Projekt mossträd - it's a jungle out there
Jag har precis köpt mig en RedMoore-rot som jag tänkte göra till ett mossträd. Har sökt runt på olika mossor men blir helt snurrig.. Vad har ni för erfarenheter av mossor? Vilka är snygga, snabbväxande och lätta att hålla? Taiwan och Singapore har jag kikat lite på. Vad tror ni? Här är en bild på min rot :)
Snygg rot! Verkligen snygg!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Snabbväxande och lätt, skulle säga javamossa :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Alltså, så sjukt snygg rot du har hittat. Hoppas du håller oss uppdatera om vad du väljer för mossa och vad du gör för framsteg, är nämligen själv sugen på att "bygga" något liknande en dag.
Tack! #1 #3 :) Tycker själv att den är riktigt snygg. Ser ut som grenar som blåser i vinden :) Med mossa sen tänkte jag att det kommer bli ett kanonbra skuggträd för mina framtida Axolotlar :) #3 Kikade på Java och den verkar bra. Hittade också Willow som var snygg. Är det bäst att köpa mossa av en privatperson eller från en butik. Vilken butik har prisvärd mossa av bra kvalitet isf? Jag lär behöva rätt mycket känner jag.
#3 Jag kommer hålla er uppdaterade om mitt trädprojekt så ni får se hur det blir :)
#4 Jag skulle köpt från en privatperson hellre en butik faktiskt, speciellt om jag behöver mycket. Men det är bara som jag tänker utifrån att ha hängt här. Har ju inte kommit igång med mitt akvarieköp än utan håller fortfarande på att planera, och när jag varit i butik så är det mesta av utbudet bara sorgligt…
Vet att det finns fin mossa i en del affärer, dock brukar det vara i överpris. Lägg ut en annons här eller kolla på tradera.
Jag har köpt från tradera flera gånger (just javamossa) och aldrig blivit missnöjd. Så det rekommenderas varmt om inte någon här på AiF har att sälja. :) Lycka till med trädet, ska bli kul att följa det här projektet. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Christmas mossa har jag själv just nu. tycker den är väldigt snygg och växer på bra. Dessutom lätt att ha och göra med när man vill binda fast den eller liknande då den är formad som små gran kvistar. Jag har köpt min från guppytjej här på sajten och jag har sett att hon har ute en annons just nu om mossa till salu.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för feedbacken! :) Får lägga in en annons här på forumet och se om jag får napp :) Christmasmossan verkar vara lite gles, men den kanske växer på sig?
Jag tycker den är tjock, buskig och fin :)
Weeping moss funkar också bra.
Hittade en växt som heter Hemianthus Callitrichoides som aquascapers tydligen använder. Någon som vet något om den? Gillade utseendet mer på den än mossorna faktiskt.
#12 Den försökte jag mig på att göra det du ska, verkar inte fungera utan Co2, våra dog knall och fall. Skulle testa med mossa först om jag var du :)
Okej ja jag hittade lite snack om den på zoopet och det var väldigt mycket Co2snack där. Mossa blir det nog då.. om jag inte hittar nåt annat kul ;)
Riccia Fluitans, någon med erfarenhet?
x-mas mossa som det pratas om här tycker jag passar till träd den växer neråt o min bli iaf oerhört tät o fin. riccia är svårare det är en flytmossa som trivs bäst där o man måste tvinga ner den med nät om den ska hållas under ytan. det som sen växer upp ur mossan lossnar o flyter iväg dessutom..

Hemianthus callitrichoides är väldigt svår att hålla utan tillsatt koltioxid. Dessutom vill den ha sina rötter i jorden, inte bindas fast på en rot. Riccia är inte heller särskilt lätt. I många fall ruttnar den bara och om det inte händer så kommer den ändå kväva sig själv och lossna med tiden.
Använd javamossa, det har du störst chans att lyckas med.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Okej! Nu har jag efter flera dagars svärande och testande av olika tekniker äntligen fått fast roten på en platt bit skiffer så den inte flyter upp. 1. Binda fast den med fiskelina - FAIL 2. Binda fast med sytråd - FAIL 3. Superlimma - Funkade först men efter en natt i en hink med vatten: FAIL 4. Borra hål i skifferplattan och skruva fast med rostfri skruv - FUNKAR! :) Har lagt ner roten i akvariet nu i väntan på ev mossa. När jag flyttade runt växterna kom jag på idén att linda runt mina Vattenpeststänglar runt några grenar. Blev rätt snyggt! Här kommer lite bilder. Först hela karet: (Dimmigt fortfarande efter att ha möblerat om)
Wow, fin rot och akvarium! 🙂 Hoppas allt går som du planerar.

#21 Elodea densa, vattenpest.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#19 Tack! :) Får se vilken mossa jag nu får tag i först. Är ju ny i akvaristiken så jag provar mig fram :) Funkar den inte så testar jag nåt nytt. Har också tänkt att byta ut lite växter också nu när jag har lite bredare kunskap om vad som finns därute.
#22 Tack var lite osäker på namnet. Ändrar det nu.
Nu kommer äntligen lite uppdatering på projektet! Jag budade in Riccia Fluitans - gaffelmossa på Tradera i söndags och idag låg mossan i brevlådan och väntade på mig. Blev glatt överraskad av mängden då det stod att man budade på en handflata + lite till av den. Det var nog närmare 3-4 handflator jag fick :) Iallafall så tog jag upp roten ur akvariet och sen var det bara att börja och skapa. Planen var att linda fast mossan med fiskelina och jag kan säga att det nog är mååånga meter lina på min rot nu ;) Mossan är ganska "smulig" så det var rätt mycket mossa över hela bordet och mig men efter en timme så satt det mesta fast på roten. När roten åkte ner i akvariet igen så lossnade ju såklart massa lös mossa som nu flyter runt på ytan. Har lyckats håva in det mesta men jag kommer ta bort resten när det klumpat ihop sig lite. Nu när roten är ett träd är jag lite tveksam till hur det blev. Kanske roten var snyggare som den var? Det är ju stilrent med trärent också? Framtiden får avgöra ifall jag låter den vara kvar. Om det är så att mossan lossnar och flyter runt på ytan hela tiden kanske jag tröttnar och river ut den. ;) Här kommer iaf en lite grumlig bild på hur det blev :)

Låt riccian vara kvar på ytan! När den flyter växer den snabbt. På så sätt får du mer riccia till ditt träd.☝️
#26 Smart! Tack för tipset :) Det ska jag göra.
#25 sjukt snyggt blev det !
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Det finns nog en risk att mossan lossnar och flyter upp på ytan då det är en flytväxt. Vad jag har hört så behöver man hålla efter den väldigt ofta och noggrant för att det ska hållas.
#29 Tack! #30 Som sagt framtiden får avgöra om jag hivar ut mossan ;)
Jo så är det nog :) Om det inte skulle fungera kan du alltid ha den som enbart flytmossa också, perfekt yngelgömma :)
Riktigt snyggt! Kul att se! :)
#25 galet snyggt!! hade velat ha en sån själv
#33 #34 Tack vad snälla ni är :) Tror att jag börjar vänja mig vid det nu.
Jätte snyggt!!!