Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 707 ggr
Emmieline
0

ha kampfisk i 54L

kan man ha Kampfisk i ett 54L?

isåfall 1 hane med hur många honor?

och vad bör jag tänka på?

-Cissi-
7

Ja man kan ha en Kampfisk i ett 54l men jag skulle inte ha några honor alls. Hanen kan bråka och jaga och även ha ihjäl honorna.

En del hanar kan gå med honor men jag skulle aldrig våga chansa eftersom dom är så pass aggressiva.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MalinMalvina
1

Jag har en mesig hane med 5 honor.

Spöket
2

Man ska bara ha honor ihop med hanar i fall man planerar att avla på dem, i vissa fall kan det gå bra en tid sen kan allt braka åt h'lvete.

Jag hade 1 lugn hane ihop med 3 honor i ett 260-liters, det gick bra i 6 månader sen började han att terrorisera honorna och då såg de förjävliga ut (hanen med)

Multi vad?

Roxie
1

En hane i ett 54L går kanonbra :)

#2 Tycker det verkar rätt trångt med 6 kampfiskar i ett 54L?

// Sofia

Emmieline
0

oki då blir det 1 Kampfisk i den sen=)

vad mer för fisk kan man ha med en kampis?

nån mal?

MalinMalvina
0

Är provisoriskt än så länge :) Dom ska få större, jag köpte hanen och räddade alla dessa honor från ett 20L kar..

mimåne
2

#6 Även om det för oss människor känns som att du gjort dem något bra som "räddade" dem, så är deras boende fortfarande för litet :/ Att de ska få ett större akvarium är bra, när de flyttar dit då håller jag med dig om att du har räddat dem :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tequilaboj
3

Lite bättre(större) är bättre än inget. Inte alltid man kan hosta upp det perfekta boendet right away. Fint att folk bryr sig om och tar sin tid att göra livet bättre för fiskar, de är ju trots allt "bara fiskar" enligt de flesta och är inte mer värda än en liten krukväxt.

Dessutom så låter det inte såå himla trångt…

mimåne
4

#8 Ja visst är det fint att det finns de som bryr sig :) Men jag håller inte riktigt med om det där att lite större ska vara bättre än ingenting.. Vad spelar det för roll om det fortfarande är för litet? 😃_(Jag med min "allt eller inget" inställning…😇)
_

Ellenor123
1

Håller med dig mimåne.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Tequilaboj
0

Du missuppfattade mig ;) Menade att göra det mer bekvämt tills vidare :) Hade jag inte haft 2 slöjstjertar i ett 54l i en månad hade de levt nån vecka till i ikeavasen för att sedan sluta i toan. Kunde inte trolla fram ett flera 100-liters kallvattenkar bara vips. Och att se skillnaden i beteendet när de fick komma ner i ett riktigt akvarium (trots att det var 54l) var glädjande. Så klart ännu mer glädjande att introducera dem i 200 l och veta att de mår bra!

mimåne
0

Sedan kanske man heller inte ska, hur tråkigt det här än låter skaffa djur om man inte kan ge dem ett bra boendet. Jag vill inte komma och sänka stämningen här men jag känner att jag måste säga som jag tycker i det här fallet och allra mest för fiskarnas skull. 

Jag ber om ursäkt till Emmieline om fokuset gled ifrån din frågan men för att kompensera lite grann så tycker jag att du kan ha en Kampfisk hane i ett 54L :) Jag har tyvärr ingen rekommendation om sällskap till denne. Då de är väldigt aggressiva mot andra individer kanske det är bäst att de hålls ensamma. De verkar trivas bäst så i mina ögon :) De flesta malar växer ur ett kar i den här storleken.

mimåne
0

Jo, det är så lätt att missuppfatta när man skriver över nätet. Ursäkta :)

Fislisa
0

Du kan ha den med äppelsnäckor :D