Sugen på fisk igen!
Hej! I somras flyttade jag från Uppsala till Gotland och då sålde jag mitt 200liters akvarium.. nu är det så att jag har blivit sugen på fisk igen 😃
Jag behöver lite hjälp med vad jag ska ha, hur stort akvarium etc 🙂 Jag är ingen städfantast, så inte jätteskräpiga fiskar, kan tänka mig att städa max 1 gång veckan men inte flera timmar 😐 Jag ääälskar färger så vill helst ha färgglada firrar.. Jag har inte jääättemycket plats men under 250 liter kan jag ha! Jag är inte så "bra" på fiskar, inte någon expert, så jättesvåra fiskar är nog inget för mig, men bara jag vet hur jag ska göra så går det ju 😃
hoppas nån kan hjälpa mig 🙂
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Finns ju massvis med fiskar så är svårt att tipsa bara sådär :)
Gå in på zoopet.com, sen avdelningar, sen fiskar - artbeskrivningar.
Där kan du kolla på bilder och se vilka fiskar du tycker är fina och läsa om dem. Hur de vill bo, temperatur, är de svåra eller aggressiva osv. När du tittat ut ett par stycken kan du fråga igen här :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#1 okej tack! då återkommer jag :)
Okej kar kikat runt nu, de flesta som intresserade mig utseendemässigt kunde jag inte kolla på för man var tvungen att vara medlem..
Men en fisk jag alltid gillat är segelfensmolly, och den kunde jag ju läsa lite om 🙂
jag skrev upp några jag inte kunde läsa om, några för att de såg roliga ut och andra för att de va fina 🙂
Hundtetra
Får-paku (Ser jätteskum ut ju!)
Kulfisk (såg en i en fiskaffär en gång, sååå söta!!)
Har ni några exempel på lätta, färgglada fiskar som man kan han tillsammans? Helst inte så skitiga heller 😉
Segelfensmolly är fina och en fisk jag tror skulle passa dig bra. De är inte svåra fiskar och passar de flesta inredningar. Fredlig och fin i storlek.
Jag kan inget om hundtetra eller Får-paku men kulfisk känner jag till. Dessa tycker jag själv känns en aningen svårare än segelfensmolly då de har vissa krav. Vill du ha ett sällskapsakvarium så är inte kulfisk att satsa på då de lätt äter upp sina rumskompisar. De kan tyckas vara en aningen aggressiva trots sitt mjuka utseende och rofyllda sätt. Har man de ensamma så kan de däremot vara mycket trevliga att hålla.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vad bra! Segelfensmolly verkade ju finnas i massor av färger dessutom :) Hur ska man ha dem? alltså fördelat på hanar och honor, nåt antal som är speciellt bra?
asch då 😉 vill ha ett sällskapsakvarie med lite olika sorter så kulfisk är nog inget för mig då.. synd för de är ju så grym söta 😍
hur är det med paradisfisk?
#6 Har ingen erfarenhet av paradisfisk men här har du info från zoopet och så kan du ju läsa vad andra säger om arten.
tack
om jag har ett 100liters akvarium, vad skulle ni säga att jag kan ha för firrar? Tror jag vill ha segelfensmolly, så några andra arter som passar med dem :) helst färgglada! så svårt att hitta arter själv, förlåt om jag frågar mycket, men att läsa och "para" ihop arter själv var inte så lätt… Vill nog helst ha lite aktiva fiskar, inte som gömmer sig hela tiden
Mollys vill ha 2 honor per 1 hane :) så honorna inte blir för stressade, gäller alla levande födande.
Endlers kanske? kanske lite små men väldigt fina och färgglada (Hanarna iaf)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tack! :)
åh Endlers var ju jättefina!
skulle jag kunna ha räkor också? har hört att de är duktiga på att hålla rent 😉
Du behöver inte be om ursäkt över att du frågar, det visar bara på att du vill ta ansvar för det här projektet och dina kommande djur. Alla har inte den inställningen för fiskar tyvärr. Dig hjälper åtminstone jag mer än gärna :)
Du kan ha mollys och Endlers ihop i ett 100L kar. Kanske någon bottenfisk som städar åt dig skulle vara trevligt? Corydoras tex julii tycker jag själv väldigt mycket om även fast det finns effektivare städare som tar alger.
Paradisgurami som du nämner är också väldigt fina. Jag antar att du läst artbeskrivningen på zoopet och förstått att man bör hålla endast en hane med någon hona. När hanen tycker det är dags för lek kan han också vara ganska aggressiv mot sin guramihona. Honan kan då behöva flyttas till ett annat akvarium för att inte ta skada. Jag har inte hållit dessa själva men jag läste att växterna kan få sig lite stryk av denna.
