Bukvattensot
Eftersom jag inte verkar få några svar i mitt förra inlägg (kanske för att titeln is a little misleading, jag vet inte, men jag måste iallafall ha hjälp fort nu. Jag tror iallafall att jag har problem med bukvattensot. 4 fiskar har dött än så länge, och en till visar samma symptom. Det är jättetråkigt när de ska drabbas av sjukdomar och dö, usch :( Fiskarna börjar iallafall dra sig tillbaka, vara lite hängiga, se allmänt nedstämda ut och hålla sig uppe vid ytan, med huvudet upp. Efter ett tag har de lagt sig på botten som om de "gett upp". I början kommer de bara upp och simmar om man är framme vid glaset, men efter några dagar reagerar de inte ens. Sedan blir de sådär "krokiga" och ligger alltså på sidan, på botten. 2 av fiskarna har dött av sig själv, det var silverhajar (som jag dessutom skulle sälja) och de andra två har jag avlivat när jag insett att de inte kommer klara sig på några sätt. Jag tror dock att en dog av stress eftersom den stackarn (silverhaj) var ensam kvar bland de läskiga, stora guldfiskarna. Var ska jag göra för att få bukt med problemen? Ska jag prova med octozin? Jag vill bli av med smittan så fort som möjligt. Det här är ju rena rama pesten, de dör som flugor en efter en. Jag vet inte vad jag ska göra :(
Det bästa vore väl att få tag på ett litet billigt karantänakvarium som jag kan medicinera de sjuka fiskarna i, det är ju alltid bra att ha.
Bukvattensot alltså. Någon medicin mot flagellat bör införskaffas för att rädda de fiskar som är i någorlunda skick. Gärna någon som innehåller ämnet metronidazol som är verksamt på flagellat.
Under behandlingen bör du fundera över uppkomsten till denna sjukdom. De flesta fiskar är bärande på en hel del sjukdomar som bryter ut av olika orsaker. Bukvattensot är en sådan sjukdom. Därför är det viktigt att du hittar orsaken och kan förbättra den för annars finns det stor risk att de flesta av fiskarna lämnar livet tyvärr.
Finns det någon stressfaktor som kan ha utlöst det här? Lägg gärna upp en helbild på akvariet och berätta över hur rutinerna ser ut i den vård du ger det och fiskarna.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Om en fisk dör i bukvattensot, kan det smitta de andra fiskarna utan att de också blivit stressade, om det t.ex skulle vara anledningen till att sjukdomen bröt ut från första början (på en fisk alltså). Det var nämligen en silverhaj, som jag skrev i första inlägget, som tydligt blev stressad av de andra fiskarna. Han simmade runt och runt jättesnabbt och gjorde hastiga vändningar och "skvatt till" för minsta lilla, för att sedan lägga sig på botten vid ena kanten av akvariet. Honom avlivade jag. Om han blev sjuk, kan det ha smittat de andra fiskarna fast de kanske inte (eller förmodligen inte) själv blivit stressade? Jag vet nämligen inget om sjukdomen. Såhär ser akvariet ut. Kan knappt ha några växter eftersom guldfiskarna äter upp dom och river upp dom, och för att gruset är då grovt att de nästan flyter upp. Dessvärre är rutorna fulla av grönalger som jag inte lyckas få bort. De är numera bruna och sitter stenhårt på rutan. Jag försökte skrapa bort lite med nageln en gång men det går inte att få bort. Funderar på att skaffa en sådan där handske för algborttagning, eftersom jag inte kan ha en magnet. Så ursäkta att man knappt ser in.. Jag byter ca 33% av vattnet (en tredjedel) en gång i veckan och matar fiskarna med ungefär 2 dagars mellanrum, räknat med broccoli och annat till ancistrusarna osv. Det är ingen vacker syn direkt, men just nu kanske inte inredningen är det viktigaste.
Förstår jag dig rätt om fyra silverhajar har dött av bukvattensot? Eller är det någon annan art som också har dött av det?
Octozin skulle jag använda mig utav om jag misstänkte att övriga fiskar hade drabbats, mot bukvattensot skulle jag (om jag trodde övriga fiskar var påverkade) medicinera direkt i akvariet och inte i ett karantänkar.
