Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 551 ggr
Idunvallen
0

Fundering/behöver hjälp ang ytrörelsen

Var ett par år sen jag hade akvarier sist och känner mig nu lite osäker på hur jag ska göra så tänkte höra om jag kan få lite tips här.

Jag har ett sällskapsakvarie, ett Juwel Lido 200L, som jag håller på och få iordning som jag vill ha det. Nu har jag dock en fundering kring det här med ytrörelsen. Jag vet att ytrörelse/att det krusar sig syresätter vattnet men nu har jag skaffat musselblommor och får då problemet att de far omkring som torra löv i en höststorm. Vilket då även leder till att de snart allihop sitter i insuget på pumpen varpå rötterna lossnar…

Om jag riktar om utblåset från pumpen, Juwels original, så blir det bra för musselblommorna och de susar sakta omkring utan att fastna i insuget på pumpen. Får dock då ingen krusning av vattenytan men det rör sig ju sakta ändå vilket syns på flytväxterna. 

Så min något virriga långa undran är helt enkelt om det räcker till för att hålla en bra syresättning på vattnet.

Medarbetare på Utekatter iFokus

Tokyo
0

Beror inte det på vilka fiskar/andra invånare som bor i akvariet? De är ju alla olika syrekrävande. Rätta mig om jag har fel :)

guppytjej
0

Bara vattenytan rör sig så syresätts den.. Har man dessutom mycket växter så syresätter ju de vattnet med.

Smulan80
0

Du kan alltid fästa en lina så att flytväxterna håller sig i en lugnare hörna. "Fålla in dem". 1

mimåne
3

Jag har också ytrörelse och musselblommor tillsammans. Precis som du ville jag inte heller att de ska susa omkring överallt som om det vore storm.

Jag löste det som så att jag fäste en tunn genomskinlig tråd med silvertejp på ovansidan av akvariet. Tvärs över sida från sida eller över ett hörn. Det bildar en liten hållare där musselblommorna fastnar. Tråden flyter på ytan och syns inte underifrån.
Fungerar riktigt bra för mig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Idunvallen
0

#3 och #4 men det var ju jättesmart ju🙂 Hade jag inte en tanke på att man kunde göra så… Det ska jag genast fixa. Tack för bra tips!

Medarbetare på Utekatter iFokus

mimåne
3

Jag kan hitta en liten nackdel med det här också.

Jag matar bland annat med fryst artemia, och det smutsar ner en hel del. Denna smuts bland annat, fastnar i musselblommornas rötter väldigt lätt. De är riktiga skräpfångare. Vid vattenbyte släpper jag löst alla plantor och låter de snurra omkring i akvariet en stund så allt rensas bort. Det fungerar bra för mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus