Mina akvarium!
Tänkte göra en bildtråd där jag visar upp mina akvarium (invånare, växter m.m.) allt eftersom de utvecklas och förändras. Har sett att det är fler som har sådana trådar och det är så kul att följa!
Tips och råd tages tacksamt emot :)
Akvarium nr 1.
Juwel 200L
Växter:
Polysperma
Alternanthera reineckii mini
Staurogyne repens
Vallisneria gigantea
Sagittaria Subulata
Bacopa Monnieri
Invånare:
10 Drottningrasbora
2 Ancistrus (+13 yngel)
11 Svärdbäraryngel
6 Kuhliålar
12 Amanoräkor
16 Äppelsnäckor
4 Siamesiska algätare
Några posthornssnäckor
Jag har precis ändrat om lite i detta akvarium, därför är det lite tomt bland växterna. Jag har tagit bort en stor anubiasplanta i vänstra hörnet och vill nu istället ha en polysperma-skog på hela vänstra sidan. Har även tagit bort några anubiasplantor som satt mellan stenarna.
Är inte riktigt nöjd med S.subulata och S.Repens, kan inte bestämma mig om vilken av dem jag vill ha som förgrund.
// Sofia
Akvarium nr 2.
Zolux 30L nano
Växter:
Ludwigia repens
Blyxa japonica
Limnophila sessiliflora
Invånare:
1 Kampfiskhane
4 amanoräkor
Detta kar är nyligen gallrat på växter, därav att det är så tomt. Den högra sidan ska alltså vara tätt med L.Repens och vänstra sidan med Sessiflora. Samt att hela grunden så småning om ska vara täckt med Blyxa. Mina skott räckte inte till hela ;)
// Sofia
I samtliga kar bor även sandsnäckor :)
// Sofia
Gud vilka fina akvarium du har! :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tack :)
// Sofia
Inte visste jag att du hade så många! =) Så kul och vad trevligt det ser ut! Skulle också vilja bygga ut lite men undrar om det kommer gillas i familjen. Det är en annan femma men får ta lite i taget för allt kostar pengar. Gjorde mitt senaste köp till det stora akvariet igår och det blev ett nytt ytterfilter samt en ny möbel som akvariet skulle stå på. Allt är fixat! Träningsvärk efter hårt slit kan man lugnt säga! =) Jättefina akvarium Roxie! Ta väl hand om äpplena! ;)
#7 Du får väl kompromissa lite ;)
Det är verkligen terapi för själen att pilla och pyssla med akvarierna. Skulle kunna göra det flera timmar varje dag om jag hade den tiden :P
Jag gör allt för mina äpplen, underbara små djur! :)
// Sofia

Hur mycket tid måste du lägga på blyxan? Jag har alltid tyckt att det är en väldigt vacker växt men har inte vågat testa den eftersom den lär vara svår… 😊
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Otroligt fina! O_O
#9 många sa till mig att Blyxan aldrig kommer funka i ett kar utan co2. Jag använder inte co2 och de växer bra ändå, har kunnat ta skott och planterat vidare till och med.
// Sofia

#11 Då ska jag testa och se om jag har samma tur! 👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#12 Ja gör så! :)
// Sofia
Första bilden är såå fin! :O
Hur många lysrör har du ? För jag tycker att det borde ju bli mörkare med så många skuggande växter?
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#14 Tack! Det är två lysrör :)
// Sofia
#15 Aha! Snyggt är det! Vilken av namnen är flytväxten?
#16 Tack! :)Oj! Den har jag glömt nämna!! Det är Pistia Stratiotes (musselblomma) :)
// Sofia
Blev för mycket arbete att hålla ordning på vattenvärdena i de små 13L-karen så nu har jag bytt bort dem mot ett 54L istället ;) Precis hämtat det så nu ska det fixas för fullt så mina räkor och äpplen kan flytta in :)
// Sofia
Hahaha! Jag blir så avis!! Grrrr !!
#19 Haha! Finns inte mycket som är roligare än att inreda och planera ett nytt akvarium! :D
// Sofia
#20 Näe, det är verkligen kul.
13L akvariet? Menar du 10L ? :/
#22 Har nog skrivit 10L i inläggen över, men akvarierna är på 13L egentligen ^^
// Sofia
Jaha! Okej :) tänkte om du menade 10L eller om du menade 30L annars :) Ska bli spännande att se hur du inreder det!
Jag skaffade ju mig ytterligare ett akvarium till samlingen igår där jag tänkte ha några äppelsnäckor, Körsbärsräkor och så vill jag ha någon liten stimfisk som livar upp.
