Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1806 ggr
idaaforsling
0

Jordbotten, vilken jord?

Jag ska ju göra ett walstadkar och har fått tipset eldorados blomjord. Var in på Willys å skulle handla men där fanns två olika sorter. En påse det stod blomjord på, stod dock plantjord på lappen. 18L för cirka 35kr. Sen fanns en påse som hette såjord. 8L för cirka 20kr. Vilken påse är det jag ska ha?

Omorika
0

Tror inte det spelar nån roll, försök kolla på förpackningen och se vilken som är näringsfattigast. Tror inte en billighetsjord som Eldorado innehåller ämnen som perlite som jag har skrivit att man bör undvika i andra trådar Walstad trådar. Jag ska använda Eldorados planteringsjord i mitt nästa projekt.

idaaforsling
0

Försökte kolla lite på innehållsförteckningen men förstod inte så mycket av den, det varierade lite dock. Kanske ska prova plant/blomjorden då.

Omorika
0

Tror som sagt det går bra med vilken som så du kan ju ta den billigaste :D

idaaforsling
0

Okej :)

Sweetbebban
0

Använde du eldorados blommors och gick det bra?? För när jag var på Willys fanns det bara den eldorados blommors men jag visste inte om den var bra, för den hade ju lite tillsatser men kan man använd den endå?

Sweetbebban
0

Blomjord*

Sarah E
0

Inflikar lite… jag har eldorados blomjord i mitt kar och det funkar utmärkt :)

Lilolizeit
0

Är det några andra märken ni vet fungerar bra bortsett från eldorado?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Omorika
0

Tror såjord från andra märken kan passa så länge det inte är perlit, små vita korn av vulkaniskt material. De blir som frigolit i vatten.

Lilolizeit
0

Tack för svar omorika! Ska kolla upp det.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sweetbebban
0

Okej tack sara E jag kör på eldorados blomjord då:D

idaaforsling
0

#5 Lite sent svar men det är den jag använder och et har så här långt fungerat alldeles utmärkt! :)