Kar för guppy
Hej:) Jag undrar vad ni rekommenderar för volym på ett litet Guppy kar
50-100 liter borde fungera bra. 30 går men har du ingenstans att göra av ynglena blir det fort överbefolkat.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Ja ska flytta om ett tag så jag tänkte ha några i ett kar på 37 liter till jag flyttar och dom får ett större akvarium där
Är det bara några stycken så kan du hålla dem i det karet tills flytten är klar. Det borde inte vara några problem :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hur många watt ska man ha på doppvärmaren för en cirka 25-30 ?
#5 För en 25-30 liter? Man brukar säga ca 1W per liter så 20-30W skulle nog passa :)
A tackar så mycket :-)
FN fråga vad tipsar ni för färg på grus? Har läst om att fiskens färger blir finare på mörkt grus t.ex svart. Är det sant?
Ja, typ. Fiskarna känner sig inte lika exponerade då. Fast guppys brukar inte vara så känsliga. Tycker du ska köpa någon mörkare typ av sjögrus. Svart grus är fint så känner du för de kör på det!
Ja det ska jag =)
Håll dig till bara hanar om du har minde kar. Mycket snyggare!
Vet ni något bra man kan ge dom så att dom får en såndär riktigt fin färg?
Bra belysning är de bästa :) bra ljus gör att färgerna blir mycket starkare och klarare :)
Ja ljuset samt att du köper fiskar med bra gener. Att variera kosten mellan flingfoder av bra kvalite, röda/vita/svarta mygglarver och artemia är bra för dem. Märket Aquatic Nature för tropiska färgglada fiskar tycker jag är bra att ge ibland, 3ggr/v kanske.
Vilken sorts myglarn är bäst?
Jag personligen föredrar vita och svarta då det sägs att vi kan få allergier av röda mygglarver.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Är det stor skillnad om man ger dom fryst artrmia istället för levande ?
Fryst artemia är ju vuxen artemia (ja det finns frysta nauplier med men aldrig sett det i butik) när man kör levande (kläcker själv) är det nauplierna man ger tex till yngel o yngel kan inte få i sig en vuxen artemia. Finns annat om man kan ge om man inte orkar kläcka artemia tex micromask de är lättare att sköta, eller så köper man skalade artemiaägg o ger.
Frysta nauplier finns på falskogs akvarium om du bor nära:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Om man har en doppvärmate på mer watt som är till till några liter större så är det okej att sätts ner den eller måste man ha exakt som passar?
Någon som vet?
Det funkar. Lättare för värmaren om den är lite överdimensionerad har jag förstått det. Men håll ett öga (som man ändå ska) på att den stänger av sig som den ska vid satt temp.
Men hur många watt mer som max kan man köra på?
Tacksam för svar: )
Inte för att tjata men jag skulle behöva veta rätt snart för att jag ska köpa en imon
Varför ska du köpa en större än nödvändigt? Köp en med wattantal så nära akvarietsvolym som möjligt.
Nej tänkte på att om min andra som är lite större skulle passa annars får jag köpa en
Vad är det för watt på den du redan har då?