Fisk till 222liter
Hej.
Jag har lite hjärnsläpp och skulle vilja ha lite tips på vad jag ska för fisk i mitt 222 liters akvarium. Karet är inrett med mycket växter och rötter.
I karet nu finns: 10 kilfläcksrasboror, 2 röda Ancistrus och 4 fjärilsciklider.
Tacksam för tips. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Har själv lite samma problem. Har ett 150 liters med 15 neontetror och fundera på vad jag ska ha utöver. Dvärgciklid eller gurami…
Ett gäng på 5 Mosaikgurami kanske skulle passa ditt akvarium. Annars kanske du bara ska fylla på med fler fjärilar, rasboror och skaffa en fisk som mest är upp vid ytan typ bilbuksfisk.
Kubotaibotia och pakistanbotia verkar vara roliga fiskar tycker jag :) Nu spånar jag lite… Pansarmalar, en ancistrushane , Gurami, någon sorts regnbågsfisk, glasmalar, briljanttetror, Kongotetra, tigerbarber eller annan sort?
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Tack båda för tips. :) Ska ta och fördjupa mig i de ni föreslagit. :)
En Ancistrus hane blir det definitivt. :) Jag har ju en albino, men har för mig att det ska vara en aning ajjabajja att blanda de olika färgerna.?
Någon som kan backa upp det eller är det ett eget påhitt från mig? haha
Aldrig hört att det ska vara ajabaja :) Så jag skulle låta Mr Albino uppvakta honorna ^^
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#4 Va bra! :) Då får vi hoppas att damerna uppskattar hans sällskap!
Nu har jag kollat igenom tipsen ordentligt, som jag fastnade mest för var briljanttetra och Kongotetra, men dom ville såklart ha mörk botten.. jag har väldigt ljus sand, julas blästersand.. Såg att jag glömt att nämna att jag kommer flytta över mina äpplen till det här karet inom kort, så inga snäckätare. :) Jag funderar dock på saijca cikliden.. Någon som har personaliga erfarenheter av den? Tycker den är otoligt söt! Vad jag läser om den varierar stort, så det vore bra med flera källor :) Tror ni den skulle passa till kilfläcksrasboror, Ancistrus, äpplen och fjärilsciklider? Eller blir det för mycket?
När jag var i akvarieaffären förra helgen diskuterade jag just Fjärilsciklid och kilfläckar. Han tyckte inte dom passade ihop. Fjärilsciklid vill ha lugnare sällskap påstod han. Nu vet jag inte om detta stämmer men det var så han sa.
Kongotetra har jag haft själv och dom är väldigt vackra. Men det är en tuff fisk och jag blev varnad för att ha för små fiskar ihop med den. Mina var dock väldigt snälla och gjorde inte en fluga förnär.
#7 Mina kilfläckar och fjärilar har jag haft ihop länge, så det verkar fungera bra. :)
Men så bra. Då vet jag att det kan funka ändå 🙂
Sitter fortfarande fast i vad jag ska ha. Saijca cikliden går tyvärr bort.
Nu är min sambo hemma igen från semestern och vi sitter och diskuterar, han är väldigt kräsen och tycker att allt ser ut som sillar…
Allt vi kommer fram till är att vi vill ha en lite större fisk, fullt förstående med utrymmet vi har. Alltså en fisk som får ha "huvudrollen" i akvariet.
Lite större, fredlig, som inte käkar växter eller snäckor och som passar med våra andra fiskar. Gärna lite färgglad.
Finns det?
Vill ju inte fylla på med för mycket fisk, men jag är också lite sugen på pansarmalarna.. Hmm..
Ursäkta ett flummigt inlägg. haha
Följer detta :) söker inprencip samma bara till ett 200l.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
En ciklid jag själv är intresserad av att hålla som också skulle kunna passa dig är Ellioti ciklid. Den liknar till utseendet Eldbuksciklid men är en fredligare variant och något mindre än Eldbuk, ca 15cm.
De har vackra "paljettprickar" och fina färger om jag får säga det själv. Däremot har jag inga egna erfarenheter om att hålla den, så jag vet inte hur den skulle fungera ihop med dina andra fiskar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#12 Åh det var en fin.! Tror man behöver vara guldmedlem för att se den på zoopet tyvärr.. har du mera info om den mimåne?
(Du får ursäkta men jag tycker så om ciklider) En annan du skulle kunna kika in på är Kurvciklid som också sägs vara relativt fredlig och färggrann. Däremot är denna lite mindre än Ellioti.
Jag kommer också tänka dorsigerus som också är en vacker ciklid. Men något mindre den också.
Jag hittade en bra sida där du kan läsa om den
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=534
Tack för länken. Jag blev jätte sugen på thorichtys ellioti nu! Undrar hur många man skulle ha i ett 222liters bara…
Åh, bilbukar e ju så coola!!
//Odjuren
www.odjuren.com
Eftersom att jag bara har teoretisk fakta så hade jag själv valt att hålla ett par till en början. De sägs inte ha så stora revir men när man inte har erfarenheter om hur pass revirhärdade de är så är det bäst att börja smått tycker jag.
Får du inte tag på en hane+hona som redan bildat par så behöver du köpa ett gäng unga och själva låta de para ut sig. På så vis kan du också få erfarenhet om hur de beter sig emot varandra och vad som är lämpligt att hålla i ditt akvarium.
#17 ja dom va häftiga, men jag tyckte dom såg lite väl läskiga ut för att få vara i mitt sovrum. haha,
#18 jo det är väl det som är kruxet.. Är rädd för att när man köper en grupp unga och inte blir av med dom man måste.. tycker också att det känns lite halv elakt.. ska snacka med djuraffärerna omkring och se vad dom kan göra. :) tack igen.
Vi hade sånna på jobbet ett tag.. tycker dom e fula så dom blir snygga hihi
//Odjuren
www.odjuren.com
#21 haha det kanske blir så.. :)
Jag förstår din tanke om att det känns lite elakt, men samtidigt så kanske fiskarna som inte hittat ett par inte kommer trivas och bli utstötta av paret som bildas. I så fall försöker jag se det som att man gör fiskarna en tjänst i och med att de får ett rofyllt hem.
#23 jag håller absolut med dig mimåne! Jag menar mera att jag tror att jag ska försöka hitta ett par och att i värsta fall så får det bli en unggrupp. :)
Jag håller tummarna för dig. Skulle vara mycket trevligt att få se Ellioti ciklider här på sajten :) Jag har själv skaffat en grupp unga Thomas ciklider nyligt och väntar på att de ska para ut sig så Ellioti får vänta för mig. Men det är absolut en drömciklid.
Tack mimåne! Jag kommer uppdatera så fort jag vet mera. :)
Ser redan nu fram emot det. Kommer vänta med spänning! :)
Kul. ringde men han som brukar jobba i affären var inte där idag så ska förbi i morgon och fråga. Tror ni det blir för mycket med 6st pansarmalar också?