Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 885 ggr
[tlundegard]
0

Dvärggurami i 60L

Hur många Dvärggurami skulle man kunna ha i ett 60L akvarium? Jag har aldrig haft Gurami tidigare men länge velat ha.. Har man 1+1 eller 1+2? Något speciellt man ska tänka på?

Ellenor123
0

Mycket växter och flytväxter vet jag att de verkligen uppskattar :) Hur många kan jag tyvärr inte svara på.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

mimåne
0

När jag läst om Dvärggurami så har jag fått bilden att de bildar par. I 60L kan du ha ett par.

Vill du ha några andra fiskar med dem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[tlundegard]
0

#1 ja, flytväxter har jag tänkt ha :) Funderar på musselblommor, älskar deras rötter.

Läst lite om Dvärggurami nu och tydligen så är de ganska revirhävdande, även hane mot hona. Så är lite fundersam på om det kommer funka, jag kanske borde skaffa någon annan fisk istället.. Men jag vet bara inte vad, är sugen på asienbiotop (förutom några ottosar som jag tänker ha).

Kanske ett par betta uberis skulle funka? :) Någon som är guldmedlem på zoopet och kan berätta vad det står om dem?

Roxie
0

Du kan ju ha två honor annars :)

// Sofia

[tlundegard]
0

Ja, det kanske man kan köra på :) 

Fast.. av någon anledning så känns 1+1 Dvärggurami mer lockande :/

guppytjej
0

kollat på Honungsgurami annars? Jag hade 1+2 i mitt 54 liters o det gick jättebra (de trivdes bättre där än i mitt 180 liters).. Djurmagazinet får ibland in honungar när de får andra guramis annars kan akvarievalvet ta in dem.

[tlundegard]
0

Spanade in Honungsgurami och de var ju väldigt vackra, det får nog bli ett par sådana :) Men är det bättre med 1+2 än 1+1?

guppytjej
0

har haft denna art 2 gånger första gånger var det 1+2 då lekte hanen med båda honorna samtidigt o sen slog de ihjäl den ena honan.. Sen blev det 1+1 o det funkade tills honan dog då fick jag över ta 2 honor o denna gången funkade det ganska bra o ha en trio men de lekte iof aldrig.

guppytjej
1

tror 1+1 är det bästa för dem dock.

kigon
1

#7 Har själv inga bra erfarenheter av 1+2 (ena honan blev ute ur "gruppen"), så skulle personligen rekommendera 1+1 i ett 54L 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Susanna_w
0

Såg att tråden är ganska gammal men jag har 3 Dvärggurami. 1 hane och 2 honor i ett 60L. Fungerar utmärkt.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_