Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 6775 ggr
Naiz
3

Nytt projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nya akvariet på plats :) Nu inväntar jag bara pengar så jag kan shoppa inredning och fiskar! Kommer lägga in nya bilder tills det blir klart tänkte jag :) ni får gärna komma med synpunkter och förslag :)

CatchFatch
1

Följer :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

LajvKrattan
1

Du kan göra ett häftigt malawikar med massa ljusa stenar och färgglada malawifiskar som bara skiner mot den monotona bakgrunden! 😍Ooooooooooooh! 🤤

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
0

Till höger i akvariet tycker jag mig se ett hyllplan? Är det korrekt eller är det något annat? Kul med ett till akvarium i ditt rum!

Vovisch nr2
1

Följer med!! Hur stort är akvariet? Är annars lite svårt att tipsa fiskar! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Naiz
0

#3 ja det stämmer. Har varit ett terrarium en gång i tiden. Köpte detta av en kompis som haft det som akvarie och haft luftpump där så det blir som ett vattenfall uppåt. Verkar coolt så ska skaffa en bättre luftpump en den jag har :) #4 Det är 160 liter nu. Men blir väl lite mindre vattenmängd när mer grus och inredning kommer i :) Jag har 3 st glasmalar jag tagit över från en kompis. Så dom ska i det stora och även köpa några fler kompisar till dom.

[Jens]
1

Jag flyttade över denna del till projekt för många vill gärna följa med och se hur det utvecklar sig och även jag! ;)

Naiz
1

Ja ok tack :) jag bläddrade nog inte så långt att jag hittade den kategorin :)

[Jens]
1

Ingen fara! Tyckte det var kul att du accepterade min flytt för då vet ALLA och ALLA har ögona på dig med ditt projekt!! ;)) Projekt är riktigt skoj!!

Naiz
0

Har ju helt glömt bort att uppdatera! :O Såhär såg det ut ett tag. Men gillade inte riktigt dessa växter så har bytt ut dom. En till bild kommer :)

Naiz
0

Detta tog jag alldeles nyss :) Köpte två nya växter och 3 glasmalar till igår. Så nu ska jag ta bort krukor och stoppa ner växterna på nåt bra och fint ställe.. Lättare sagt än gjort ;)

Naiz
0

Och om det finns någon i närheten av Enköping som säljer en ramp i rätt storlek (100 cm) så säg till!! :)

[Jens]
0

Det börjar arta sig ser jag! =)

Det jag kan rekommendera är att måla bakgrunden i enhetlig färg som t ex svart bakgrund så blir det bättre och snyggare.

Naiz
1

Ja jag har ännu inte kommit till bakrunden, just nu är det ingenting bara tapeten bakom :p Bra tips med svart #12, det ska jag testa :)

[Jens]
0

En annan sak som kanske inte alla tänker på är att temperaturmätaren är på framsidan och det är ju störande att se den på framsidan. Har du möjlighet att ta bort den och sätta det på sidan där insynen inte är så påfallande. Bara ett ytterligare tips ;)

inthegame
0

Trevligt med någon mer som har akvarium i sitt rum:) Visst är det härligt!?
Det ser riktigt snyggt ut tycker jag:)!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Naiz
0

#14 testade men den sitter för hårt och går sönder om jag tar bort den. Funderar dock på att köpa en "riktig" och inte en sån här remsa. Då kan jag ta bort den. Själv tänker jag dock inte på att den sitter där :) #15 ja jag bor i en etta så har bata ett rum där jag har det mesta ^^

Naiz
0

En av dom nyinköpta glasmalarna. Inte så social, än så länge.

Naiz
0

Fler fegisar och en räka som tydligen villa följa med till nytt hem då jag flyttade över guppyn och tetrorna :)

Naiz
1

Efter X antal kort så lyckades jag få ett relativt bra kort på ena hanen. Mkt fin :) som jag köpte av en tjej här i stan som hade för många. Han har en son som går i samma kar (honorna får numera gå för sej själva i det lilla karet breve)

seba
0

Härligt att se hur fint det blir 🙂

Finns en risk att du får lite endlers-yngel sen när dom väl kommer 😉

Jessicahagstrom94
1

åh ännu en rolig tråd att följa😊

Får lust att göra en tråd jag med för våra 3 akvarium.

