starta ett räkkar.
Jag ska ta över ett 17 liters kar där jag tänkte ha räkor och någon enstaka liten fisk. Kanske en Kampfisk.
jag har aldrig haft räkor innan så har frågor om de mesta.
Vilken sand/grus ska man ha? Jag tänkte ha någon typ av sand då jag tkr de e snyggare än grus.
Vilka räkor är bra att starta med? Tycker Körsbärsräkor är fina. Även hört att dom ska vara relativt tåliga.
Kan man ha olika räkor i samma kar? dom äter inte upp varandra eller bråkar?
Inredningsmässigt så tänkte jag mig någon rot och några växter. Även java mossa.

I ett 17-liters trivs bara vissa killi-fiskar och de gillar att äta räkor. Om du vill ha en fisk måste du skaffa ett större akvarium.🙂
Vilket substrat du har spelar inte så stor roll, räkor är inte kräsna. Vi brukar rekommendera Julas/Biltemas blästersand eftersom det är billigt.
Körsbärsräkor är toppen för nybörjare!👍
De kan konkurrera med varandra och vissa kan korsa sig. I ett så litet akvarium är det bäst att bara ha en sort.
Bra idéer om inredning! Om något skulle jag rekommendera fler växter eftersom de är vackra och bidrar till att hålla akvarievattnet fräscht.
Fortsätt skriva i den här tråden, jag är säker på att det finns många som vill höra om hur det går med ditt akvarium.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Okej. Finns det några fiskar som kan vara lagom för ett 17 liters akvarie som även inte äter upp räkorna? Annars kör jag bara på räkor.
Okej då blir de nog en tripp till jula/biltema och se vad de kan bli för något.
Då får det bli Körsbärsräkor och ett gäng växter.
Tackar för tipsen.
Jadå kommer uppdatera tråden om hur det går.

#2 Nej, de minsta rasbororna vill ha 20 liter och ditt akvarium kommer förmodligen ha en volym på mindre än 15 liter när inredningen är i.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
En ny fundering jag hade nu angående räk akvariet som ska komma igång.
Karet kommer på plats nu till helgen så blir att ha i ett par växter och starta pump osv osv. Tänkte även ta över vatten från mitt andra akvarie så man får med alla dessa nyttiga bakterier.
Funderingen är la mest den att när räkorna kommer i (nästa fredag 25:E) kommer det finnas nog med mat till dom eller får man lägga i något som de kan mumsa på?
Menar du då mat i form av alger och sånt att plocka från växterna?
Kokt broccoli, kokta skalade ärtor och zucchini brukar vara populärt. Även räkgranulat är bra att ha hemma. :) Dock får man som med alla nystartade kar mata försiktigt i början. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
ja precis. tänkte de att eftersom karet är nystartat så lär de inte finnas så mycke att äta. Men då vet jag iallafall ett par olika jag kan mata dom med.
Skulle du kunna lägga upp en bild på akvariumet, färdiginrett? :) Följer tråden definitivt :D
Har inte fått akvariet än. Men så fort de kommer hem så kommer bilderna.
Det beror på vilken typ av räkor du ska ha. Ska du ha dyrare, känsligare räkor kan det vara att föredra någon soil som är anpassad för räkor. Soil som stabiliserar vattenvärde osv.
// Sofia
Jag kommer att ha Körsbärsräkor i mitt kar
#10 Okej, de är inte särskilt känsliga, så du kan i princip ha vad som helst :)
// Sofia
Ännu en bild på karet.
Pump, filter och belysning är igång.
Växten planterad (en ganska sliten växt men får vara en början iallafall) Det är tänkt att ha 1 eller 2 små växter till. En liten rot och någon typ utav mossa.
10st Körsbärsräkor är beställda och leveransen kommer på fredag. Fler bilder kommer då
javamossa älskar räkor! En pytteliten mangroverot är heller inte fel. Det kommer bli bra det där för räkorna =)
Jätte fint!
Tycker det ser jätte fint ut. :)
Jag hade dock velat ha i något mera snabbväxande för vattenkvaliten och även för räkornas skull. :)
Så bra det blir! Hoppas på mycket mer växter. Du kanske har sett mina nanokar för räkor?
Ja de ser lite tomt ut i det just nu. Har hornsäv i mitt andra större kar som jag planerar att flytta över så fort det växt till sig lite.
#18 nej de har jag inte gjort. Länka gärna till dom så kan man få lite idéer.
Riktigt snygga kar må jag säga. Bra att få lite idéer om hur de kan se ut.
Har min hornsäv som ska växa till sig och sen tänkte jag köpa en till växt på fredag när jag ändå hämtar räkorna.
Tack =)
Idag när jag kollade i akvariet så såg jag små ljusbruna prickar på glaset, Tänkte inte mer på de och fortsatte med de jag höll på med men nu såg jag att prickarna hade flyttat på sig så kollade lite närmre.
Det verkar som om med java mossan jag köpte så har de följt med ett par snäckor ca 10st (vad jag har sett hittills). Kan tyvärr inte ta en bild på dom då är så små så de syns inte.
Men dom är små, ljusbruna och har små antenner från huvudet. Ska man låta snäckorna vara i karet eller ska man göra sig av med dom ?
kan dom vara skadliga för de kommande räkorna ?
de är inte skadligt för räkorna. Det är säkert physasnäcka, skivsnäcka eller posthorn.
De är duktiga städare, men förökar sig flitigt om det finns tillgång till mat. Kan bli riktigt jobbiga att bli av med.
Googla de olika ja nämnt så ser du säkert vilken sort det är. :)
på deras storklek just nu så ser de antingen ut som posthorn eller skivsnäcka. Får ser lite närmare när de blir lite större.
Har hört att ett bra sett att bli av med dom är att släppa i en Praktbotia.
posthornens skal står upp och skivsnäckans ligger platt ovanpå. :)
Jo, de kräver dock ett stort utrymme, snäckätande snäcka - helenasnäcka, funkar också bra.
Av vad jag kan se nu så verkar det vara posthornsnäckor som jag fått med mig hem. Frågan är ju bara om man ska låta dom vara eller om man ska göra sig av med dom.

