Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 5706 ggr
LajvKrattan
28

Skolans akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nyss börjat på gymnasiet. I en av trappuppgångarna står ett akvarium. Det har länge varit mer eller mindre bortglömt. En dag gick jag förbi och hoppades på att se glada fiskar. Istället fick jag se en ensam Kardinaltetra som gömde sig under en sten och två pansarmalar som inte kunde gräva. Jag blev förkrossad.
     Jag satte mig genast ner och skrev ett brev till elevrådet. Det här kunde ju inte få fortgå! Elevrådet var för mitt förslag och bad mig fråga vaktmästaren. Innan jag visste ordet av hade jag fått 1000 kr till att göra om akvariumet. Lycka!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Frida B
1

Vad kul! :D

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[PuffBuck]
1

Åhhh, lycka till! 😃🌺

Shelsy
2

Usch, skulle också blivit arg. Bra av dig att ta tag i det! :-) Lycka till och uppdatera gärna tråden med bilder! :-D

LajvKrattan
3

Följande vecka återvände jag till elevrådet med några förslag. Jag visade exempel på sydamerikanska och asiatiska biotoper. De röstade för en mix av de bägge. Med elevrådets frälsning påbörjade jag arbetet. Jag åkte iväg till akvarielagret och köpte sand, stenar och en rejäl rot. Växter beställde jag från några vänliga själar hår på akvariefisk iFokus. Nu blir det till att bygga! 
     Till att börja med tömde jag akvariet på vatten och tog bort hälften av det grus som låg på botten och bytte ut mot sand. Sedan placerade jag ut stenarna och roten och planterade den största växten.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2

Tack allihopa! 

Efter det började vi fylla på med vatten. När karet var halvfullt planterade jag den fina vallisnerian från Taggeman.

LajvKrattan
1

Roten tillsammans med växten (borde vara svärdsplanta) bildar en liten grotta där fiskarna kan gömma sig. Förhoppningsvis kan tetran känna sig lite tryggare tills vi ger bort den.

[Jens]
4

Så bra gjort Lajvkrattan! Vilken insats med att ställa upp!!

LajvKrattan
6

Pansarmalarna verkar mycket gladare nu när de fått sand att rota i! 

Edit: Ändrade bilden. Jag råkade ta fel! 😛

LajvKrattan
3

Tack Jens! 😃 

Nu börjar akvariumet arta sig. I veckan kommer flytormbunke och lite annat från OlleA så att det blir lite mer grönt i akvariumet. Bakgrunden ska bytas ut mot en som föreställer stenar, det ser lite mindre fejk ut. 

Jag vill ha era åsikter om vilka fiskar som ska få bo i karet. Jag tänkte skaffa fem pansarmalar till så att de blir ett stim på sju stycken. Som stimfisk tänkte jag använda Kardinalfisk -lättskött, färgglad och asiatisk så att jag uppfyller mina löften om en mix. Det som fattas är "huvudfisken", den stora och mest färgglada. Jag tänkte ta Mosaikgurami. Är det någon som motsätter sig det? Ni kan säkert komma på tusen anledningar till att det inte skulle funka. 😉

-Cissi-
1

Super bra gjort av dej! :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
2

Först och främst. Jättebra jobb! 

Tänk på bara att kardinalfiskar kan vara riktigt stressiga (som zebrafiskar), så att du inte stressar guramisarna. Visserligen är det en stor sorts Gurami.. Så de kanske kan hävda sig :)

(Kanske vietnamesiska kardinalfiskar (Tanichthys micagemmae) passar bättre? De är lite mer chill).

LajvKrattan
0

Tack dynamitella! Verkar ganska lika förutom att den ena är lugnare. Är de lika billiga och lättskötta? Jag måste ju trots allt hålla mig till budgeten. 🙂

Shelsy
4

Så fint du har gjort det! :-) Fiskarna måste verkligen vara lyckligare nu.

[dynamitella]
3

De brukar kosta någon krona mer (om en Kardinalfisk kostar 12 kronor kostar en dvärgkardinal kanske 19 kronor). Men det beror helt på butiken. Ibland får man specialbeställa dem, men det ska inte kosta mer egentligen :)

Hör med din lokala butik. I värsta fall går det säkert bra med vanliga kardinaler. Det är bara det att man kollar efter det bästa först och främst.

