Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 2715 ggr
tove.mcgrath
0

Släppa i fiskarna

Jag undrar över det här när man köpt sina fiskar och ska släppa ner dem i sitt nya kar vissa säger att man ska låta påsen ligga i i ca 30 min tills påsens vatten har samma temp som karet och sen håva upp fisken och lägga i den andra säger att man ska låta påsen ligga i i 10 min sen hälla i lite av akvariets vatten i påsen och låta det ligga så i typ 10 till och sedan "hälla" ut fiskarna med det gamla vattnet. (dränker påsen och drar den bakåt så fiskarna åker ut) det lät inte heller så bra men hoppas ni förstår hur jag menar.

Då är min fråga hur tycker ni man ska göra??

[VSK]
2

Beror ju lite på hur känsliga fiskar du har och om de är yngel mm, men lägg i påsen i karet så att vattnet får samma temperatur. Sen "koppar" du in en skvätt avkarievatten var 5:e min 2-3 ggr innan du släpper i fiskarna.

🙂

-Cissi-
1

Man ska inte ha i påsens vatten i sitt akvarium, varför vet jag inte riktigt.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[raichu]
3

Jag brukar göra på följande sätt: I med påsen i akvariet och vänta 10 min, öppna och slänga i 1dl från akvariet och vänta ytterligare 10 min, 1dl till och vänta 10 min, har jag inte en håv som får plats i påsen så brukar jag ta hjälp av någon och gå till badrummet för att där hälla ut fiskarna i håven.

Hittills så har ingen firre eller räka dött. ;)

MVH//Patrik

xanna
3

Jag öppnar påsen och viker kanterna ett par varv, så att det blir en flytring kring påsen. Lägger i påsen i akvariet och låter vattnet få matchande temperatur i 10-30 minuter, beroende på påsens storlek och temperatur.

Sedan slangar jag ut en 1/3 del av vattnet från påsen (som jag häller ut) och fyller på med vatten från akvariet. efter 10-20 minuter gör jag om proceduren.

10 minuter senare tippar jag påsen och låter djuren simma ut i akvariet i den takt de känner för det.

Personligen använder jag håv i så sällan jag kan, då varje användning riskerar att göra små skador på deras skyddande slemlager och på deras fjäll.

mejamylove
5

Man ska inte ha i det gamla vattnet i det nya för att eventuella parasiter från det vattnet kan "förorena" det nya, hoppas ni förstår :)

xanna
3

Fast om det finns parasiter i vattnet, så lär ju djuren vara bärare av parasiterna i alla fall och då gör det inte så stor skillnad om en liten slutt vatten kommer i karet.

mejamylove
2

#6 om inte parasiterna fått fäste på djuren än så kan de få de i det nya vattnet eftersom de kanske inte varit i det gamla vattnet särskillt länge :)

xanna
1

Fast oftast skickar man väl ändå fisken i det vattnet de levt i. ;)

mejamylove
2

#8 om man handlar ifrån affär så kan de precis fått in fiskarna och då kan parasiterna inte hunnit fått fäste :)

xanna
0

Ja. Jo. Det skulle vara då i så fall. 😃

CaptainBunchie
3

Ammoniakförgiftning har jag fått förklarat att det kan (eller snarare blir oftast) om man häller i vattnet från påsen. Fiskarna brukar dö efter 2 dagar.

Jag har bekräftat detta då jag har haft fiskar som dog efter 2 dagar, men efter jag slutat ta i påsens vatten har det fungerat utan problem.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

xanna
5

Nu ska vi se..

Gabriella Ekström i boken "Från Arapalma till Ögonfläcksrasbora- En Grundbok i Akvaristik"

En del vill inte hälla ut transportvattnet i akvariet för att de är rädda för sjukdomar. Visst finns risken, men den finns kvar i och med att fisken släpps ner i akvariet. Skulle vattnet bära med sig något smittsamt är risken väldigt stor att fisken också drabbats av samma problem. Misstänker man att en ny fisk har en sjukdom är det bäst att hålla den i karantän ett tag och låta den tillfriskna, och sedan flytta den till det större akvariet.

