Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 624 ggr
MallaT
0

Tips på fiskar till 240l

Hej alla!
Nu har mitt akvarium varit igång ett tag, och jag börjar fundera på vad som ska få flytta in. Alla vattenvärden är stabila. Det har redan hamnat ett gäng Platy här, då dotterns lilla akvarium blev överbefolkat med guppyyngel. Jag har också en Pansarmal som hängde med akvarieköpet, och han ska såklart få kompisar.

Jag har funderat en del på scalarer, men tror att jag har för lite plats till dem. Vattendjupet är inte mer än 40cm i framkant. Det hade varit roligt med lite större fiskar, ciklider eller Gurami kanske.

Vad hade ni valt?

mimåne
0

Du har rätt, det är nog i minsta laget för skalare så du gör rätt i att fundera på andra arter. Jag själv gillar ciklider väldigt mycket och det är där mitt intresse är men Gurami är fina fiskar dom också. Du kanske ska läsa på mer om Gurami och ciklider för att se vilken du tror passar bäst för dig.

Vad är viktigt i ditt fiskval? Ska det vara en fredlig och lugn art som inte gör allt för mycket väsen av sig, eller kanske en revirhärdande fisk med lite mer vilja? Är det viktigt att den är färggrann, ska det vara endast ett par eller flera stycken? Vill du försöka få dem till lek och yngel? Och hur skulle du vilja inreda ditt akvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Micke R
0

Kurvciklid är lätta och intressanta.

MallaT
1

Ja, jag ska läsa på mer om båda.
Vad som är viktigt? Hm, ja, färgglad tror jag. Inredning ändrar jag gärna så att det passar fisken jag väljer. Lek är inget måste, men det är väl ett tecken på att de trivs bra, och det är ju det jag vill framför allt.
Som det är nu är akvariet på väg att bli tätt planterat med några rötter och ormhassel, men som sagt, jag ändrar gärna inredning för att det ska passa fiskarten. Våra platys trivs ypperligt, så fisken jag väljer får gärna gilla att äta yngel, annars blir det kanske bara Platy tillslut 😉