Då jag har drabbats av bukvattensot har det a) varit en viss art som drabbats medan de andra klarade sig okej b) varit en viss individ som dog utav det och andra i akvariet klarade sig.
Jag är lite rostig men jag tror inte silverhajar och guldfiskar är en bra kombo. Silverhajar är väl lättstressade som det är, hade du haft dom länge?
Kolla avföring - är den tunn och vit?
Kolla vid matning - äter fiskarna maten för att sedan spotta ut den (det kallas för att de "hostar", de kan alltså inte svälja. Lätt att luras att de äter)
om fiskarna har/gör det skulle jag medicinera på stört.
Annars har #2 bra tips också.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#3 Brunalger kan vara kiselalger, en alg som ofta kommer vid uppstart av ett akvarium. Det är ofta ett tecken på att det har varit en ammonia/eller nitritspik. Det kan också vara en anledning till att du har fått problem. Guldfiskar skitar ner ordentligt, vad har du för filter?
Jag skulle slänga i en näve hornsäv. De växer snabbt så de brukar överleva guldfiskar och de tar upp ämnen som algerna göds utav. När bytte du lysrör senast? Blir också nyfiken när du säger att gruset flyter upp, vad är det för någon sort? :/
En vanlig disksvamp funkar bra till rutan så länge du inte har haft något medel på det. :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Jag har inte hört talas om att denna flagellat ska smittas vidare till en annan fisks tarm först när en angripen dör i sjukdomen. Men jag är inte så vidare påläst om just hur flagellaten smittar. Det enda jag vet om smittorisken är att det smittar ordentligt.
Som det ser ut nu så, har du två guldfiskar och två slöjstjärtar? Eller finns det fler fiskar i akvariet?
Jag hittade en sida med mycket fakta om detta och även på val av mediciner du kan använda. http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8401&lopnr=8
Sätt in en behandling så fort du bara kan. Som det ser ut nu så har du nog ingenting att förlora på det.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#4 Tre silverhajar har dött av bukvattensot, och nej, guldfiskar och silverhajar är absolut ingen bra kombination. Det var ett felköp från djuraffären, de sa att de gick att ha tillsammans, och eftersom min pappa tyckte de var så fina så hade jag ingenting att säga till om. Jag hade väl haft dom i några månader, eftersom jag inte lyckades sälja dom. Jag hade nämligen som "krav" att de skulle komma till ett akvarium med andra silverhajar eftersom de är stimfiskar, och tre fiskar är inte mycket till stim. De tre silverhajarna dog, och nu har också en slöjstjärt dött av vad jag tror är samma anledning. Jag vet inte hur jag skulle kunnat missa en nitritspik, jag har hållit koll på värdena vad jag anser bra. Nitrit har alltid legat på 0, om det inte är något fel på mina dropptester vill säga. Jag har inte sett någon vit avföring, och det enda fiskarna har gjort när de börjar insjukna är att sluta äta. Har inte sett dem hosta. Har aldrig bytt lysrör, eftersom jag bara haft karet sen i början av året någon gång. Det är lysrören som följer med i juwels akvarium, samma med filtret. #6 Två guldfiskar, en slöjstjärt och 3 ancistrusar, om vi inte räknar med snäckorna såklart.
#5 Jag glömde svara på en sak. Gruset flyter inte upp utan det är så grovt att växterna flyter upp när jag har planterat dem, förmodligen för att guldfiskarna är där och rycker upp dom/äter av dom.
Alltså är stenarna så stora att de ligger glest på något sätt, och då flyter växterna upp lättare än i mitt andra akvarium där jag har sand.
Jag skulle vilja byta till julas blästersand men det verkar så jobbigt. Dessutom vet jag inte om guldfiskar trivs med sand? De tar ju nämligen upp de små stenarna i munnen (de kan inte svälja dom, så det är ingen fara.. än så länge) och äter upp algerna som är på dom. Stenarna/gruset är också så runda och lena, så det är inte heller någon fara. Att de skulle vara vassa, alltså.