De är enkla att sköta :) Lite, lite svårare att odla. Men de ska ju inte gå i odling ändå.

[Seaside]
3

Vilken härlig och upplyftande tråd! 👍- för ditt initiativ och fina arbete!!!

[Jens]
4

En idé slog mig och det är att när man pratar med butiken så kan man fråga om man kan få det mycket billigare och göra reklam för deras butik genom att sätta namn bredvid akvariet så det är tydligt för elever att se vem som sponsrar. Är det inte en bra idé? :)

[Seaside]
4

#16 Bra idé! Och ditt namn LajvKrattan förtjänar oxå att stå där 😃

LajvKrattan
3

Tack än en gång! 😃 De var lite dyrare - 26 kr istället för 12. Om jag nöjer mig med en 6-8 stycken går det nog ihop ändå. 
     Att sponsras av butiken låter väldigt roligt men i praktiken vore det nog lite krångligare. Det tycks inte finnas många fiskmänniskor på skolan och jag skulle känna mig ohederlig om jag begärde mer av de snälla människorna på akvarielagret. De har redan gett rabatter när det sett lite skralt ut med tusenlappen. 
     Jag ska skriva ihop ett litet häfte med information om arterna som kan ligga bredvid. Jag hoppas att en del kunskap kan bli kvar på skolan efter att jag slutat. Vore synd om de tryckte ner guldfiskar och jättemalar igen… 😕 
     Äran för arbetet ska jag dela med TEEO, vår elevrådsorganisation. Loggan ska få pryda akvariumets bakgrund. Eller ett hörn… Eller ett sandkorn… 😃

OlleA
2

Jättebra initiativ! Att ha ett akvarium på skolan är ju perfekt, men det måste förstås se riktigt ut om det ska vara en bra reklam för vår hobby. Tack för pengarna som kom idag! Jag har varit sjuk i några dagar och inte kunnat ta mig till någon brevlåda (det är flera kilometer mellan dem här ute på landet) men hoppas verkligen kunna skicka iväg dina växter i morgon.

Olle

CaptainBunchie
1

Underbar tråd! Så himla härligt TS att du fick göra så! :)

Fiskarna på "min" skola ligger ungefär på samma nivå. Fast dom har flera ställningar med kar som är överfyllda med fisk och skäpsnäckor i istället.

Men här schasas jag bara bort, för "dom vet bäst och jag är ung och kan ingenting". Typ. Orkar inte ens gå till skolan längre pga. detta (de är så med alla djuren, djurvårdsinriktning), för de är så jäkla arroganta. :P

Blev väldigt OT nu men, du gör iallafall jättefint TS!! :D

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

wille_wille
2

Bra gjort av dig att ta över ansvaret för akvariet👍

Jag har också ett akvarium på skolan, jag och en kompis lyckades övertala vår lärare att starta ett av de 5 som stod i ett förråd och det fick vi.

Han fixade grus, växter, fiskar och allt men vi får byta vatten och så🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

LajvKrattan
1

Hehe! Jag är lite bortskämd med det. Vaktis sköter redan allt underhåll så jag behöver bara göra den roliga biten med inredning och fiskar.😃
     Stackars dig BlossaTossa! Jag förstår din frustation. 😡

LajvKrattan
0

Dilemma! I min presentation sa jag att man kunde ha räkor i ett kar mer asiatisk biotop. När folk röstade fram en mix var det räkor de ville ha från den asiatiska sidan. Jag har svårt att bestämma mig. Ska jag skaffa räkor och hoppas på att dr inte blir uppätna när det väl är dags för mosaikguramin? I ena fallet blir eleverna besvikna, i andra riskerar räkorna att dö. Hjälp!

[dynamitella]
3

Välj amanoräkor. De blir stora och bör vara säkra. I alla fall säkrare än andra småräkor man kan välja av.

LajvKrattan
0

Redan tänkt på det. 😕 Det som verkar locka mest är att de förökar sig och blir MÅNGA, det blir ju inte amanoräkor. 😢

[dynamitella]
1

De förökar sig inte och blir många om du har "en enda fisk", då fiskar äter räkor.