Naiz
0

#20 ja här kan du följa hur det ser ut ^^ hur jag flyttar om var och var annan dag :p #21 det tycker jag du ska göra! :) det är kul att se hur folk har det i sina akvarium :)

seba
0

#22 Jag har en känsla av att jag kommer göra likadant när jag väl får igång mitt ordentligt ;)

Naiz
0

#23 fota så fort du gör ändringar. Kul att se i efterhand hur utvecklingen gått :) Sen är det kul när folk kommer med tips. Som tex svart bakrund och sånt :)

Carolus-Rex
1

bara påpeka att glasmalarna e ljuskygga. släck lyset så ska du se att det blir drag på dom ;)

Naiz
0

#25 ja ikväll när jag släckte va första gången 5 av 6 vågade sej fram och simma i strömmen :) hur många timmar tänd lampa är optimalt för dessa fegisar då? :)

Naiz
0

Mitt andra kar på ca 60 liter. Innehåller guppyhonor/yngel och räkor.

Naiz
1

Fick hem lite nya växter idag :) ursäkta dålig bild så halvsvårt att se. Är ännu inte nöjd ändå. Bakrund ska fixas, i morgon om jag hinner. Tyvärr överlevde inte en av glasmalarna flytten ocg dog efter nån dag. Men dom andra fem verkar må bra :) Blev lite fega idag igen när jag va där och grötade runt i karet ^^

Naiz
3

Ser det ok ut? :)

inthegame
2

Jättefint!

seba
1

Finfint =)

kallepudas
1

Jättefint kar🙂…..såg på en bild att du hade en "syresten" men på dom två sista bilderna ser jag den inte längre….säg att du tagit bort växtmördaren😉

Naiz
1

#32 haha ja visst är jag duktig ;) Fick veta att den inte är bra för växter så då tog jag bort den :) Tack så mkt att ni tycker det är fint :)

kallepudas
1

#33 Det var bra gjort…dina växter kommer trivas mycket bättre & när karet växt till sig en stund så blir det ännu finare så lägg gärna upp ny bild om några veckor🙂

Naiz
0

#34 det ska jag ordna :) bara hoppas jag kan låta det vara så det får växa till sej :) Det lilla karet börjar jag oxå bli nöjd med :)

Naiz
0

Lilla karet igen :)

Kalashnivik
0

Snyggt det växt till sig! Använder du växtnäring/sån "jordsand"?

inthegame
0

Snyggt!!

Naiz
0

#37 nej bara vanligt grus :) men har stoppat ner lite vallisinera och vattenpest oxå så är nog därför det ser ut att ha växt till sej :) Tack :))

Naiz
0

Malen som visar sej nattetid men har dom senaste dagarna vågat sej fram även när ljuset är på :) (ursäkta dålig bild)

Naiz
0

(Lilla karet) Här kalasar hon alldeles ensam på en hel räka ^^

Naiz
0

Stora karet tidigare idag :) Fick hem två "mossmattor" idag så har flyttat anubiasen. Bild kommer i morgon :)

Naiz
0

Köpte 4 nya glasmalar idag :) och då följde det med 4 st aplocheilichthys normani (typ normans lyktögonfisk? på svenska) någon som har info om dom? Supersöta! Hade tänkt skaffa sånna när tetrorna gjort sitt. Men nu fick jag 4 st för dom råkade följa med i håven när han fånga glasisarna och orkade inte ta tillbaka dom. Man tackar och bockar ^^

seba
2

Nu måste ju jag såga ner min asstora rot och lägga i akvariet! 

Snyggt 🙂

Naiz
0

#44 ja gör det! Det är ju bara ta bort lite nånstans så du får ner den. Det är fint med stor rot! :)

seba
0

#45 Jag är lite fundersam på om den kanske tar upp för stor plats i akvariet? Tänker att det försvinner så mycket vattenyta för fiskarna..?

Naiz
0

#46 Ja klart det försvinner några liter, men å andra sidan gillar fiskar att ha nånstans att gömma sej :)

seba
1

#47 Sant. Det blir morgondagens projekt =)

molly00
1

Följer gärna den här tråden! :)

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

Naiz
0

Tjockis!

Naiz
0

Vad är detta för snäcka?