Funderar på Galaxyrasbora, tycker de är helt galet vackra!
Någon som har tips på annan firre?
Akvariet är på 54L. Just nu är det lite kaos med inredningen, har bara slängt ner en del snabbväxande växter bara för att få det i balans (Har visserligen fyllt mer än 50% med vatten från ett annat av mina kar, men ändå).
Jag vill hitta en fin mossa som jag tänkt klä någon av rötterna med, eller om jag hittar en tunnare gren.. Och så ska jag köpa mig lite nya växter :)
Slänger in en bild på hur det ser ut nu. Kom gärna med tips på hur ni hade velat göra med inredningen :)
(Just nu sitter det två små pumpar i, måste köpa en ny lite större.)
// Sofia
Det ser ju kanonfint ut! Det kommer verkligen bli kul att se dina äppelbäbisar sedan!
#26 Ja det ska bli spännande! Just nu väntar jag på att det ska komma räkbebisar, flera mammor med massa rom! 😃
Funderar på att skaffa någon mer räka att ha i karet, någon som då inte korsar sig med körsbären såklart.
// Sofia
#29 😍
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#33 Men hur söt kan man bli! 😃 Gud vilka fina bilder du tar!
#35 Tack! Jag gillar de stora ögonen 😃
// Sofia
Kan även berätta att jag idag beställt lite nya växter! Bör komma i morgon om jag har tur!
Polysperma rosanervig, Ludwiga repens rubin och Nesaea crassicualis. Lite Riccia blev det också, på nät :)
// Sofia
Uuuuh, vart köper du växter? Inte sett riccia på nät någonstans där jag brukar handla :)
#38 Jag köpte av en privatperson :)
// Sofia
Fina bildér! Har själv köpt nu amano och körsbär! :))
#40 Roligt! Amanos är verkligen underhållande ! :)
// Sofia
Ja det är dom! Roliga ena men nu får det vara bra med inköp ett tag och låta snäckorna växa!
Gillar ditt 200 skarpt..
#43 Tack :)
// Sofia
*vill följa*
Såna här trådar är så intressanta, och vilka bra bilder på dina fina kar och söta små invånare!
#46 Tack :)
// Sofia
Wiiiie! Nu har det kommit massa små körsbärsbebisar!! 😃
(Eller som min sambo säger - köttfärsräkor 😂)
// Sofia
Du ska inte sälja av lite körsbär möjligtvis? 🙂
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#49 Jag har bara haft dessa i ungefär en månad, detta är första kullen. Men jag gissar på att jag inom några månader kommer ha desto fler. Så längre fram åt våren har jag säkert en del :)
// Sofia
#50 Okej! Då har jag säkert hunnit skaffa ett gäng redan 😃
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Man kan ju alltid byta blod om inte annat :)
// Sofia
sjukt snygga kar!
#55 Jag tror att jag har fått syn på den efter nån minuts letande!😂
#56 Haha, ja de är små som tusan! :P
// Sofia
Pillar lite i mitt stora 200L kar just nu, och funderar lite på hur jag ska göra med mina bottentäckare.. Som ni ser på bilderna så kommer de snart gå ihop med varandra, hur hade ni gjort?
Sen är det lite tomt i vänster främre hörn, men tanken är att Polysperman (vanliga och rosanervig) ska ta upp hela vänstra baksida och att Alternanthera Reineckiin ska toppas och fylla ut resten. Vad tror ni? :)
Den ensamma röda stackarn i högra hörnet står bara där på tillväxt ;)
// Sofia

Snyggt.😕
Jag skulle ansa saggitarian, den tar upp tillräckligt med plats som det är.
Hade du inte någon storbladig grej där?
#60 Ja jag funderar faktiskt just på det. Nackdelen är ju att s.repens växer så långsamt eftersom jag inte har co2.. Så det kommer ju vara så tomt tills den spridit sig mer.
#61 Jopp, stämmer bra! Hade en stor anubiasplanta där innan, men tyckte den tog för mycket plats samt att jag aldrig riktigt gillat anubias. Gillar växter som växer fort och som snabbt visar resultat ;)
// Sofia
Jag tycker också att du ska ta bort Sagittarian och bara ha S.Repens kvar. Sagittarian är lite för lik Vallen bakom, så det blir nog snyggare kontrakt med Repensen som bottentäckare tror jag. Men som du sa, den växer väl lite väl långsamt.
