. De verkar må väldigt bra, och bökar redan omkring i sanden som de små rosa grisarna de är (😍), men jag tänker inte ta några risker med att sätta dem i det större karet ännu. Det får vänta någon vecka.

mimåne
0

Var du i piteå? Såg du att de hade Corydoras sterbai också eller kanske de var slut? Det var jag som beställt in dem😊

Fjordell
0

#132 Kollade inte så noga faktiskt. Jag såg 2-3 små mörka pluttar till Corydoras i samma kar som jag tog mina albinos ifrån, men jag kunde inte se om de var just sterbai. Kan lika gärna ha varit metallpansarmalar. Hur många har du beställt? :)

mimåne
0

Jag beställde 3 till mitt befintliga gäng men de tog in 10st. Detta var förra veckan så det kan ju hända att de är slutsålda redan.. Så fina som de är :) Jag funderar på att åka in en sväng idag och kika då jag ändå inte har annat för mig.. Såg du om de hade fått in några nya fräscha växter?

Fjordell
0

#134 Sedär! Ja de kan inte ha varit många kvar iaf. För fina är de ju verkligen :) Nu har du väl redan hunnit vara dit om inte annat, men jag såg att de just hade fått in vattenpest iaf, men de var de enda jag såg vid en mycket snabb anblick. Kan ju bara anta att vattenpest inte var det enda de beställt in ;) Men ska nog in dit imorgon och köpa mig lite växter faktiskt. Vill fylla på ordentligt nu när jag har ytterligare ett akvarium på gång.

mimåne
0

Det blev inget besök idag faktiskt. Jag fick annat för mig. Jag funderar även på att åka in dit imorgon.. Men då är jag sugen på att åka till lule också.. Får jag sambon övertalad så kanske det blir en sväng dit istället. 

Köper du växter i piteå så tänk på att vara försiktig så att du inte får hem något olämpligt samtidigt… Det finns nog ett och annat bland växterna där som man vill undivka då det inte är särskilt fräscht där. Rengör och skölj noooooga(!!!) om du köper något där.

Jag är också sugen på mer växter, någon echinodorus hade vart trevligt. Problemet är bara var man ska plantera allt…

mimåne
0

Hur har det förresten gått för lobelian?

Fjordell
2

Ja, absolut. Ska aldrig mer ta onödiga risker med mina akvarium! Vill helst undvika fler tråkigheter. Men växterna jag satt i har jag alltid varit väldigt noga med att skölja, och planerar inte att sluta med.

De mår bra, och växer sakta men säkert! De är dubbelt så höga nu. Jag har ju ett par stycken, så nu när jag köper hem lite fler växter igen ska jag nog samla ihop dem så de får växa intill varandra, så det slipper se så klent ut. Börjar vara dags att inreda karet, på riktigt🙂

Fjordell
3

Jag hittade hanen jag ville ha igår, och detta är vad jag kom hem med.👍

Fjordell
3

Sen råkade jag få syn på denna hona också. Svart OCH dräktig, det kunde jag inte stå över! Jag hoppas hon ger mig lite snygga yngel så småningom :)

Draken
0

Tjusiga 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
0

#141 Ja, jag gillar just hanen väldigt mycket. Han är inte överdriven på något sätt, och väldigt "aggressiv" i sitt beteende, väldigt på. Det gillar jag. Han vet vad hand syfte i livet är, haha. Han hoppade till och med ur byttan jag hade för att koppa in nykomlingarna med, så han for direkt i karet, trots detta verkar han lyckligtvis må väldigt bra nu två dagar senare. Började jaga honorna på en gång, som ju dessvärre inte är riktigt könsmogna ännu heller. Testade både affärens vatten och mitt eget för säkerhets skull. Värdena var nästintill identiska, enda skillnaden var att det inte fanns något märkbart spår av nitrat i mitt kar.

mimåne
0

Åh vad roligt att du hittat dig en hane! Han var väldans fin. Honan är också tjusig, hon måste vara från piteå för jag såg de hade sådana där sist. Passade du på och köpte växter också till det stora karet nu när de hade lite rabatt? :)

Fjordell
0

Jajamen. Båda två kommer från DM här i Piteå. De hade några röda hanar till, men de hade inte färgen på hela framkroppen. Flera svarta honor, men denna hona var den enda som var riktigt ordentligt tjock :D

Oh yes, köpte mig vattenpest, hornsärv och en växt som jag inte har riktigt koll på vad den heter. Sen har jag faktiskt lite mer växter på g från privatperson, sen har jag förhoppningsvis så det räcker ett tag framöver.😃