Gillar du Gurami så finns det ju andra varianter som Dvärggurami, guldgurami, marmorgurami, blågurami. Dessa brukar förekomma i handeln och vara lättåtkomliga. Jag tror dessa ska vara en aningen lättare också med tanke på växterna.
Mollys blir ju rätt stora och är glupska så dom käkar nog räkorna gissar jag på.. men du skulle ju kunna skaffa en mal som håller rent? Ancistrus finns i olika färger och så har du Ottos som är små och söta, vill vara ca 5 stycken.
Jag har själv aldrig haft mollys men dem verkar väldigt känsliga för sjukdomar? De flesta som har sjuka fiskar här inne verkar ha just mollys. Läst att de vill ha salt i vattnet också, vet inte hur de andra fiskarna reagerar på det. Den mindre mollyn du pratar om tror jag kallas Spenopsmolly, läst om den själv och precis som du säger ska det vara en lite mindre men framförallt tåligare variant av Molly. Tror inte den behöver salt heller.
Räkor är en riktig godisbit för många fiskar. Vill du ha räkor skulle jag rekommendera att hålla dem med en mindre fisk, kanske Endlers som du hade intresse av.
Räkor är riktigt roliga typer som man kan sitta länge och titta på. De verkar aldrig sluta putsa och städa :)
#13 vad bra :) vissa känns det som de bara vill att man ska läsa på själv, men jag tycker det känns bättre med tips från folk som kan
De där städarna var söta :) små mustascher 😃
Ja jag hoppar nog paradisguramin, den lät så himla elak.. vill ha snälla små firrar! förut hade jag dvärgguramis men de bara dog :/ Men de är jättefina!
#14 ja Ancistrus har jag haft förut! De gillar jag 🙂 men de där Ottos du pratar om vet jag inte vad det är, sökte men hittade inget :/
ajdå, vill ju inte få sjuka fiskar.. har kollat på lite olika mollys och den enda jag riktigt fastnade för var Segelfens molly 😕
Gå in på akvarieteknik.com > webshop login > logga in som gäst > akvariefisk. Där kan du se massor av fiskar i olika färger och former.. på zoopet finns det ju tyvärr inte så mycket bilder och oftast visar dem de vanligaste färgerna på fiskarna. Finns jättefina platys och guppys! Du kan sedan beställa dessa fiskar via din djuraffär från Akvarieteknik - om du hittar något speciellt som dem inte brukar ha inne :)
Om du inte hittar något där… då vet jag helt enkelt inte ;)
Tack! Håller på att kika där nu! 😃 asså ballongmolly <3 är kär haha! så fulsöta!
åh korallplatys var ju ursöta de med! Kyssguramis har jag sett förut, så gulliga, skulle de passa?
Kan jag ha Borneo Sucker som algätare? De ser ut som UFOs haha!
skulle vilja ha nåt litet stim med några små stimfiskar, skulle det gå?
Ottosar hittar du här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329. De har ett aningen krångligt namn så många väljer att säga bara ottosar. Mycket lättare :)
Jag måste hålla med om att mollys kan vara en aningen känsliga men allting är relativt. Jag har själv flera års erfarenhet av Black molly som är den typiska Mollyn som oftast visas upp som sjuk här på forumet. Jag höll dessa när jag var barn och akvariet var inte så väl omhändertaget. Fiskarna var friska ändå och ynglade av sig flitigt. Jag tycker inte man ska vara rädd för att skaffa dessa då allt egentligen handlar om hur väl man tänker ta hand om sina fiskar och deras miljö. Är man inte så noga så är de flesta fiskar känsliga för sjukdom.
Borneo Sucker äter inte alger är jag ganska säker på. Den och liknande arter marknadsförs ofta som algätare men jag har själv haft en för länge sen och läst på nätet att dem egentligen inte ens är riktiga algätare, som en Ancistrus. Kanske smakar någon gång men inga städare tror jag :) Klart du kan ha ett litet stim! Tänk ett litet stim, någon städare eller bottenlevande fisk och så ett par guramis/platys/annan fisk. Kyssgurami blir jättestor och vill ha minst 700 liter tyvärr.
Borneo sucker är en fisk jag själv har intresse för. Jag tycker de är verkligt fina. Jag har hållit mig ifrån dem hittills pga att de vill ha det rätt strömt i akvariet vilket skrämmer mig en aning.
Kyssgurami vill ha ett akvarium på hela 700L enligt zoopet.