#63 Ja jag vet, det hade verkligen varit snyggast. Får ta det lite pö om pö helt enkelt :)
// Sofia
Om du flyttar det bottentäckande - längst fram - till andra sidan då? :)
Vänstra sidan är nu full med skott från polysperman så snart är det en tät och fin skog där :)
// Sofia
Tror jag kommer flytta sagittarian och ha den som bottentäckare i mitt 54L räkkar i stället. Det kan nog bli bra. Sen försöka få tag på lite mer S.Repens så jag kan fylla på det stora :)
// Sofia
Det tror jag kommer bli supersnyggt 👍
Snyggt Roxie!! =)
Haha, nja snyggt vet jag inte. Får panik när jag ser på det :P
Men tack ;)
// Sofia
Varför då? Det behövs växa till lite grann men annars är det ju rent och fint och du sköter akvariet jättebra! Du har verkligen tankar på hur växterna ska växa och har dem i grupper. Jag själv gillar det vilda och det ska växa huller om buller .. Hahaha!
#72 Haha, jag kan verkligen tycka att det är snyggt med det vilda och naturliga. Men jag skulle aaaldrig kunna ha det själv, då jag nog är lite pedantisk i smyg :P Men just det här "mellanstadiet" innan man fått ordning på det är fruktansvärt. Men snart så! :D
// Sofia
Fina akvarium du har! :)
Vad är det för grus/sand du har i dina akvarium?
#74 Tack så mycket! Blästersand från jula :)
// Sofia
#75 Tack för svaret! Då får man nästan införskaffa sig sådan det ser jättefint ut. :)
#76 Ja det tycker jag allt! Gillar det jättemycket, och växterna trivs kanonbra.
// Sofia
Nu har jag varit på Herkules Zoo i Göteborg. JISSES så mycket akvarium och fiskar!!
Detta följde med mig hem 5 guldgurami (4 honor 1 hane), som ska gå i mitt 200L. Utökade även min kuhliåls-familj med ytterligare 5 stycken små rackare. Köpte också 5 st Galaxyrasbora till mitt 54L akvarium, såååå fina! Dyra, men fina!
Bilder kommer senare ikväll när de anpassat sig :)
// Sofia
Vad kul! :D
De får jag se imorgon! =)
Vilka fina kar och fiskar du har 😃
Ja jätteroligt!
Tack #81 :)
// Sofia
Kul med nya fiskar! Fick också inhandlat fiskar idag, super kul!
Här kommer lite bilder på mina nya favoriter - Galaxyrasbora :)
Trodde dessa skulle vara skygga och gömma sig hela tiden, eftersom de ännu bara är 5 st, men de stimmar runt för fullt :)
// Sofia
Mina nya guldguramis har jag dock knappt sett sen jag släppte dem i akvariet :P Får väl ge dem lite tid att bona in sig!
// Sofia
Jättefina var dom. Tror inte ens jag sett såna förut.
Galaxyrasboror, vad fina! Har inte sett dessa förut, varifrån kommer dom och hur trivs dom? :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Föresten pumpen du har i ditt 200L kar, hur fungerar den för dig? Hur ofta slamsuger du?
#84 Superfina! Står definitivt på min inköpslista när jag startat ett till kar… Som också står på inköpslistan… 🤔
#89 Här kan du läsa lite om dem; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225
Jag är heller inte så insatt i dem ännu då det är första gången jag har dem, men jag hoppas att de kommer trivas hos mig! :)
Ang pumpen så har jag bara gjort rent filtret och slamsugat den en gång sen jag startade karet i juni detta år. Ska kika i den nästa gång jag gör vattenbyte (i nästa vecka) så får jag se hur det ser ut. Men sen har jag av någon anledning inte särskilt skitigt i karet heller, har inte haft så mycket invånare. Värre blir det väl nu när jag skaffat mig en grupp med guramis.
// Sofia
#91 Puh, denna inköpslista.. Vet inte HUR mycket jag har på den egentligen. Jag längtar bara tills jag är klar med plugget så jag och sambon kan börja kika på hus. DÅ ska jag har ett megastort kar. Som jag längtar ;D
// Sofia
#92 Oj så bra! Hittade inte själv dom på zoopet när jag försökte så tack! Vad har dina för rumskompisar?
#94 De går i ett 54L tillsammans med Körsbärsräkor och äppelsnäckor. Sen simmar det runt en ancistrusbebis tillfälligt också :)
// Sofia
#95 Jo jag söker efter någon mindre stimfisk men har inte lyckats hitta någon jag fastnat för. Förrän jag såg dina bilder… så fina! Däremot ville dom inte sällskapa med andra fiskar jag vill ha så då sket det sig. 😕
Tänkte du till ditt 180L? Du är inte sugen på Kilfläcksrasbora eller Drottningrasbora då? De tycker jag är läckra. Jag har Drottningrasbora i mitt stora kar :)
// Sofia
Har ju glömt berätta! :D
Här om dagen var jag och hämtade en lekgrupp med albinoancistrus, en hane och 2 honor som också nu bor i mitt stora kar. Har en hane och en hona sedan tidigare. Hanarna rök ihop lite när de nya flyttat in, men ni verkar de ha kommit överens om vem som ska bestämma över vad ;)
Får se om det blir något lek nu.