Lilolizeit
2

malaysisk sandsnäcka?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

rosablomma
3

#52 Alldeles riktigt! #51 Det är en malaysisk sandsnäcka. De vill helst bo i sandbotten inte stenbotten. Då de gräver gångar i sanden och lukrar upp sanden, till fördel för växterna. Så jag hade antingen bytat bottenmaterial eller gett bort den till någon med rätt bottenmaterial. :)

Naiz
0

Jag skulle vilja ha sand men orkar inte byta :/ Denna måste följt med när jag köpt växter eller så. För det är inget jag köpt. Vem vet det kanske finns fler? Jag känner dock ingen som har sand i sitt akvarie. Så om nån bor i närheten av enköping kom och hämta :)

Naiz
0

Nyaste invånaren i stora karet. Dvärgklogroda. Har dock inte hittat på nåt namn ännu.. Hur ser man skillnad på hona och hane på dvärgarna?

Naiz
1

Så blev förra bilden sned.. Jaja :) 10 helenasniglar blev det oxå idag. Mat har dom ett bra tag kan jag lova ;)

inthegame
2

Oj vad söt liten groda!:)

Naiz
0

#57 ja visst är den :) kanske blir fler grodor med tiden ^^

mejamylove
0

Vad smal han var, mata upp den lilla krabaten ;)

Naiz
0

#59 ja jag tycker den ser lite spinkig ut. Nu är lampan släckt så tänkte ge lite mat i morgon när det är tänt igen :)

idaaforsling
2

#55 Jag har för mig att dvärgklogrodor trivs bäst om dom är några stycken och inte ensamma :)

Fina akvarium!

Naiz
0

#61 ja jag vet inte varför jag bara köpte en egentligen.. Och inte sa han nåt på affären om att dom vill vara fler. Jag för åka och köpa fler efter nyår. Innan det hinner jag inte :( Tack så mkt :)) är inte helt nöjd.. Men antar att man aldrig blir det? :p

idaaforsling
0

#62 ofta ger dom otroligt dålig info i djuraffärerna :/

Nä man blir nog aldrig nöjd tyvärr :p Något du skulle kunna göra är att plantera lite förgrundsväxter, eventuellt en till rot (eller stenar) i det stora karet. :)

seba
0

#55 En ny Bröve?

Naiz
0

#63 för tillfället gör jag inte så mkt med nåt av karen. Vill byta till sand i det stora men det är ju lite jobb så jag får se när det blir :) Men tack för tips! Jag ska samla ihop alla tips jag får och göra ett superfint kar nån dag :)) vill flytta till annan lägenhet så fort det går så funderar på att vänta tills dess med att byta till sand för då måste jag ändå riva ur allt.. (Fy vill inte ens tänka på jobbet det innebär :/ ) #64 nästan, en ny Orvar är det :) fast orvar va albino och en "vanlig" ingen dvärg. Bröve va en klockgroda :) (han va egentligen mkt sötare men dom är inte helt vattenlevande som denna är)

seba
0

#65 Aha, tvärt om ja =) Hur funkar groda med fiskarna, äter han inte upp dom? Eller tvärt om? Vad äter han? 

Söt är han ändå =)

Naiz
0

#66 han kan äta små räklingar och yngel (men yngel har jag inga i detta kar) men detta är en dvärg så den blir inte så stor :) Han äter mygglarver, det gör dom andra fiskarna med och det räcker tydligen med det fodret ca 3 ggr i veckan :)

Naiz
3

Idag köpte jag tre kompisar till grodan så nu är den inte ensam längre :)

seba
0

#68 Många namn att komma på alltså :)

Hur stora blir de? Jag är lite sugen på att skaffa några också nu!

Naiz
0

#68 ca 3 cm :) dom blir inte så mkt större men dom blir väl lite fetare hoppas jag ^^ Tydligen väldigt populära :)

seba
0

#70 Jag tror jag får ta en tur till Västerås, det verkar inte finnas nån som säljer såna här. 

Lycka till med dom små!

Naiz
0

#71 jag köpte dom sista ^^ så ring innan så han har fått hem nya :) det är tydligen inte så lätt att få tag på dom då det är många som vill ha dom små söta rackarna :) Jag sköljde ur pumpen igår, dvs nu är det full far på den som glasisarna gillar, och det gillar dom inte :p Dom vill ha ganska lugnt vatten tydligen. Men dom vänjer sej nog :) annars får jag dra ner pumpen lite så dom kan ligga vid ytan.