Så förklara hellre för skolan att det är ett självmordsuppdrag att stoppa ner räkor :)

LajvKrattan
0

Tack! Jag får göra dem besvikna för tillfället. Vi kanske skulle kunna köpa ett räkakvarium att ställa någon annanstans. Det vore mycket bättre och fler skulle kunna se det. Bra tips! :)

[dynamitella]
1

Bra idé :) Det är relativt enkelt att slänga ihop ett litet räk-kar på en dag eller två.

LajvKrattan
2

#28 Indeed. 

Jag har nyheter också! Växterna från OlleA kom idag. Jag susade tillbaka till skolan och planterade dem. Nu känns det redo för de nya pansarmalarna på måndag. 🙂

Najan13
0

Går du möjligtvis på Täby Enskilda Gymnasium? 😃

LajvKrattan
1

LajvKrattan
0

#30 😮 Neeeeeeeeeeeeeej… *smyger iväg*

pluntan
0

Va roligt att läsa :) Bra gjort!

wille_wille
1

Det ser ut att bli bra😉

Ska du fylla på mer vatten sen?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
1

Meeeen så fint det kommer att bli! Jätteroligt att se och jag hoppas verkligen fler kommer få upp ögonen nu på skolan! Du har verkligen gjort något bra LajvKrattan !

LajvKrattan
0

#34 Kanske. Vaktmästaren trivs med lite lägre vattennivå. :)

Najan13
0

Vilken klass går du i? 😃

LajvKrattan
11

#37 Tänker jag inte säga! 😛 Det är dessutom emot forumets regler att säga någonting som kan avslöja en annan användares verkliga identitet. Passa dig. 😎

Najan13
2

Jaha, sorry ^^ lär väl ändå se dig i korridoren när du står vid fiskarna… 😉

LajvKrattan
1

Ja. 😃

[Jens]
14

#39 o #40

Ni är för roliga men om ni vill gå vidare i konversationen angående skolan så gör gärna det via PM. Det är som LajvKrattan säger att håll viss information utanför forumen.

LajvKrattan
0

Mer nyheter! I måndags åkte jag iväg och köpte de första nya fiskarna. Det blev 5 metallpansarmalar varav en albino. Väl framme i skolan gjorde jag som killen i butiken sa och blandade vattnet i påsen med akvarievattnet och gav malarna en stund att vänja sig.

LajvKrattan
0

Övergång pågår…

LajvKrattan
0

Stort nytt hem!

LajvKrattan
0

Nykomlingarna är snabba med att hitta och hälsa på gamlingarna.

LajvKrattan
1

Titta! En konstig luftvarelse! 😃

inthegame
6

Ohh, man blir lycklig när man läser detta! Så himla snällt!
Riktigt snyggt blir det också!!🌺👍

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

LajvKrattan
0

Tack! 😊

inthegame
2

#48 Inget att säga tack för!🙂

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

LajvKrattan
0

Uppdatering! 

Jag har bytt ut filtret och inga fler fiskar kommer mosas. Det enda problemet som kvarstår är matningen. Hur mycket ska de matas? Till pansarmalarna har vi sjunkande tabletter som är ca 1,5 cm i diameter och 2-3mm tjocka. Jag matar på måndagar, tisdagar och fredagar. De kommer bli 6 pansarmalar allt som allt. Just nu tar jag en och en halv eller två tabletter åt gången. Kan ni komma med en fingervisning? 🤔

sauk1
2

Jag tycker också det är knepigt att avgöra så jag följer denna tråd med din matningsfråga med intresse! :-)J

[Jens]
1

Tycker det är en bra mängd mat du ger. För att du inte ska ha alltför mycket ansvar över akvariet och att ge fiskarna mat. Finns det några pengar kvar till t ex en foderautomat?

LajvKrattan
0

#52 Vilken tur att det är en lagom mängd då! Foderautomat har vi tyvärr inte råd med just nu, men jag kanske kan tigga till mig en nästa år. 🤔 Jag är inte heller ensam om akvarieskötseln, det är några andra som vill vara med och mata också. 😃 

Hur som helst: Uppdatering! 