// Sofia
#97 Tack för tipsen, men ingen av dessa var riktigt optimal, Möjligtvis Drottningrasbora.. men står att dessa inte gärna vill vara i sällskapsakvarium heller.. 😕
#99 Mina 10 trivs då hur bra som helst :)
// Sofia
Om någon dag får jag hem 25st skott av Staurogyne Repens :D
Sakta men säkert utökas bottentäckaren i det stora karet!
// Sofia
Mycket fina bilder Roxie !!
Tack Jens :)
// Sofia
Har du inga nya bilder på de vita småttingarna eller gömmer de sig så väl? 🙂
#108 De är ju så satans små ännu, men ska försöka! :)
// Sofia
Har nu köpt belysning till 54L karet.
Blev en Aqua Nova t5-ramp 2x24w lysrör :) Nu jäklar ska det bli fart i grytan! Bara täckglas som ska införskaffas nu då.
Har även beställt CO2 som jag tänkte prova i mitt 30L nano. Blev en superenkel variant från Tropica, plant growth system 60, tror jag den hette.
// Sofia
Ska bli spännande att se vad du tycker om den (tropican). Följer!
#111 Det tycker jag med! :)
// Sofia
Buhu, jag tror att mina galaxyrasboror ätit upp några av mina räkbebisar :(
Men jag hoppas att det blir bättre när karet är omgjort och har mer växter så de små bebisarna kan gömma sig ordentligt! :)
// Sofia
Uhoh, det var trist. 😭
Både för dig och för att det var en kombo jag själv tänkt mig. De är så fina och jag trodde inte de skulle gå på räkor i ett räkkar. Hmm..
#114 Nä det trodde inte jag heller! :(
// Sofia
Snygg! Vad skulle en sådan kosta till ett 63 L akvarium tro?
#117 Denna som är 60cm köpte jag på rea för 695kr ungefär. Kostar egentligen 1100kr ungefär. Så jag gissar på att en större är några hundralappar dyrare.
// Sofia
Ok då vet jag cirkapriset. Mycket bra blev det, snyggt!
Jag har fått yngel av mina galaxyrasboror!!! :D Har sett att de lekt men inte tänkt mer på det.
// Sofia
Satan vad kul 😂
Åh vad roligt! Dom måste ju vara pyttesmå och söta, har du ingen bild att visa? 😊
Alltså det är bara ett yngel, och den är så sjuuuukt liten!
Jag fick syn på den när jag tömde akvariet för att göra om i karet.. Så jag hoppas verkligen att den överlever, och att föräldrarna leker lite mer :)
// Sofia
Nu simmar det lilla ynglet runt i en yngelkasse, ska verkligen bli roligt att se om det överlever :)
// Sofia
Heja heja ynglet! 🙂
Åh va roligt! Grattis :)
Ynglet simmar på fortfarande :)
// Sofia
Vad kul! Grattis!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
En bild på 54L burken :) Lite nya växter, och i morgon tänkte jag försöka hitta glosso! CO2 är inkopplat så det här blir spännande! Massor med flytväxter för tillfället pga yngel av Galaxyrasbora :)
// Sofia
Jösses vilka fina rötter det är från dina musselblommor!! Förstår inte hur du gör!?!? Så du har fått yngel från rasbororna. Har sett mina leka tror jag men ska jag göra något extra för dem som t ex lägga ner bommultrådar eller javamossa eller nåt tror du?
Haha ja jag vet inte riktigt vad jag gör med dem :P Antar att det är ljuset :)
Jag hade inga musselblommor i karet när jag såg det första ynglet. Utan de hade lekt i växterna i mitten av akvariet (Limnophila Sessiliflora). Men det måste vara någon riktig tät växt tror jag för att de inte ska käka upp rommen.
Det var lite roligt, för vi har varit bortresta i en vecka och innan vi åkte rensade jag ur lite växter och slängde i en hink. Nu när vi kom hem så hittade jag ett litet yngel i hinken :) Så nu har jag två små rackare i karet som jag hoppas överlever!