[tlundegard]
3

Se bara till så att även grodorna hinner få mat när du matar de andra fiskarna. De är inte så snabba i maten och svälter lätt ihjäl när de delar akvarium med andra, glupska fiskar.

Egentligen ska dvärgklogrodor gå själva, eller i sällskap av mycket lugna fiskar, de blir lätt stressade annars och man ser inte så mycket av dem.

Hur högt är akvariet? Jag tror inte dvärgklogroder ska ha högre vattennivå än ca 3dm, de behöver kunna komma upp till ytan och ta luft ibland.

Man ska aldrig "impulsköpa" fisk utan att kolla upp fakta innan, många djuraffärer "luras" (eller är allmänt okunniga).

Bra iallafall att du köpte några kompisar åt den iallafall, de vill inte vara ensamma :)

#69 jag avråder dig att köpa grodor innan du läser på om dem.

Här är en länk med bra fakta som jag rekommenderar till er båda http://web.comhem.se/~u73609381/

Skillnad på könen ser man lättast genom att könsmogna hanar har körtlar under armhålorna (rosa har jag för mig) :)

Naiz
0

#73 Ja den länken har jag läst, har den framme på telefon hela tiden så jag lätt kan gå in och kolla om jag undrar över nåt :)

Där jag köpte dom sa han att det räcker att mata dom ca 3-4 ggr i veckan med mygglarver (har röda för tillfället) Nu ca 30 min efter jag matat finns det fortfarande larver kvar på botten lite här och där, fiskarna bryr sej inte om dom utan det är grodorna och räkorna som simmar runt och äter :)
Dom är i samma kar som Guppy, neon/kardinaltetra, normans lyktögon, indisk glasmal, 1 ancitrus, räkor och helenasniglar. Dom simmar runt emellanåt och verkar inte direkt stressade, tycker inte att dom gömmer sej så mkt iaf. Akvariet är 40 cm högt men vattnet går inte ända upp till kanten så luft får dom, det har jag setat och kollat :)

Dessa grodor är ca 3 månader, så får vänta några månader innan dom blir könsmogna (tyvärr ^^)

Tack för att du tar dej tid att informera :)

[tlundegard]
0

#74 det låter ju kanon, både neontetror och guppys ska ju gå ihop med dem :) och om det blir mat över så verkar det ju lugnt!

Jag kommer så småningom fixa ett akvarium med enbart dvärgklogrodor, tycker de är så charmiga! Dock varken haft plats eller råd hittills.. Men därför som jag har läst på en del om dem ;)

Naiz
0

#75 ja och glasmalar vill helst ha mygglarver dom med och dom är snälla :) Kommer nog oxå skaffa ett kar med bara grodor, dom är så söta och roliga att titta på. Vill ha ett kar som jag kan inreda precis som dom vill ha det. Förhoppningsvis lever dessa många år (nackdelen är väl att man fäster sej vid dom för mkt ju äldre dom blir) Ja dom har tid på sej att få tillräckligt med mat :) dom är sååå söta när dom äter :) glasmalarna är oxå kul att titta på när dom äter, typ enda gången dom rör på sej riktigt mkt ;)

Naiz
1

Syns kanske inte så bra? Men den är iaf väldigt rund om magen efter dagens måltid ^^

[tlundegard]
1

Haha, söt! :D Blir bra sugen :) Men.. lite svårt att få plats med ett akvarium i ett litet studentrum :/ Och lite svårt när man ska hem på somrarna!

Naiz
0

#78 ja det kan bli lite svårt. Tyvärr är det ju inte bara att flytta på akvarier. Jag ska flytta så fort jag kan, ser inte fram emot det :p men då kanske det blir ett eget kar till grodorna ^^ Du hinner nog med att skaffa små söta så småningom :))

Naiz
2

http://youtu.be/l3SIFxFxNl8 Två av grodorna ska ha samma mygglav, även fast dom har en yta på 100*40 cm att leta mat på. Sötnosar ^^

Naiz
2

Liiiten räka :) stenen är ca 2-2,5 cm stor ^^

seba
1

#81 Hur söt som helst :)

Naiz
0

Lilla karet. Bilden tagen igår :)

Naiz
0

Stora karet. Gillar inte att det är så repigt och letar efter ett annat att byta till. Men snål som man är får det ta ett tag så jag kan hitta ett billigt akvarie ;)

Naiz
0

Inte ofta denna dam är framme. Tjock o fin har hon blivit :) (blev lite mager när jag flyttade över henne till stora karet) Nu känner hon sej väl mer hemma efter nån månad :)

Naiz
0

Mycket mycket svårt att fota fisk… Men detta är en nykomling i stora karet :)

Naiz
2

Och hans tjej som hälsar fint på räkorna ^^

Naiz
6

Håll dina vänner nära men håll dina fiender ännu närmre

[Seaside]
0

#88 Modig liten en… 😃

Vad är det för mossa på #81 - var himla snygg!