Med mördarfiltertragedin bakom oss var det dags att ta nya tag. I torsdags åkte jag iväg och köpte fler fiskar. Det blev en stilig mosaikguramihane och två metallpansarmalar så att de blir sex stycken igen. Här kommer bilder:

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

LajvKrattan
1

-Vad är det för ful sak bakom glaset? 😃

LajvKrattan
0

Efter att ha utforskat sitt nya hem en stund gömde sig herr Gurami på det bästa ställe han kunde hitta och kom inte ut igen på ett bra tag.

LajvKrattan
0

För övrigt så går det bra med växterna. Vattenormbunkarna har fått nya, gröna blad, gälörten trycker mot vattenytan och dvärgsvärdplantorna har skickat utlöpare. Det är skönt när allting går som det ska. 🥵👍

LajvKrattan
1

Det var ett tag sen jag uppdaterade! Nu har herr Mosaikgurami fått sällskap av två fina honor, eller åtminstone vad som ser ut som honor. 
     De blev så söta tillsammans! Redan innan de släppts ut var hanen framme vid plastpåsen och var nyfiken på de nya firrarna. När de väl släppts i simmade de runt och utforsakade karet tillsammans. 😃

Taggeman
0

Härligt att dom trivs o att det går bra.

Dags snart för lite mer nykomlingar förstår jag. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

LajvKrattan
0

#61 Jajamensan! 👍

Taggeman
0

#60 Den Guramin man ser bäst är en hona!

[Seaside]
0

Roligt att det går bra! Är intressant att följa ditt arbete🙂

Ellenor123
0

Åh, dom är så vackra! *vill ha* 😍 Hur stort är akvariet? Mina ögon gissar på 150 ^^

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

LajvKrattan
0

#63 Vad trevligt att vi såg rätt då! 😂

#64 Tack! 😊

#65 Enligt vaktis är det 170 någonting, så dina ögon sviker dig inte! 😉

Taggeman
0

Nu har du chansen att prova kalkylatorn o se vad akvariet rymmer. Mät på insidan. 🤪

[sååalice]
1

men gud va kul!😮

[Parlplattan]
0

Härlig tråd!! Säg mig nu. Hur ser man könsskillnaden på guramis?

OlleA
0

Om du menar Trichogaster tricopterus med dess odlingsformer (brun Gurami, Blå gurami, guldgurami, marmorgurami…) så är ryggfenan spetsig hos hanen och rund hos honan. Jag vet inte hur tidigt man kan se det, men hos vuxna djur är skillnaden tydlig. Samma sak gäller Mosaikgurami, där hanen också är röd på buken (åtminstone i lekdräkt). Hos vuxna dvärggurami och Honungsgurami har hanen så mycket starkare färg att det inte bör vara någon tvekan.

Olle

[Parlplattan]
0

tack!

[Parlplattan]
1

Följer!

Jessicahagstrom94
1

Vilken god gärning! :) så fint det blev.

LajvKrattan
2

För några dagar sen släppte jag i kardinalfiskarna från taggeman. De var väldigt pigga och fina!

LajvKrattan
1

Guramierna skulle så klart fram och kika, nyfikna som de är.😃

Ellenor123
0

Moe picz plz 😃

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

LajvKrattan
1

#76 But other pics no good. Me take moar picz later.⏰

LajvKrattan
5

Moar pics iz here!😃

LajvKrattan
0

LajvKrattan
0

Swish! Swoosh! Wiiiiiiiiee! Tjohoo!

LajvKrattan
0

Två och en halv Gurami 

Omorika
0

Vet inte om det står nån stans i tråden men hur stort är akvariet och vilka och hur många fiskar har du i det. Fantastiskt mycket bättre det är nu än innan :D.

LajvKrattan
0

#82 Bra att du påminde mig! Det är runt 160 liter, jag har glömt bort den exakta volymen.😇
     Det finns 3 Gurami + 6 metallpansarmalar + 15-19 kardinalfiskar. 
     Tack så mycket!

Mabrotnosh
0

Just sålt mitt akvarium och saknar det något otroligt

LajvKrattan
0

#84 😕😢🌺

Mabrotnosh
2

#85 ?