#27 De är flitiga städare och de blir bara problematiska om de syns. Lösningen är enkel: Ta bort snäckorna som syns och låt de andra vara! Då har du alltid några snäckor kvar som städar men inte så många att de känns störande.
Jag sätter en liten tass. Är helt ny inom akvaristik men är löjligt sugen på att prova på ett nanokar med räkor i höst/vinter när jag lärt mig mer om hur det ska skötas samt vad man kan ha för tuffa växter i ett så litet kar.
Du får jättegärna fortsätta uppdatera och berätta hur det går, hur du sköter ditt lilla akvarium och så vidare. Själv är jag sugen på att göra en räkvas, blir också runt 15-17 liter, och börjar nog i så fall med ett litet gäng Körsbärsräkor som verkar trevliga!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#28 Bra tips, det tackar jag för!
#29 Jag kommer uppdatera tråden titt som tätt om hur det går. Mina räkor anländer på fredag så kommer en liten större uppdatering då.
#30 Vad spännande! 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jättefint!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Det kommer bli jättebra ! Nu ska växterna får gro lite och räkorna får jobba med algerna så kommer det bli kanon. ;)
Uppdateringen får vänta lite. Körsbärsräkorna jag beställde hade börjat dö en efter en i djuraffären. Så dom skulle ha kvar dom över helgen och se om några överlevt.
Surt när man har varit så spänd på att få igång akvariet.
Åh va trist! :( Hoppas du får dina körsbär snart.
fy så tråkigt, fast bättre så än att de hade börjat dö hemma hos dig!
Tråkigt men ändå skönt att djurbutiken var så pass ärliga med dig. Det hissar jag för!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jo riktigt tråkigt men som sagt hade vart ännu sämre om de dött hos mig. Så får helt enkelt se på måndag här om någon överlevt. Annars så får växjö djuraffär in räkor på fredag nästa vecka.
Nu var de dags för lite invånare.
Fick med mig hem 8st Körsbärsräkor och 2st amona räkor. Fick amona på köpet efter besväret i fredags.
Änså länge verkar alla trivas fin fint i karet!

Amanoräkor blir väldigt stora. De är aktiva av sig och kan hoppa ut ur akvariet om man inte har täckglas. De kommer dessutom utsätta körsbärsräkorna för väldigt hård konkurrens på så liten yta. Jag föreslår att du låter amanoräkorna bo någon annanstans.🙂
Har ett 125 liters också så när de börjar växa till sig så får jag flytta över dom! tack för tipset.
Fortfarande full fart på alla räkor:) lagt ner räkgranulat nu ikväll och alla räkorna har varit på och mumsat. Kul att se alla vara så pigga.