Gurami...
Hej hej! Mina guppys och mollys och andra små otåliga fiskar dog (av scalarerna tror vi) Så nu söker vi lite störrw tåligare fiskar till vårt svarta 180L akvarie. Vi sköter det väl och är mycket pålästa då vi odlar discus. Vi var lite inne på guramis.. skötselråd och tips på arter? I akvariet har vi nu 4 underbara gölliga scalarer samt de överlevande tåligaste egenuppfödda mollysarna. Har tidigare haft lite tidigare guramis som vi gav till A-lagret då vi känber de. Vi hade de bara tillfälligt då de hotade med att koka en massa underbara fiskar som guramis, GIBBECEPS, och scalarer..
Jag har haft Mosaikgurami med scalarer, fungerat prime, och de är väldigt fina och lugna också. :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243&SOK=1
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Att ha guramis och skalarer ihop är en vild chansning, antingen så går det eller så går det inte.
Guramier och skalarer delar samma utrymme i akvariet och är båda terrritoriella.
I ett 180l skulle i alla fall inte jag prövat med 4 skalarer. :P
MVH//Patrik
Enligt mina erfarenheter så skulle jag råda dig till att ha ganska många då de kan vara ganska aggressiva mot varandra om de är för få.
De gillar att ha växter på ett ställe och öppet vatten på ett annat.
De är tåliga fiskar.
M.V.H Snuttefia
#3 "Ganska många"? Det finns inte plats för särskilt många i ett 180 liters akvarium.
Jag hade inte haft både scalarer och guramis i samma akvarium.
Har själv 5st guldguramis i mitt 180L akvarium och tycker nästan att det är på gränsen till för lite utrymme för dem. Skulle bli galet trångt med scalarer också.
// Sofia
#4 Ju fler desto bättre antar jag, men jag har själv 1 guld och 3 blå.
M.V.H Snuttefia
Gud så petigt det var med utrymme då. Tre guramis hit och dit är väl inget? Det är skillnad och ha en Kampfisk i ett akvarie(skål) på en liter men 180Lär ju ganska mkt. Det tar ju lång tid för de att bli stora
Tre guramis hit och dit? Guramis är inga små fiskar direkt, dessutom territoriella. Du gör såklart som du vill, men det är en dum chansning. 180L är inte särskilt mycket om du har 4 scalarer och 3-6 guramis. Båda sorter blir runt 15cm stora. Du frågade efter skötselråd och tips. Här har du dem ;)
// Sofia
Jag skulle ju inte haft scalarer i ett 180 då dom blir stora och så sätt kräver en del plats och jag skulle inte trycka ner ett par eller så många som möjligt som vissa verkar tycka i ett 180 med scalarer men men
Men en scalare? Det är ju helt sjukt i detta forum! Nästan 200L för två scalarer ska va för litet? Jag har fyra och de trivs utmärkt.
Ja men hur schysst är det att kasta i en ensam scalar? Nej dom ska ha större plats och ja vi e helt sjuka här inne för vi värnar om djuren och ser till att dom lever bra och länge i bra förhållande…