Min nya kampfisk!
Hej!
Har åter igen skaffat kampfisk-
efter flera år utan.
Nu märker jag att han är väldigt mallig mot mina andra fiskar och spänner upp sig och då undrar jag om han kan stressa ihjäl sig?
Har läst att de lätt kan stressas..
Invånare i karet är: Kopparbar(10), Platy(3), Guppy(2), Påfågelgoby(2), Ancicstrus(många bebisar), Posthornssnäckor, Svärdbärare (2) och Kejsartetror(2). Jag vet att kejsartetror både ska ha större och vara fler men de andra dog av sjukdom för ett ganska bra tag sen och jag har försökt göra mig av med dom. Ska även försöka göra mig av med lite andra invånare då det är fööör fullt enligt mig… (karet är på 60l)
Men iaf, kan han stressa ihjäl? Och vad ska jag göra om det kan bli så allvarligt? Sätta honom i en minilåda så länge??

Kampfiskhanar är väldigt aggresiva. Det finns en stor risk att han kommer angripa allt som närmar sig hans revir.
Kampfiskar spänner upp sig för att hävda sig mot andra fiskar. När han väl etablerat sitt revir kommer han bara spänna upp sig om någon annan fisk inkräktar.
Beroende på hur girig din Kampfisk är kan han kräva ett revir på 30 liter eller mer. Det innebär att du har väldigt lite plats till övers för de redan trångbodda fiskarna. Den bästa lösningen är tyvärr att ge bort kampfisken.😕
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag har 2 olika kar ( tre med medicin karet) det ena på 54L och det andra på 240L i vårt på 54 har vi enbart Ancistrus och Kampfisk. 5 honor och en hane, det går kalas! :D I det på 240L har vi en väldigt blandat kombination med fisk, i den blandningen ingår även en Kampfisk hane, även det går bra :) Kampfisk hanar är individer och väldigt olika sådana, vissa är gränslöst aggressiva medans vissa är som våra, snälla och gemytliga nästintill fjantar ;) Skulle nog kunna ha våra hanar i samma faktiskt men tänker inte ens försöka, bara dumt :) Vår förra hane däremot var så aggressiv att han inte ens kunde vara med Ancistrus. . Han stressade ihjäl sig själv för att han såg sin reflektion i glaset.. Så dom lurade inte dig, den blandningen du har funkar oftast, men du verkar tyvärr ha fått tag på en väldigt aggressiv hane. Ge honom någon vecka till, har det inte blivit bättre är det dags att fundera på ett nytt kar :) Kan vara så att han bara försöker "hitta sin plats i hierarkin" :) Lycka till! :D
Jag tänker mer att kampfisken kan råka illa ut pga naffsande fiskar.
Köp hellre ett eget kar till honom.
Multi vad?
tack för svar! Han är inte väldigt agressiv bara att han blåser upp sig för andra fiskar när han känner att dom är för nära honom. Han är väl lite förvirrad, från att ha bott i ett fem/tio liters för aig själv utan sand och växter till att ha flyttat till ett 60liters med en massa andra fiskar och en massa växter och inredning.. Jag avvaktar och ser lite.