Kjell Fohrman i boken "Back to nature- Nanoakvarium"

Häll inte i något av transportvattnet i akvariet

Motivering saknas..

xanna
4

Jag häller i transportvattnet i karet. Har aldrig varit med om något ödesdigert. *Peppar Peppar*

TccT
1

#11 Hur litet akvarium är det frågan om då? Har aldrig hört talas om att det skulle kunna bli så av vattnet i påsen. Då har fiskarna dött av någon annan anledning än av påsens vatten eller så är det hemskt dåligt vatten i akvariet fiskarna kommer ifrån och riktigt extremt litet akvarium/bytta

CaptainBunchie
1

#14 Med guppysarna gällde det ett 54L kar. Det var bara den nyinkomna fisken/fiskarna som dog. Vi fick efteråt nya fiskar från djuraffären, och då sade han i butiken att han läst att det blev något med vattnet. Fiskarna kom från samma akvarium osv men ingen dog när vi tagit hem dem och bara hade håvat upp dem.

Har även hänt i mitt gamla kar som var 314L, utan att vi egentligen fattade vad som hände.

Är dock inte säker på att det är just ammonia, men någon grej var det.
Detta var vad han hade läst ur en akvariebok (han förklarade även varför osv, men jag lyssnade tyvärr inte så bra), alltså inte ett typsikt "djuraffärs-råd".
Och i och med att det fungerar för mig så kan jag ju inte tro något annat.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

tove.mcgrath
3

Tack för alla svar! då vet jag hur jag ska göra med mina framtida fiskar :)

Sofia54321
1

Vad jag vet ska man verkligen inte släppa ut det gamla vattnet i akvariumet. Det kan vara giftigt! Jag brukar göra som andra säger, hälla i lite vatten i påsen och vänta, och sen hälla i igen några gånger ( det som folk har skrivit) Sen brukar jag ta upp fiskarna med en fiskhåv och släppa i dem. Det brukar gå bra! :)

Fislisa
0

Jag koppar in som ovan nämnda och låter sedan fiskarna simma ur påsen själva, med släckt belysning. Om de stackars fiskarna av någon anledning har skitigt vatten i sin påse så håvar jag upp dom efter att jag koppat in dom, men det händer inte ofta :p känns stressigt för fiskarna att bli håvade och sedan hamna på ett helt nytt ställe

mimåne
3

Jag har aldrig använt en håv för att fiska upp fiskarna ur påsen och släppa ut dem. Som föregående talare så känns det mer stressfyllt än att bara lägga påsen sidledes så får de simma ut själva.

Vad gör väl en liter transportvatten i ett kar på mycket mer liter än så tänker jag. Finns det sjukdomsrisk i vattnet finns det på fisken också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Jag gör som Raichu men sen häller jag i allting i karet för att inte stressa fiskarna alltför mycket. Är jag osäker på vad jag har fått hem, speciellt från en butik jag inte är van att köpa ifrån så häller jag i lite salt i påsen. Sedan håvar jag fiskarna över efter att ha koppat in dem som Raichu skrev. Likaså köp från privatpersoner.

NiklasM
0

vilken mängd salt, jens?

[Jens]
0

Beror på vattenmängden men ca halvliter vatten, halv tesked men häller inte i allt på en gång. Lite i taget i samband med koppningen. Kanske är det inbillning att tro att det blir bättre :)

NiklasM
0

ok, tänkte att det kunde vara ett effektivt saltbad, för att säkerställa att eventuella parasiter eller dylikt inte kommer med. 

kan man göra det på fiskar som ej tål salt? ett så snabbt saltbad menar jag?

[Jens]
0

Jag gör det inte på alla fiskar utan de jag bara misstänker ..

annaelfie
0

#19 #13 jag häller också transportvatten i karet, det är väl bara en skvätt i havet i jämförelse tycker jag. kanske ska vara försiktigare med det i framtiden, har inte haft sjukdom vid fiskköp än så längre men vem vet…