Taggeman
1

Härligt att se kardinalfiskarna har fått ett fint akvarium att va i. 👍

LajvKrattan
4

#86 Jag tycker synd om dig! Här är en kaka.🎂Hoppas att du blir gladare eller skaffar ett nytt akvarium.

Mabrotnosh
0

#85 jag sålde mitt för att jag inte har tid med det längre så något nytt blir det iinte.men jag har ju sån tur att jag hittade den här tråden så nu kan jag ju njuta av ditt. :)

Mabrotnosh
6

Förresten Tack för kakan

[Parlplattan]
0

Kan man få en helbild på karet nu?

LajvKrattan
0

#91 I inlägg #78 finns en helbild.🙂

mimåne
1

följer!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Parlplattan]
1

tack! jävlar va snygggggt!

[JollyJustin]
2

Vad duktigt! :)

[Jens]
0

Så fint du har gjort i akvariet! Hoppas de som går i skolan reagerar och tycker det är positivt och trevligt med ett så fint akvarium men det viktigaste är att fiskarna har ett bra hem och man själv känner det.

LajvKrattan
1

#95 Tack så mycket men… 

░░░░░░███████ ]▄▄▄▄▄▄▄▄          
▂▄▅█████████▅▄▃▂……..☻/   BOB ÄR BÄST!
Il███████████████████].. /▌     
  ◥⊙▲⊙▲⊙▲⊙▲⊙▲⊙▲⊙◤.. / \    

#96 Tack! Jag har hört att det är många som stannar upp och tittar nu.🙂

LajvKrattan
2

*trumvirvel*

UPPDATERING!

Det har hänt en hel del i akvariet sedan jag sist lade upp något i den här tråden. Guramierna har vuxit till sig rejält och en av honorna har bestämt sig för att bli en ståtlig hane. Hanarna har börjat smågnabbas lite och spänna upp sig mot varandra men ingen har kommit till skada. Karet är så pass stort att det inte borde bli något problem i framtiden heller.
     Växterna har fortsatt att trivas. De tre dvärgsvärdplantor vi började med har brett ut sig och täcker nu hela förgrunden. Vattenormbunkarna har tagits bort och i stället har svärdplantor och cryptocoryne planterats i bakgrunden. I den högra änden av akvariet har en liten skog av gälört och hygrophila polysperma vuxit upp. Med den senaste växtleveransen kom också lite jättevallisneria som brer ut sig från det bakre vänstra hörnet.

LajvKrattan
1

Herr Gurami tycker inte om att fotograferas. 

Kameran kommer! Flyyy!

LajvKrattan
1

Kardinalfiskarna är inte särskilt rädda men de är nog så svåra att fota ändå. 

Nänänänänä, du kan inte ta oss!

LajvKrattan
1

Metallpansarmalarna kommer gärna fram om man bara lockar med lite mat och väntar en stund.

LajvKrattan
1

Fick dig!😉

mimåne
0

Vilket lyckat projekt lajvkrattan!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Budgies]
0

Kan du ta före och efter bilder :D

LajvKrattan
0

#103 Tack!

#104 Före finns högst upp och efter finns i #98.🙂

-Cissi-
1

Det har ju blivit super snyggt! ^^

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Budgies]
0

Nej asså på hur malarna såg ut innan o efter:)

[Gudrun-Berit]
0

Kommer det bli någon mer fisk eller är du nöjd med det nuvarande antalet?:)

LajvKrattan
0

#107 Jaha! De ser ungefär likadana ut men de beter sig annorlunda. Sedan sanden kom har de grävt runt och varit glada och med alla växter som skymmer är de framme mycket oftare.

#108 Jag ska köpa fler metallpansarmalar och kanske en Ancistrus eller några fler guramier. Just nu har vi 3 mosaikguramier, 20 kardinalfiskar och 4 metallpansarmalar så det är ganska fullt.

Draken
0

Supersnyggt och jättebra gjort Lajvkrattan 👍 Nu ser jag att tråden startades för ungefär ett år sedan, men det var väl strunt samma, kommer att följa i fortsättningen 👍

Vilken skillnad från då du började och som det ser ut nu 😃

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

LajvKrattan
0

#106 Tack så mycket!

#110 Tack, Ciklidtok!😎

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.