// Sofia
lyllos! .. och man är avis!! Vill också lyckas med det =))
Nu har jag köpt reflektorer till mitt stora akvarium, för att öka belysningen lite samt nytt filtermaterial :)
Köpte även ytterligare en Dymax astro light 15W samt en till simpel co2-kit till mitt 30L nano i hopp om att öka tillväxten där lite :)
Det är såå roligt! 😃
// Sofia
Javisstja, det var det jag skulle göra med! Köpa reflektorer.. =)
Imorgon åker jag till en odlare här i Göteborg och hämtar 15st galaxyrasboror :D
// Sofia
Jag vill också ha fler men ska vänta lite med det. Har beställt reflektorer nu och de är på väg.
En uppdaterad bild på 54L burken.
Växter:
Ludwigia repens "rubin", längst bak i vänstra hörnet.
Ludwigia repens "red", längst bak till höger.
Limnophila Sessiliflora, mitten.
Bacopa Monnieri compact, längst fram till höger.
Ammania sp. Bonsai, längst fram till vänster.
Kommer även att skaffa glosso som bottentäckare, eventuellt även plantera ner lite Staurogyne Repens i mitten framför sessilifloran :)
Invånare:
20 st Galaxyrasbora
1 Ancistrus (yngel)
Körsbärsräkor
Sandsnäckor
Några posthorn
// Sofia
Du har så vackra kar roxie! Underbart fint inrett. Är det en svart bakgrund i ditt 54L?
#140 Tack så mycket! Japp det är svart bakgrund, så kallad sopsäck ;)
// Sofia
Trivs du bra med att ha en helsvart bakgrund? 🙂 Jag är lite i valet och kvalet själv med bakgrunder och det är därför jag frågar
Jag har växtbakgrunder i mina andra akvarium, men funderar på att byta till svart på dem. Jag tycker växterna i akvariet framhävs bättre med svart bakgrund, helt klart!
// Sofia
Underbart snygga kar!
#144 Tack, kul att höra! :)
// Sofia
Var över igår och hade den stora äran att få se akvariumen live när jag var förbi för att göra affärer och de är verkligen superfina båda två med härliga invånare i dem! Synd bara att jag hade så kort om tid och var tvungen att springa sen! :( Kan iaf säga att ancistrusarna verkade gilla miljön när de väl kom i karet! Jag hoppas bara de fortsätter vara flitiga för mig! :) Växterna blev också väldigt fina! Blev speciellt nöjd med musselblommorna! Bort med all andmat blev det, usch! :)
Så fint!
Får verkligen lust att göra om i hemmets akvarium😉
Åh vad fina kar!!
#146 vad kul att du är nöjd! Ancistrusarna kommer säkert trivas kanon! :)
// Sofia
Ja, jag har också varit hos Roxie och det är verkligen fina kar hon har! Man blir verkligen avis =) Roxie ska vara stolt över sina kar och det märks att hon lägger ner massor av arbete.
#150 Tack Jens! :)
// Sofia
Nu har jag köpt lite mer växter;
Bacopa caroliniana, Ammania sp. bonsai och staurogyne repens :)
// Sofia
Sen har jag under en tid gått och funderat på om jag ska tömma mitt stora kar och göra om lite. Dels för att det lutar någon millimeter framåt, vilket gör att jag ständigt har ångest över att det ska rasa, även om jag vet att det inte kommer göra det :P
Sen har jag lite nya idéer över hur jag ska scape:a det. Vill bland annat lägga ett mer näringsrikt bottensubstrat under sanden jag har nu. Sen är min plan att ha ena sidan mer öppen, med lägre växter och andra sidan med höga växter..
Hua, hur ska man ha tid till allt man vill göra?! 🤔
// Sofia
Jag har också grunnat på idéer till mitt stora akvarium men det får vi se när jag har tid med det =)
Ja det är ju det här med tid. Vem bestämde att det skulle vara 24h på ett dygn. Varför inte 48h? 😂
// Sofia
Sant! Ett jäkla jobb är det men först är tanken att göra mig av med alla fiskarna jag har sedan skrida till verket så det blir en lång process.
Dina kar är rena inspirationen Roxie. Väldigt fina.
Tack Lillyrod :)
// Sofia
#156 Mitt "stora" akvarium är ju egentligen inte så stort om man jämför med ditt, utan det skulle nog ta en halv dag att göra om. Men det gäller ju att ta sig i kragen att göra det. Och dessutom att ha en ledig halvdag att göra det på :P
// Sofia
Ja, det är ju sant. Min är ju lite större =)
Men nej roxie inte göra om i ditt stora vackra kar 😊
#161 Hehe, det ska bli snyggare! 😃
// Sofia
Haha, nja det vette tusan, finns många snygga akvarium här! 🙂
// Sofia
Haha, vad snällt av dig! 🙂
// Sofia
Så ändra inte om nu 😡
Kan man ha staurogyne repens tillsammans med guldfiskar eller äter dom på dom?
