Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 3188 ggr
idaaforsling
0

Klogroda eller dvärg?

Jag har ett 490L kar med scalarer och kilfläcksrasboror i fokus. Har även 2 öronålar på 20-30cm.

Kan det passa med klogrodor i detta kar eller bör man inte ha de med fisk? Misstänker att dvärgvarianten kan få det kämpigt med öronålarna?

idaaforsling
0

Någon som vet om någon av dessa passar i mitt kar?

Chinesecrestedlover
0

Misstänker att dina små firrar (rasbororna) blir mat åt klogrodorna om du väljer den stora varianten, de äter allt de får in i munnen. De små (dvärgklogrodorna) kan nog få det kämpigt att hinna med att få tag på mat (om de inte själva blir uppätna av dina större fiskar förstås…).

miar
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag har två Albino klogrodor, och har haft det i 2 år nu, dom bor i mitt 240 L kar med mycket rötter och gömställen och växter. Sådant älskar dom. Dom har inte slukat en enda fisk på dessa två åren,Har nu bla guldbarber, mindre stimfisk som jag ej minns namnet på nu, faktiskt en stor slöjstjärt som även bott i samma kar i 2 år, även haft Guramis mm och det har gått bra . Dom äter mygglarver frysta, daggmask o mjölmask bla varannan dag, och dom verkar nöjda med det. Hanen kväcker och sjunger i karet om kvällarna och dom är helt underbara. Dessa blir omkr 10-14 cm stora och upp till 20 år om det vill sig väl. Mini grodorna ska man nog ha i mindre akvarium kanske med små fisk…Men dessa större har gått bra hos mig i alla fall, bara du föder dom och pratar med dom,🙂.