Naiz
0

#89 ja den kanske vet att den får vara ifred om den sätter sej där. En stund iaf ;)

Det är javamossa på bild #81 :)

Naiz
1

Här kalasas det på broccoli :)

Naiz
0

En bättre bild på dvärgguramihanen :)

Naiz
0

Det blev två grodor till igår :) Dom kommer så småningom få flytta till ett eget kar helt anpassat för dom har jag tänkt. Måste bara hitta ett passande kar och en plats för ett till :p

Naiz
2

Är detta dvägguramins mästerverk?

mimåne
0

Men vilket härligt skumbo du har fått! Det är med stor sannolikhet guramihanen som varit i farten. Hoppas hans hona är lika glad åt tanken :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

axa
0

Följer :)

Rolig tråd! Snygga kar och fiskar också🙂

Naiz
1

#95 ja det va ju inge litet bo :p Läste att hanen försöker locka till sej en hona för att hon ska lägga rom där. Jag tycker mest att han jagar henner överallt :p Eller om det kanske redan finns ägg där? Men det lär ju inte bli så många yngel då det finns massa andra fisk i akvariet. #96 Tack! :)) har precis intresserat mej för andra fiskar än Guppy o Neontetra ;) Kommer säkert bli en akvarienörd med 75 egna akvarium sen. Haha :p

axa
1

#97 Haha, alltid kul med akvarienördar här :D

75 kar är nog mer utav en dröm.. ;)

Naiz
0

#98 ja ^^ det är kul med fiskar. Akvarievärlden över lag :) finns sååå mkt fint man kan atoppa i ett kar :)

Naiz
1

Ett nytt bo gjort av min lilla Gurami (det andra följde med strömmen) har dragit ner pumpen lite så det inte är lika mkt rörelse vid ytan, så kanske detta bo får vara kvar ett tag :) Det är kul och sitta och kolla hur han gör när han plockar flytväxter och lägger där och blåser bubblor och allt vad han nu gör :)

[tlundegard]
1

Vilken vacker Gurami! :)

Naiz
0

#101 Ja jag gillar han :)) Hoppas dom lever länge ^^

Naiz
0

Kan jag flytta grodorna till ett akvarie på 80 liter? En bottenyta på 0.24 kvm. Eller blir det för litet för 6 st dv.klogrodor? Dom går ju nu i det stora på 160 liter och en botenyta på 0,4 kvm. Är det taskigt att flytta dom till så litet?

Naiz
2

Satt nyss och kollade lite extra i stora karet och upptäckte sju små söta helenor :) troligtvis finns det ännu fler!! Sååå söta ^^

mimåne
1

Men vilken liten söting!

Naiz
0

#105 ja verkligen! :) Hittade fyra stycken som va ännu mindre än denna ^^

mimåne
1

Hur kan någon vara mindre än den där! Pytteliten :)

Naiz
0

#107 ska se om jag lyckas fånga nån mindre på bild i morgon. Har bara mobilen så svårt att få närbilder. Dom är så små så små ^^ superdupersöta :D

[Seaside]
1

#104 Halleplutt… Kär

[Seaside]
0

Undrar om Helenasnäckor låter sina egna små snäckbebisar vara - eller finns det risk att de mumsar i sig dem också?

Naiz
0

#110 Dom låter ju bli varandra så jag hoppas dom låter bli sina bebisar :) Jag tror nästan det för vissa bebisar är ju lite sörre än dom pluttesmå jag sett.

[Seaside]
0

#111 Bra iså fallGlad! Ja, dom kanske känner vem som är mat respektive artfrände=kompis (?)

Naiz
0

Jag hoppas det :) För alla andra snäckor äter dom upp, stora som små.

Naiz
0

Stora karet idag 7/5. Skulle vilja byta till en blå bakrund. Skulle det bli fint tro? :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.