Har du annars några andra tips på växter som är tåliga och lätta att plantera och sköta om?
#167 Mahaha! Nu har jag börjat! 😃
#168 Hm, jag har ingen erfarenhet av guldfiskar så jag har ingen aning om de skulle äta dem. De enda riktigt tåliga växterna jag har är vallisneria och Ludwigia repens. De är ganska "hårda". De övriga jag har är relativt mjuka och känsliga. Om du syftar på guldfiskarna dvs :)
Annars är samtliga mina växter lätta.
// Sofia
#169 Okej, då vet jag! :)
Vaa! Neeeeeeej!
Då måste jag ju bara få spara bilden du har på karet😢
#171 Haha gör så ;)
// Sofia
Jag pysslar på för fullt här hemma! ;) Möblerar om i mitt stora kar, inte klar ännu, men här får ni en förhandsvisning. Polysperma-skogen ska bort! Bytte lysrör idag, det bakre blev ett växt-rör (plant growth, sylvania) och det främre ett Daylight, Juwel. Såå stor skillnad mot de gamla jag hade! Det bakre har en röd/blå ton vilket ska gynna växterna och de ger ett rosaaktigt sken i bakgrunden - mysigt! Har idag även varit och kikat på CO2-system som ska inhandlas inom kort, yummie!
// Sofia
Ojojoj, så fint ljus! *avis* Älskar speciellt musselblommornas rötter. Så fantastisk snyggt!!
Hur lång tid tog det att möblera om? ;)
#174 Ja visst blev det en stor skillnad! :)
// Sofia
Jösses så snyggt *dräglar*
#176 Tack :)
// Sofia
Kan du komma och inreda hos mig också? 😊
#174 Jag är inte klar ännu ;) Har fått tips på Aquascapers på Facebook att jag ska mörka ner vänstersidan och ljusa upp högersidan så troligen kommer jag att flytta lavastenarna till vänster istället. Köpte en till lite större idag ;) Så det ska jag nog pyssla med i helgen! :)
#178 Haha! Tro mig, jag har stora problem att få till det i mina egna kar så jag blir nöjd :P
// Sofia
Om du har inredningsproblem så kan man ju undra vad mitt inredningsproblem egentligen borde kallas…. katastrof kanske 😐😊
Varför ska man ljusa upp högersida och mörka ner till vänster?
#180 Inget man måste göra, men rent estetiskt ;) Och det är faktiskt väldigt mörkt till höger i akvariet, så det får jag ändra på! :)
Och nä, inredningsproblem har vi nog alla till och från ;) Att det är katastrof håller jag dock inte med om!
// Sofia
Jag har faktiskt inte tänkt på det där med ljuset förut, men nu när det kom på tal så känns det så uppenbart. Jag skulle inte heller vilja stå i gassande sol hela dagen. Ibland behöver man ju få gå ifrån precis som med guramin.
Jag menar färgmässigt, inte ljusmässigt ;)
// Sofia
Jag har bytt lysrör på mitt kar idag och det känns redan såå mycket bättre och det triggade mig ytterligare att gå ett steg till i projektet 'göra-om-karet' men vet inte när det ska bli av. Snart i alla fall. Tanken är att ta bort bakgrunden som sitter innanför karet och skrapa bort all silikon och sedan ha svart bakgrund och sen starta upp det på nytt.
Lär ta en hel dag kan jag tänka mig. Mycket ska handlas in innan jag startar projektet. =)
"Jag hoppas du inte tar illa vid dig Roxie att jag skriver mina tankar här? Isåfall kan du bara ta bort kommentaren."
#185 Ingen fara Jens! :)
// Sofia
Och visst är det viktigt att guramisarna kan gå undan, vilket de kan just iom att jag har såpass mycket växter och gömmor. Vill bara klargöra att jag menar färgerna när jag skrev ljusa upp och mörka ner. Fiskarna kommer ju alltid att ha skugga bland växterna, samt att jag bytt lysrör - ett av dem har ett mycket svagare/snällare ljus.
// Sofia
Ja, jag minns när jag var hos dig att du hade de höga växterna och det var väldigt mycket och det var bra för guramisarna att simma där och få skugga. Det minns jag =)
Gaaah! Vi ska få renoverat i vårat vardagsrum och jag kommer därmed vara tvungen att tömma mitt stora akvarium. Hur tusan går jag tillväga på bästa sätt? Plocka upp två 54L från förrådet, silikona om och slänga i firrarna där i sålänge? Får se det som en helrenovering av akvariet också kanske, byta bottensubstrat till något mer näringsrikt kanske. Guuh!!
