Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 983 ggr
Sarah E
0

Körsbär eller crystal red?

Ska snart starta upp ett 60-literskar. Ska ha jordbotten och mycket växter. Vi ska ha ett rejält gäng galaxyrasboror är tanken, och så räkor. Har nu läst om körsbär och crystal red och tycker det står samma sak på båda. Vad har ni att säga om dessa? Vilken är lättast att hålla? Bästa valet för en som aldrig haft räkor förr? Eller spelar det ingen roll? Låt höra :)

Berzerk90
0

Körsbärsräkor ska vara väldigt lätta att hålla jag har sådana själv och de är tåliga och bra.

Crystal Red så ska de som är b-c grad vara den tåligaste av alla olika graderingar men överlag ska Crystal Red vara rätt lätt att hålla den med.

Står lite om olika räksorter här:

http://www.redbee.se/content.php/5-r%C3%A4ksorter

Det är beror nog mest på vad du själv vill ha. :)

mimåne
0

Överlag så brukar körsbärsräkan vara nybörjare räkan men jag tror att du i ditt fall kan välja den du tycker är snyggast. Inför din förra start av akvarium läste du på väldigt noggrant innan och tog reda på hur man sköter om allt. Jag är säker på att du kommer göra likadant med det här karet och ta det på största allvar.

Det kommer gå bra även om du väljer Crystal red.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
0

Tack för era råd! Det verkar trots allt som att båda är ganska lätta. Tack för länken! Blir till att kika på den ikväll när resten av familjen plågar sig med Gladiatorerna ;) Tack Minåne! Det ger en boost till självförtroendet att få höra det :) Jag tycker ju cr är väldigt fina!

mimåne
0

Vill du ha crystal red men ändå kör på körsbärs så kanske du ångrar dig någon vecka senare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Berzerk90
0

Du kan ha Crystal Red och Körsbärsräkor tillsammans för de kan inte korsa varandra men då finns alltid risken att den ena arten konkurrerar ut den andra men det är inget som behöver hända.

Finns även en lista här där du kan ta reda på vilken sort som passar med vilken.

http://www.theshrimpfarm.com/articles/dwarf-shrimp-compatibility-chart.php

I ett 60 liters kar så ska du kunna ha rätt mycket räkor kan man tycka jag har själv mina i kar på 30-40 liter nu och innan dess hade jag dom i ett på 112 liter. :)

Sarah E
0

Har inte tänkt på att man kunde ha olika tillsammans. Kunde ju va kul. Tänka ett varv på det :) Annan fråga: finns crystal "annan färg än röd"? Har sett andra färger på bild men är det en annan art då? Om inte, kan man blanda färger?

LajvKrattan
0

#6 Det finns crystal red och drystal black. Man kan hålla dem tillsammans och då får de både svarta och röda räklingar.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!