Ska dock göra mig av med 160 literskaret… Jag har verkligen ingen plats för det i dagsläget, och jag vill inte bara klämma in det någonstans. Så jag får nöja mig med 110L, 54L och ett 30 liters nano tills vidare :) Förhoppningsvis har jag plats för ett stort kar i sovrummet längre fram i tiden, men ska satsa på att få bra ordning på de karen jag har nu.

mimåne
0

Det låter som en bra idé. Är nyfiken på växten du inte vet vad den heter, kan du inte ta en bild och visa? :)

Fjordell
2

Lätt ordnat! Jag vet att jag sett växten många gånger, men minns aldrig namnet på den. Men fin tycker jag den är.

(Den står i mitt karantänakvarium just nu, vars lysrör har gått, så har fått flytta karet intill ett fönster för lite ljus tills dess att nya lysröret kommer😃)

mimåne
0

Dom där tittade jag också på! De var verkligen fina och täta. Jag tror det är någon bacopa.. Vill också haa!

LajvKrattan
1

Det kan vara rotala rotundifolia i sin landform också.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0

Jaså så pass. De har ofta landväxter där har jag sett så det är väl inte alls omöjligt.

Fjordell
0

#147 Eller hur! Riktigt tjusiga var de. Funderar på om jag inte ska köpa en eller två till och bilda ett buskage i mitt 110L.

#148 Jaså? Om det är det, betyder det att växten kommer att ruttna? :/

LajvKrattan
0

#150 Nej då! Den ser bara olika ut beroende på om den växer på land eller i vatten. Den kommer ändra utseende med tiden men den kommer leva och må bra.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Fjordell
0

#150 Phew! Tack för infot, slipper jag bekymra mig om den ser helt annorlunda ut en vacker dag ;) Jag hade ju dock föredragit om den såg ut såhär hela tiden. Tycker den är väldigt fin!

LajvKrattan
1

Draken
0

Jättefin växt :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
2

Karet har gott om nya invånare igen

Min senaste anländna guppyhona ynglade av sig, för att sedan dö. Omkring 10 st av hennes mini-me's har klarat sig, och varenda en av dem är i dagsläget svarta

Fjordell
2

Och så har vi några av de lite äldre guppyynglen

Fjordell
2

En riktigt tjusig liten hane som just börjat färga ut

Fjordell
2

Sedan kan jag glatt meddela att min ancistrushona…

Fjordell
2

…har fått en (förhoppningsvis) partner! I värsta fall blir det bara en vanlig roommate :)

Fjordell
5

Tråden börjar bli lång… detta får bli mitt sista inlägg här innan jag påbörjar del 2.

Jag måste ju såklart även tillkännage att jag äntligen blivit med Dvärggurami! Här delar herrn en maltab med sina två frugor.

mimåne
0

Tråkigt med din nya hona, gladde mig ändå att se att hennes avkomma fått det svarta av henne. Och vad vackra guramis du har fått tag på! Väldigt fina.

Men tråden är ju bara halvvägs fjordell, det ryms ju upp till 300 kommentarer! :)

Fjordell
0

#161 Ja, men förväntade mig inget annat faktiskt. Hittills har alla mina butiksköpta honor har dött efter att de ynglat av sig. Vissa snabbare än andra. Det var lite därför jag valde henne också, för att hon var högdräktig. Jag litar inte på att de butiksköpa Guppy klarar sig mer än några veckor/månader. Men den röda hanen mår fortfarande alldeles utmärkt :)

Det vore förstås också kul om jag lyckades få någon helsvart hane bland de yngsta ynglen! Hoppas, hoppas.

Sant… tyckte bara det började kännas jobbigt att scrolla i en evighet. Kanske inte så konstigt när jag tar bilder på mina raringar var och varannan dag.😃

Fjordell
3

Han är så jäkla fin…😍

mimåne
1

Oj vilken vacker bild på honom! Super vacker! Tror jag kommer över och lånar din kamera…😛

Draken
1

Härliga bilder på snygga fiskar 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
2

Möblerade om i karet idag då jag var och köpte massa nya växter igen. Guldancistrusen uppskattade förändringen då h*n började vara framme mycket mer på en gång. Kan väl ha att göra med att h*n kommer åt hela roten nu då jag har den ståendes, istället för liggandes.

Snaaart kommer jag att känna mig tillfreds med hur det ser ut där i :)

Fjordell
2

Herr och… ja, eller fru och fru Ancistrus. Tiden får utvisa

Fjordell
2

Se vem som jobbar och står i!

Fjordell
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu leker de för fullt!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.