Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 3091 ggr
youssefsfiskar
0

Röd Zebra Ciklid

Hej vad tycker ni om att jag skaffar Röd zebra Ciklider eller jag kommer få några st från min granne som har massor:) så skulle vilja ha lite tips och lite hjälp t.ex vad ska jag ge för mat och hur får jag dem lättast att få yngel M.m skriv så mycket ni vet om dom och om ni kan skriva om Ancistrus så skulle det var ett plus :)

[Jens]
3

Såg din andra tråd: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5345915bce12c46dc6001aa7-nytt-projekt-p

Innan man köper fisk så måste man göra en miljö för att fiskarna ska trivas och du behöver massor med växter. Det är viktigt att läsa på hur fiskarna vill leva och ha det. Ett tips är t ex att söka på youtube och titta på filmer på hur andra inreder sina akvarium för just de fiskar som du har. Det finns även filmer där man kan se hur de lever i det vilda livet.

Sedan ska man inte glömma att titta på t ex zoopet och ta reda på vilka krav de har på vattnet. PH-värde m.m och där kan man även få läsa lite hur deras beteende är.

I ditt fall så behövs det ofantligt mycket mer stenar som byggs så att de bildas grottor för ciklider gillar detta. Ciklider under lekperiod kan vara riktigt 'elaka' mot andra fiskar och det gäller att ha fiskar som klarar av det och i mitt tycke så gör inte t ex Guppy det.

Ancistrus behöver rötter att gnaga på så det är viktigt att ha en del rötter i karet. Även om det står 100 L på Zoopet så tycker jag att ditt akvarium är för litet för en Ancistrus men om man läser mer på zoppet så ska karet gärna vara minst 80 cm långt för att den ska kunna få simma ordentligt.

Mitt råd är att du läser på ordentligt om fiskar du tänker köpa. Tänk till 2 gånger innan du köper fisk för de ska trivas i ditt akvarium. Man köper inte fisk bara för sin egen skull utan för att djuren (fisk i det här fallet) ska trivas i det hem de kommer till.

idaaforsling
0

Jag antar att det är malawin rödzebra? Jag har själv såna. De ska gå själva eller med andra malawi, absolut inte med sällskapsfisk. Någon algätare och så funkar absolut. Det är en tuff fisk. Du bör ha antingen 1 hanne eller fler än 3, för att minska risken för att någon blir utmobbad. Du bör också ha flera honor. Som alla malawis vill de vara ett gäng, annars blir de skygga och gömmer sig mest. Jag skulle inte sätta dom i ett akvarium under 250-300L. Du kan läsa mer här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95&SOK=1

idaaforsling
0

Om man vill ha växter med malawi måste det förresten vara robusta växter, annars blirddom uppätna. Malawi är växtätare. :)

kallepudas
0

#1 Nej Jens med röd zebror behöver man inte en massa växter för dessa ciklider ägnar all sin tid åt att gräva som dom flesta malawcikliderna mer eller mindre gör. 

Växter som fungerar utmärkt som jag själv hade i mitt kar när jag hade Röd zebra var javaormbunke som växer på sten/rot vilket gör att dom sitter på plats oavsett och det fina var att fiskarna inte åt på dom heller….

[Tinitusan]
3

Tror nog Jens pratade i generella termer baserat på den andra tråden han länkade till =)

youssefsfiskar
0

Jag har ju inte bara ett akvarium jensw jag har 4 st ett 54 L ett med ca 90L ett 240L och ett 375L så jag har plats och kommer ha dom själva så undrar bar vad ska jag ge för foder och hur parar dom sig fort och får yngel ?? :)

kallepudas
0

#5 Såg det nu. 

youssefsfiskar: Du kan inte ha Röd zebra i det "lilla karet" och dom kommer döda fiskarna du har där rätt omgående. 

Röd zebra ska ha ett kar på minst 250L och dom blir cirka 11cm långa så Guppy blir mat om dom går i samma kar.

Skaffa dig ett större kar till enbart zebrorna eller håll dig till mindre arter som dom du redan har som passar bättre till ditt akvarium.

idaaforsling
0

Räkmix är bra mat till alla malawi, bäst är att göra själv så man kan anpassa innehållet beroende på vilken malawi man har.

kallepudas
0

#6 Ja det var ju skillnad.

[Jens]
0

Är det som jag länkade till ett karantänakvarium eftersom det inte finns några växter, stenar eller rötter? Jag skulle inte bli så glad att simma runt i det karet om jag vore fisk ;)

Tinitusan svarade på din fråga =)

youssefsfiskar
0

Det jensw säger är rätt om man tittar tillbaka 2 dagar för att jag köpte 4 nya växter igår :p