// Sofia
Och du som precis gjort om i det karet.
Jag tror du har en ganska bra lösning där med att ta upp de två karen redan nu och göra dom redo. Även fast det känns som ett tungt projekt just nu, så får du tänka att allt inte behöver göras på samma dag. Lite i taget! :)
Grejen är den att vi har ingen aning om när det blir, bara att det blir "inom en månad".. Just nu sitter jag och tentapluggar samtidigt som jag försöker få ihop ett bokslut för föreningen jag är kassör i. Hujedamig! :P Men förhoppningsvis får jag en dag ledigt i helgen så då kan jag silikona om karen och få klart den biten i alla fall!
// Sofia
Är det vattnet som är jobbigt att byta rekommenderas http://www.pwss.se/product.php?productid=16838&cat=57&page=1. Vattenbyte färdigt på ett par minuter 👍
Don't know.
ja den är grym och ett mkt bra tips ☝️
-inte för att jag har en sån, men har läst så mkt recensioner om dessa så en sån står på min önskelista, eller så bygger jag själv (har ej bestämt mig än).
JBL´s heter väl "Aqua in, Aqua out" eller nåt sånt om jag minns rätt 🤔
Nja det är väl hela grejen som är jobbig egentligen. Ur med vatten, alla växter, alla firrar, bottensubstratet (om jag nu bestämmer mig för att passa på att byta det också).
Men tack för tipset, kan absolut vara något jag kommer införskaffa mig!
// Sofia
#194 Vet ej. Köpte Marina Aqua vac för den vart den billigaste jag hittade hehe. Kollade upp dom andra och dom är lika bra fast dyrare, så man betalar för märket gissar jag på . Funkar kanon dock ;) Bygga egen hade ju helt klart sparat in ett par hundralappar haha. #195 Tycker helt klart den ska ägas av alla med akvarium :D Kan nog säga att det är det bästa redskap jag köpt för akvarium haha.
Don't know.
har du gjort ett eget co2 system? :)
Nope! Det är Tropica Plant Growth system 60! :)
http://www.tropica.com/dk/plant-care/plant-growth-system-60.aspx
// Sofia
Tack för länken. Dom hade en mycket givande film där som jag kikade på. Jag har vart nyfiken på ett sånt här system själv och sett att dessa från tropica säljs på zoobutiken här. Däremot hittar jag ingen information om det finns till större akvarium. Har du någon aning?
Jag har en till sak som jag skulle vilja fråga dig om. Jag har köpt ett gäng musselblommor nu av en som skickade med heatpack. Du har ju så fina i ditt stora kar, de ser så perfekt placerade ut. Men hur får du dem att hållas på sina ställen egentligen? Eller är det bara bilden som lurar mig att de inte snurrar runt som galningar kanske? :P
Nej Tropicas system 60 funkar inte till stora kar. Det är nätt och jämnt att det funkar till mitt 54L. Jag ska ju skaffa CO2-set till mitt 180L, så jag har fått tag på ett Sodastream-kit som jag ska köpa snart :)
Haha, jodå de flyter runt till viss del. Eller ja, många av dem har ju riktigt långa rötter, som gör att de fastnar i växterna och därmed är stilla ;)
// Sofia
Ett sodastresm kit, det lät intressant! Ska bli spännande att se hur det fungerar :)
Mina flöt runt som tokar överallt! Vissa är ganska små också så det var rätt irriterande tyckte jag. Jag fäste en "osynlig" lina över ena delen av karet så nu håller dom sig där.. skööönt! Men lär bli lite krångligt när det är dags för vattenbyte 🤔
Har du tillräckligt bra ljus så kommer de snart bli stora och fina! :)
// Sofia
Jag har tyvärr inte det bästa ljuset, men det är dugligt. Själva rampen och lysröret är helt nytt så känns lite tråkigt att byta ut det. Funderar på att istället tillsätta någon mer belysning. Mina andra växter växer som attan och verkar trivas så jag hoppas att musselblommorna ska göra det också.
Ja då kommer de säkert trivas :)
// Sofia
Vet inte om du fått renoverat än, men är det så att du bor i lägenhet går det alltid att ringa hyresvärde, få numret till den som ska fixa jobbet och sen ringa upp och få ett mer exakt datum. Lycka till!
Spännande och se hur det blir om du gör om allt igen :)
#212 Haha jodå vi har kontakt med hyresvärden ;) Dock kan vi inte få något datum då målaren har andra jobb före oss. Vi får vara nöjda över att vi ens får renoverat :P Ja, det ska bli kul att göra om i karet :)
// Sofia
Då är det som vanligt då. Alla är vi olika, jag föredrar när hyresgästerna hunnit plocka undan och för att de ska kunna göra det krävs det en dialog innan. Hoppas de hör av sig i tid.
