Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 674 ggr
NiklasM
0

när jag använder egna bakterier...?

Hej Jag undrar en del över detta att starta upp ett kar med egna bakterier. Denna gång vill jag inte flytta in fiskar direkt, utan ta det lugnt med planerna på hur jag fixar lite grottor samt gott om växter då jag tar sikte på att husera en grupp dvärg-guramis med galaxy rasboras. Definitivt bland de finaste fiskarna jag sett. Jag undrar över när jag ska göra delvattenbytet med vatten och gojs från filtret från det äldre karet? (detta är tredje veckan det är igång, har det bildats tillräckligt med "goda" bakterier däri ännu?) hur länge överlever dessa bakterier i karet utan fisk? Hur mycket fisk behövs för att hålla igång dem?

Sarah E
0

Vet inte om det kan bli så mycket goda bakterier utan att de får "mat" från innevånare i karet… Det verkar finnas olika skolor gällande när man ska tillsätta fiskar och vet inte själv vilket som är det "rätta". Har testat båda och det har funkat på bägge sätten. Men det verkar ju logiskt på nåt vis att bakterierna behövs näring (fiskbajs mm) för att få igång cykeln. Hoppas du får bättre svar av ngn mer erfaren akvarist. :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
0

Du tänker helt rätt angående att ta vatten från ditt första akvarium när du ska starta upp ditt andra. Man brukar säga att akvariet är stabilt med bakteriekulturen efter 2-3 månader. Vid 3 veckor efter uppstart är allt fortfarande bara i början.

När du startar upp ditt andra kar så behöver du inte vänta med att tillsätta fisk, det är fisken som håller igång allting och växterna mår gott av näringen de tar upp ur t.ex fiskens avföring. Känner du att du vill vänta med de fiskar du tänkt dig medans du gör en lämplig inredning kan du alltid flytta över någon av dina guppys tillfälligt.

Jag vet inte om galaxyrasboras tillsammans med Dvärggurami är en bra kombination. Jag funderar på galaxyn som inte verkar trivas tillsammans med större fiskar än dem själva. Kanske någon som håller galaxyrasboror kan ge dig svar på det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

NiklasM
0

Min tanke är att jag bygger upp mitt kar med rötter, växter o stenar i lugn o ro, dagen jag vill tillsätta första fiskarna så för jag över de goa bakterierna?!

Roxie
1

Jag köpte mina galaxyrasboror av en odlare med stor erfarenhet här i göteborg. Han berättade att detta är en fisk som bör gå som ensamfisk i ett akvarium då de är väldigt skygga och kan vara svår att få matade om det finns fler, större fiskar. De svälter väldigt lätt ihjäl nämligen.

// Sofia

NiklasM
0

Ok, menar du då att mitt tre veckor gamla akvariums vatten fungerar lika Bra som en bakteriekulrur man tillsätter i början. Du skriver dock att karet bara är i början av att utveckla de goda bakterierna, lite svårförstått. jag läste en diskussion lajvkrabban hade här, i denna planerade ha just att låta dessa två arter gå med varandra..

Roxie
1

Jag hade inte haft guramis tillsammans med galaxyrasboror.

// Sofia

mimåne
0

Att tillsätta någon konstgjord bakteriekultur har jag inte nämnt då jag själv helst inte använder mig av några tillsatta medel alls utan vill kör akvariet helt naturligt utan konstigheter. Det är självklart ett eget val och vill du använda dig av bakteriekultur på flaska så går det bra, många använder sig av det och de tycks fungera det också. 

Ditt akvarium som nu varit igång sedan tre veckor har börjat bilda sin egen bakteriekultur men det tar ca 2-3månader innan denna blir stabil. Därför hade jag själv om jag var du, väntat ett tag med akvarium nr 2 så att bakteriekulturen hinner stabiliseras i ditt kar nr1. Tagit vatten samt lite bottenmaterial/filtermedia från kar1 och satt i kar nr2. På så vis behöver du heller inte tillsätta några medel med bakteriekultur.

mimåne
0

Jag måste få hålla med roxie angående galaxyrasboran.

NiklasM
0

ok tack för förtydligandet angående bakterierna.

Dvärgguramis kommer jag att besätta mitt nya kar med. Kan ni istället ge mig ngt förslag på sällskapsfiskar jag istället kan ge dem?

mimåne
0

Hur stort är akvariet?

NiklasM
0

Akvariet är 63l.

mimåne
0

hm.. Kanske skulle vara trevligt med någon bottenfisk?

ampe
0

Jag skulle satsa på drottningrasboras o kanske en mindre corydorasart. :)

NiklasM
0

Ja, ett stim ottosar kanske? skulle alltså en dvärgguramin trivas bättre med drottningen?

mimåne
0

På zoopet skriver dem om drottningrasbora:

"Den passar mindre bra i ett sällskapsakvarium, eftersom den kan vara något känslig och inte heller blir så stor. Den passar dock bra ihop med andra små rasboror."

Ett gäng Otocinclus håller jag med dig om att kan vara trevligt. Och varför inte kanske några vackra Platy? De finns i alla möjliga färger och är väldigt trevliga fiskar.

NiklasM
0

oj oj oj, jag vet inte alls hur jag ska göra nu…. 

Nåja två av tre arter får vara ok i detta fall, Det är ju trots allt dvärgguramisarna som ögonen kommer vila på, och karet grundas på. 

Det finns ingen riska att de blir ensammen?

Roxie
0

Jag har mina drottningrasboror tillsammans med 5st guldguramis i ett 240L akvarium, går jättebra :)

// Sofia

Roxie
0

Mycket växter krävs dock, så de kan smita undan om de vill. Även om mina alltid är framme.

// Sofia

NiklasM
0

Ja men precis, därav mitt mer minutiösa planerande av detta akvarium.

Jag kom på att det också kan vara ett riktigt bra tillfälle att separera honor vs hanar när det gäller mina endlers. Detta för att kontrollera befruktning och antal. tror det kommer bli riktigt bra detta. 

Under de observationer jag gjort angående honor och hannars beteende mönster tycks det mig som att honorna är de lugnare av endlerguppysarna, kan de då passa att leva tillsammans med dvärgisarna?

mimåne
0

Ja det är inga problem så vitt jag vet.