Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 784 ggr
[Tinitusan]
0

sand till malaysiska sandsnäckor?

så jag hade tänkt att delvis ha sand i mitt hörnakvarium o där i ha sandsnäckor som ska hålla rent, nu undrar jag hur finkornig sanden måste vara?

går det bra med korn som är 1-2mm eller är det för stort?

[Jens]
0

Ja, det kan nog bli lite knöligt för dem att gräva sig i. Jag hade lite större innan och de fick allt kämpa lite för att gräva i gruset. De föredrar sand som är runt 0.5 m.m.

[Tinitusan]
0

ok, men är det omöjligt eller värt ett försök haha??

hittade nämligen sjöstenssand på hornbach o eftersom jag har en back med större sjösten nere i källaren tänkte jag att här kan jag ju göra ngt estetiskt snyggt på ngt sätt!

Vovisch nr2
4

Om man har den storlek på kornen så är det väll ingen mening med att ha M. Sandsnäckor, de är ju till för att luckra upp substratet för växterna?! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Tinitusan]
0

jag trodde de var till för städning? men då är det alltså bara blästersand som gäller? hmm då blir jag villrådig igen, får fundera lite till då =/

[Jens]
1

Många tror att sandsnäckor äter avföring men så är det inte. Man matar sina fiskar och dess invånare med måtta och avföringen försvinner med tiden men det är inte sandsnäckornas fördel. Sandsnäckor luckrar upp sanden och äter mat som hamnar på botten och försvinner det ner i sanden så äter dom det också. De gör även ett bra jobb för växterna för de luckrar upp bland rötterna.

[Tinitusan]
0

nja jag trodde inte att de åt bajs, det är väl ganska självklart att de inte gör, tänker mer att de rör runt i sanden o då blandas allt ner i sanden o lämnar ytan fin.

[Jens]
0

Med den kornighetsstorlek som du tänker dig så tycker jag du ska låta dessa sandsnäckor vara. Vill du ha lite mindre så är det helt okej =)

[Tinitusan]
0

ja men absolut, jag får bestämma antingen eller givetvis, underbart att man faktiskt kan höra sig för här om sånt här!

men nog är det så att när de rör runt i botten så blir den automatiskt renar på ytan?

några tips på mörkare sand möjligtvis? den på hornbach tycker jag är alldeles för vit o den på jula för gul, helst hade jag velat ha en mörkare men finns det ens att få tag på? o det är kornstorlek 0,5 som gäller om man vill ha snäckor?

[Jens]
0

då tycker jag du ska titta på biltemas sand för den ska vara mörkare. =)

[Tinitusan]
0

ok tack det ska jag göra =)

Lilolizeit
0

Råda sanden är lite mörkare. Ser mer ut som "vanlig" strand-sand 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

Ok, egentligen hade jag velat ha mörkare brun, men får köra inom biltema imorgon o kolla, annars blir det kanske att jag kör på hornbachs ljusa ändå, får se!

[Jens]
0

Jag skrev fel! Jag menade rådasanden och inte biltema och om du tänker dig ännu mörkare än så så vet jag inte om det finns. Du får nog göra en ny tråd och fråga om mörkare sand.

[Tinitusan]
1

Hmm ja det kanske är lika bra, tack för hjälpen!