Ellenor123 Hur trivdes borneo hos dig? Hade du det mycket strömt? Hur många hade du? Jag är så nyfiken på dessa :)
#19 Åååh ottosarna var ju jättesöta de med!
#20 okej, här ska det inte vara några fuskstädare inte! 😉
Om jag har ett stim och städare, kan jag ha ett par olika sorter annan fisk också, inte jättemånga av varje asså
asch då, ingen kyssgurami för mig då :)
Det beror förstårs helt på hur pass stort kar du bestämmer dig för men blir det kring 200L så kan du absolut ha plats för ett par olika sorter förutsagt att de passar ihop och vill ha samma miljö :)
#22 Jag hade fem stycken och de verkade trivas bra! Vattnet var väldigt strömt, vilket tyvärr trasade sönder alla mina växter och de övriga fiskarna(guppys och tigerbarber) var inte så förtjusta(förutom ancistrusarna som också gillar strömt). Jag lät dem flytta till en bekant som föder upp L-malar och alltså också har väldigt strömt vatten, där trivdes alla invånare i karet :)
Gillar dem verkligen men var som sagt svårt att få alla fiskar att trivas och som den växtnörd jag är så vill jag inte ge upp mina växter heller :)
har tänkt mig max 150 liter, men upp till 170 eller nått borde också gå kanske skaffar mig ett 200 ändå xD det är ju all städning som skrämmer mig lite, det är ju så trååkigt.. 😕
vill iallfall ha segelfensmollys (1hane+2honor?). skulle de gå ihop med ballongmollys och korallplaty? och hur många ska man ha av dem hanar och honor?
vill ju få plats med mitt lilla stim också! haha jag vill för mycket för mitt eget bästa!
Åh att städa och pyssla i akvariet är ju så roligt😮 Om vi bott grannar hade jag kunnat komma över och städa ditt akvarium gratis..
Din fiskkombination kan fungera bra, de är alla fredliga fiskar. Först fick jag en oro om att mollysarna hade kunnat para sig med varandra, men segelfensmolly har ju en helt annan storlek än ballongmolly. Så det går nog bra. Två honor per hane är lämpligt.
Vad är det för stim du pratar om?
haha att inreda och sånt är ju kul, men städa blää ! haha
vad bra :)
jag vet inte, nåt stim (där det verkligen är ett stim, för det är så sött) med några småfirrar.. Tips på någon sådan firre?
Jag ser städning och vattenbyte som en del i hobbyn så det är varken tråkigt eller roligt utan man bara gör det. Precis som att städa i huset ;) Jag har läst tråden lite dåligt men vad har du för storlek på kar och vad har du för fiskar nu?
Och jag som tycker inredningsbiten är den mindre roliga.. Jag är inte perfektionist men har så otroligt svårt för att bli nöjd med mitt akvarium. Jag blir less på inredningen väldigt fort och vill göra om. Så den känslan är inte så kul.. Men att sitta och peta omkring där, ta skott av växter och plantera, städa lite och ge fiskarna nytt vatten tycker jag är jätte kul. Det blir en förbättring som jag vet fisken kommer må bra av :)
#29 jag har inga fiskar nu :) gjorde mig av med dem när jag skulle flytta för att det skulle bli jobbigt att ha med dem så en bekant fick dem :) Men vill ha fiskar igen och kan tänka mig att ha 100-200 liter
#30 haha du får flytta hit och ta hand om det "roliga" så gör jag det "tråkiga" 😂
Vill du verkligen ha räkor så satsa på amanoräkor, de är större o ska klara sig mot tex mollys.
#32 tack :)
ingen som kan knåpa ihop någon kombination som är renlig men vacker så man slipper städa så jääätteofta? Asså jag skulle aldrig strunta i att städa, vill självklart att firrarna ska må bra och skulle aldrig vilja se dem lida
TS, vad menar du med städa? Vattenbyte eller menar du städa på botten?
Städa på botten
men helst inte vattenbyte allt för ofta heller
haha jag ska nog inte ha fiskar 😂
Kanske Walstadakvarium är något för dig? Där gör man aldrig(?) vattenbyten.
Jag städar aldrig botten hos mig, det är inget alla måste göra. Vattenbyte en gång varje vecka är inte så jobbigt :)
Åh vad är det? :) Nä men en gång i veckan är ju inte så mycket eller jobbigt :) hur mycket byter man då?:)
Man brukar byta 30-50% vatten.
Vi har en artikel här på sidan om just Walstad, läs den så får du veta allt och mer därtill ^^ Jag är själv inte så insatt så bättre att du läser själv eller att någon annan berättar hur ett Walstad fungerar.
Okwj ska bli :)