Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1212 ggr
Berzerk90
0

Gurami fråga

Hej!

Köpte ett par Mosaikgurami och ett par Blå gurami för någon månad sen. Den ena blå guramin var tråkigt nog mager direkt från butik och den hade svårt att få tag i mat så jag flyttade den till ett eget akvarium. Den var där ute en vecka och verkade repa sig tills den inte ville äta alls och tillslut dog den.
Nu har jag tre Gurami kvar och det som jag vill fråga om är om de kan trots att de är olika arter bilda ett par? Det är så att min Mosaikgurami hane verkar hålla sig till min Blå gurami hona och dessa två föser bort den mindre Mosaikgurami honan så att hon tillslut ställer sig bakom pumpen. Däremot har Mosaikgurami honan fått vara framme längre den sista veckan innan hon blir bortföst av de två andra.

Vad kan man göra eller ska man låta det vara och se om de kan vara framme alla tre i sinom tid?

Berzerk90
0

Någon som vet om det är vanligt att två olika sorters Gurami hänger ihop?

[raichu]
1

Guramier är inte parfiskar (vilket jag har sagt tidigare), de bildar bara hackordning mellan varandra och just nu så är din mosaik hona den svagaste.

Hur stort akvarium har du?

Berzerk90
0

Tack för svaret. 

Aha okej då förstår jag varför detta händer. Akvariet är på 112 liter. Har ett gäng rosentetror, pansarmalar och ancistrusmalar också. Samt 3 Helena snäckor. Så akvariet är definitivt inte överbefolkat anser jag.

[raichu]
0

112 liter?! :O

Ska du ha mer än 1 sådan Gurami så ska det vara på minst 200 liter, vi snackar om 3 fiskar som blir 10 cm vardera som minst.

Dessutom så brukar det bli obalans i gruppen av enbart 3 guramier, speciellt blåguramier är rätt duktiga på att mobbas.

MVH//Patrik

Berzerk90
2

Enligt Zoopet som många verkar gå efter här är det tillräckligt stort utan problem. Men det verkar som att många här tar för vana att säga att någon har för litet akvarium. Får se och hoppas att honan får vara framme mer och mer för det verkar så.

[raichu]
0

Zoopets anvisningar är inte alltid 100% rättfärdiga och ibland så kan de vända sig till om man har en ensam fisk till på köpet.

När det kommer till paroonhajen (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091&SOK=1) t.ex så är det allt annat än rätt, fast det kanske bara är jag som tycker det. :P

MVH//Patrik

godisgrisen
0

Det är nog hackordning ja och inte parbildning. De blå brukar vara rätt mobbiga av sig tyvärr mosaikerna är oftast snällare. Tror det är svårt att ha fler än två Gurami i den storleken i det lilla akvariet.

Snuttefia
1

#5 Jo det händer väldigt ofta att folk säger att man har för litet akvarium. Själv har jag 3 blåa Gurami honor i mitt 110 liter. Och enligt mig är det inte viktigt hur många dem är på hur många liter utan hur vida de trivs eller inte. Men som det blivit sagt förut i tråden så är blå guramisar duktiga på att mobbas. De har en viss rangordning och kan vara aggressiva mot varandra, men så länge det inte är extremt eller blir skador på fisken och den ser ut att må bra så kan man ha det så.

M.V.H Snuttefia