Tror att ni nämnt musselblommorna i tidigare kommentarer, men har du någon aning om vad det är som får rötterna att växa så pass bra? Har själv i tre olika kar men de växer olika i alla karen. Har inte knäckt vad det beror på än.
Ja jag undrar också vad knepet är med musselblommorna. Mina verkar ha väldigt sköra rötter och går av superlätt. Vid varje vattenbyte är det alltid rötter som går av. Vilket jag inte alls förstår mig på. Nu har jag väldigt små skott och ingen erfarenhet av "vuxna" stora musselblommor, kanske de har starkare och grövre rötter?
Jag tror mycket handlar om belysningen. Jag märker faktiskt ingen skillnad mellan musselblommorna som jag har i mitt stora kar (utan gödning och co2) och mitt mindrekar (med gödning och co2). Båda kar har däremot bra belysning. Det stora 2x45w och det lilla 2x24w. När jag hade musselblommor i ett gammalt akvarium med endast ett 15w lysrör så blev inte rötterna längre än max 5cm och sköra. Rötterna nu blir upp till 30cm och är starka, men visst händer det att rötter lossnar, men de växer ut fort igen :)
// Sofia
Mitt lysrör är på 30w. Tror du att det räcker? Jag är medveten om att det inte är den bästa belysningen, men musselblommorna ligger ju precis vid ytan och under lampan så de borde ju kunna uppta mycket ljus?
Musselblommorna jag har haft i mitt nano (två lampor på totalt 25w) har inte varit tillräckligt för att rötterna ska bli så långa som i mina andra två kar. Har de inte växt nåt alls sen du skaffade dem?
// Sofia
Nä jag kan inte se att dom växt någonting än så länge :/ Men då har jag också bara haft dem i en vecka. Är de snabbväxande?
Ja jag tycker de växer som tusan. Får rensa bort vare vecka om det inte ska bli överfullt!
// Sofia
ts: tänktde berätta att Japan ska få flytta=D
#221 Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar? :)
// Sofia
Riktigt snyggt! :)
Riktigt snyggt!! Kommer nog bli så fint med tiger räkorna också! Får en ju att vilja starta mitt 54 liters igen… 😇
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Oj vilken fin räka :)
Tackar :)
// Sofia
Jag ser att du väntar tillökning roxie, så härligt! Grattis! 🎈
Sedärja! =))
Roligt! :)
// Sofia
Absolut. Hoppas det blir lätt att sälja dem för de blir ju oftast sååå många! =)
Vad roligt med ägg! :)
#235 Såg inte ut att vara allt för många ägg denna gången :)
Jag plockar inte ur dem till yngelkasse utan låter naturen ha sin gång, så alla kommer ju inte att överleva.
// Sofia
Näe.. :( Rommen är kläckt men inga yngel synes. Troligen har de simmat ur grottan och blir mat till guramisarna. Bättre lycka nästa gång!
// Sofia
Oj vad tråkigt, förhoppningsvis blir det ny rom snart.
Nu ni, mina vänner, händer det grejer!
Nu har renoveringen av vardagsrummet och hallen börjat! Så igår kväll stod jag och tömde mitt 180L och flyttade över alla invånare till ett annat tillfälligt akvarium. Det tog tid vill jag lova!
Men till det allra roligaste! På lördag åker jag och hämtar ett nytt akvarium! Ett Juwel Rio 240, vitt! Kommer bli så galet fint i vardagsrummet nu med massa nya vita fina möbler OCH ett nytt vitt fint akvarium! 😃
Så nu känns det helt klart värt med compact living medans målarna gör det fint :)
// Sofia
Sen har det även flyttat in lite nya räkor, Som jag tänkte skulle få gå i mitt 30L när det är omgjort.
Tigerräkor som jag hoppas få blue tiger & deep blue tiger efter framöver. Snyggt med blåa räkor tillsammans med en blå kampis :)
// Sofia
Åh vad spännande! 😃
Nähe, det vita akvariet jag skulle hämta i morgon visade sig vara ett juwel 180 istället för 240. Så då valde jag att avstå…. Skit också!
Blir till att köpa ett nytt istället!
// Sofia
#243 Men vad tråkigt =/
Roxie Var har du köpt grottan till ancistrusarna? har bara sett "kruk färgade"
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#244 Ja verkligen!
#245 Privatperson på facebook! :)
// Sofia
Okej :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .