Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2120 ggr
Ljuskrona
0

Vill ha alger, hur gör man?

Hej!

Jag har ett 240L akvarium som jag vill ha alger i, precis som rubriken säger! Har inte haft alger i det sen de startades i sommras. förutom små hårda gröna prickar på glaset och jag tycker synd om fiskarna som vill äta alger…dom får klart algtabletter men så är jag rädd att de skitar ner lite för mycket!

Kan man göra något för att få alger i akvariet? Utan att typ övermata så det blir nitrat/nitrit i vattnet. Eller det är bara att fortsätta med algtabletter?

Kan de va något fel med akvariumen när det inte kommer alger(förutom dom små gröna)? Har ett 120L där de inte heller kommer alger. De kan inte ha me växterna att göra eftersom i 240L har jag en del växter men i 120L har jag inga!

Tacksam för svar på detta udda problem! //Ljuskrona

Tequilaboj
3

Ha lampan tänt längre, låta mycket dagsljus komma på akvariet tex

Ljuskrona
0

Det är tänt i akvariet medan jag är vaken ca 08.00-22.00 och står mitt emot fönstret så mer dagsljus kan jag inte få! Och jag är känslig för ljus när jag ska sova så kan inte ha igång de längre :/

mimåne
0

Tillsätta växtnäring?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ljuskrona
0

Kan man få alger av de då? Eftersom växterna då oxå klart växer! Ger lite sånt nu då och då men definitivt en sak jag kan bli bättre på! Vad för växtnäring rekommenderas? :)

mimåne
0

Ja växtnäring kan ge alger. Oftast är det sådana höga rekommenderade doser på bruksanvisningen att det ger upphov till alger. Växterna kan ta upp en del, men tillsätts det i stora mängder hinner de inte före algerna.

Ljuskrona
0

Okej :) har inte märkt av det :) vilken växtnäring rekommenderar du? :)

Luis_felipe
1

hur stora malar har du? Aldrig tänkt att de kanske äter upp algerna så fort de kommer och det är därför du inte ser dem?:P 

Easy Life Carbo använder jag till mina växtakvarium och satan va de växer och har sig :) Beror dock mycket på ljuset.

emmej62
0

Easy Life Easy carbo skulle jag inte rekommendera om du vill ha alger den innehåller  troligtvis Glutaraldehyd vilket inte är så farligt för växter men för alger brukar det vara giftigt i sådana koncentrationer man tillsätter även för Cyano bakterier.

Luis_felipe
0

#8 har inte sån stor koll på vad det innehåller och gör haha. Har bara blivit tillsagd att inte överdosera eller dosera innan jag släcker karen för att det gynnar algerna :P

emmej62
0

#9 att man hör den rekommendationen skulle jag säga är för att man inte ska låta kemikalien ligga kvar i akvariet för lång tid eftersom det är trots allt ett gift och har man det för lång tid kan det vara en negativ abiotisk faktor för individerna som lever i akvariet. att det kan gynna alger mer är delvis fel delvis sant (det beror på hur anpassnings bara algerna är för Glutaraldehyd) det är dock en inte en så trevlig kemikalie.

Ljuskrona
0

Kan vara då oxå..att de äts upp innan..men hur vet jag att dom får i sig tillräckligt? Jag e väl töntigt orolig, men undrar lixom… Hur många algtabletter hade ni rekommenderat till 1 liten pleco, 2 Ancistrus, 1 sebrasnäcka o 4 siamesiska algätare? Vill veta innan jag nämner vad jag ger.. ;) Dom får kokta grönsaker ibland dessutom :) kanske bättre att ge det oftare än att försöka få fram alger? :)

Zahara
0

Min pleco på 30 cm får två stora om dagen…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ljuskrona
0

Min pleco är 10-12cm bara :)

godisgrisen
1

Det kan ju vara så att du har massor av algväxt men dina algätande fiskar äter upp allt så du inte hinner se det.🙂Då är det ju som du vill ha det redan.😉

Ljuskrona
0

Ja, hoppas på att de e så! :) bara dom får tillräckligt mycket mat i sig! :O

mimåne
0

Annars kan du också ta hem lite alger från dem som har. De kan sprida sig vidare. Tex en växt med mycket alger på.

Ljuskrona
0

Ah, får hålla mig till algtabletter o kokta grönsaker tills vidare ;)

Tequilaboj
0

Köp algsporer. Vet inte var det går att hitta men man kan ju köpa allt annat på internet så lite sporer borde inte vara några probs :)