Gurami Tråden
Tänkte att vi kunde slänga upp en tråd om Guramis av olika slag. :)
Lägg upp bilder och personliga erfarenheter om den arterna. :)
MVH//Patrik
Följer ska skaffa Mosaikgurami men har inga erferenheter att bidra med.
Naturligtvis är det ju även en tråd för att kunna få info. :)
Glömde att skriva det. ;)
Hur stort akvarium har du?
Är det under 200l så skulle jag rekommendera att du skaffar en ensam, mosaiken är den fredligaste i sin familj men det kan ändå bli att de mobbar sönder varandra.
När det gäller guramierna i den familjen så brukar jag rekommendera att man antingen har 1 eller minst 5 stycken (kön spelar mindre roll än antal).
MVH//Patrik
Oj då! Jag har bara ett 152 liters och hade tänkt skaffa 5 stycken men då kanske jag få spana in mig på nått annat om de inte ryms i mitt akvarium. För 1 känns inte alls som något jag vill ha.
5 i ett på 152l känns som trångt tycker jag då de ju bli 10 cm (extra stora kan bli uppemot 12 cm).
Å andra sidan kan ju en tjusig hane bland några tetror bli snyggt tror jag. :)
Jag kan varmt rekommendera ett gäng pygmé guramier om du har lite mindre fiskar i akvariet. :)
Vad har du för andra firrar? :)
Förtillfället 15 neontetror och sandsnäckor inget mer. Är tätt planterat eftersom det är low tech.
Ser personligen inga problem mad att köra på pygméer i det. :)
Tycker inte riktigt om pygmegurami. Får fundera vifare kanske kan fungera med 1 eller 2 par dvärgurami annars blir det nog apistogramma.
Honungen är är lite tåligare och minst lika fin. :)
Jag brukar ha alla guramier i en mindre grupp, vissa går ju bättre att hålla i "par" (guramier är inte parfiskar i den bemärkelsen), du kan ju köra på en trio om du vill. Kan bli lugnare då. :)
Det är några veckor kvar innan nästa gäng fisk ska i akvariet så få fundera tills dess…
Jag har 3 mosaiker i mitt 120L, det funkar finfint än så länge, de simmar mest runt i grupp. Får väl se om de funkar lika bra då dom är könsmogna :)
Kan någon berätta nåt om chokladgurami? Är det en dvärg, pygmé eller vad? Ska man hålla dem i grupp, par, solo? Har ett 200 l walstad (fn bor där 9 rosentetra & 2 ancistrus). Väljer mln chokladguramis eller apistogramma.
Choklad guramier är ju lite skygga och stresskänsliga, de blir runt 5-6 cm och kan ha svårt att gå ihop med så snälla firrar som honungs Gurami om man har otur så.
De vill gärna ha lite små mörkt akvarium.
Jag tror att de kan bli jobbigt för dem att gå med rosentetrorna då de ju kan bli ganska vilda vid matningen.
Chokladen går bäst i grupp (kan väl ha dem själva med) men par ska (vad jag har hört) inte vara rekommenderat alls då de tydligen är bra på mobbing.
Helst ska gruppen vara på minst 6 individer men gärna fler.
Tror faktiskt att Apistogramma kan vara bättre alternativet. :)
Som sagt så blir de ju cirka 10 cm och tre firrar på 10 cm i 120l känns väldigt trångt enligt mig. :/
#13 Fast enligt zoopet ska de funka i 100L och 70cm, så jag ligger ju ändå i överkant. Tycker dom brukar ha bra rekommendationer :)
#12 Det verkar, som du säger, vara bättre med apistogramma i mitt kar men förutom pga rosentetrorna så hade de nog trivts tror jag. Det får helt enkelt bli ett kar till med små söta praliner i 😍
#15 JAg var också extremt sugen på chokladgurami men jag funderar också på att ha nån livlig stimfisk så jag skippade det. Dom är ju så otroligt söta :D
#16 Ja världsgulliga <3
Jo, men nu är det såhär med zoopet att det brukar okej rekommendationer och ibland så vänder sig rekommendationerna till om man bara har en fisk och ofta också att man bara har den fisken plus möjligen någon mindre art till som inte tar plats typ. :P
I vissa fall så tycker jag till och med att rekommendationen kan vara väldigt dålig och felaktig och en av de rekommendationerna är angående Paroonhajen, 3m akvarium och 1500l för en grupplevande firre som själv blir 2,75m. :P
Jag har sett vuxna Mosaiker i 160l (tror att det var det) och mer än 1 sådan tycker jag blir för trångt för dem.
MVH//Patrik
Har haft läpp, honung och pygmegurami.
Läpp guramin var väldigt tuff o bråkig hade iof bara 1 par av dessa i 180 liters karet men hanen jagad ehonan konstant, de lekte dock 1 gång men pga alla andra fiskar blev det inget av det.
Honung har jag haft i 1 omgångar, första omgången hade jag 2 honor 1 hane där hanen lekte av båda honorna samtidigt i deras försa lek, sen dödades dock den ena honan.. Trevliga firrar.
Andra omgången hade jag samma alltså 2 honor 1 hane, dessa lekte dock aldrig hos mig, den hanen var väldigt stressad o skygg o kände sig aldrig hemma här.
Sen har jag haft 5 par av pygmegurami (ja de har fått gå i par inte grupp) o av ena paret fick jag en himla massa lekar de lekte konstant o jag drog upp några av kullarna.
Först gick just detta par i ett eget 19 liters ihop med räkor o där fick de sina förta kullar. De flyttades sen till mitt 54 liters ihop med apistogramma Panduro, kopparbarber och honungsguramis. Där fortsatte de leka som tokar o jag tog hand om ännu ett par kullar där. Riktigt roliga o snygga firrar.
De har gått i ph 5,6-6,5 där de har lekt, i högre ph har de inte lekt alls o i mitt 180 liters kom de aldrig upp till ytan ens utan stannade längre ner i karet bland mossorna.
#18 Skulle jag tycka att akvariet blir för litet då dom blivit vuxna får dom självklart flytta.. :)
Vet inte om detta är OT i denna tråd men det handlar om guramis iaf. I vår lokala lilla djuraffär har de inte speciellt välskötta akvarier, fula växter, en del alger av olika slag och alla fiskar jag nånsin köpt därifrån har alla dött ganska snart. Nu såg jag att de hade fyra bleka små chokladguramis tillsammans med säkert 40 vilda guppies i ett litet kar. Det lilla jag hunnit lära mig om chokladguramis är att de inte är så tuffa och vill ha lugnt i karet samt att de är känsliga för sjukdomar, stress etc. Dessa små stackare tryckte längst bak i karet och en av dem såg ut att vara fullkomligt utmärglad, har aldrig sett ngt liknande. Den var max 1 mm bred! Den satt och tryckte under ett blad från den enda växten i karet.
Har tänkt starta upp ett ca 60-literskar inom kort och ha några chokladguramis och räkor i. Kände ju bara att jag vill rädda dessa små stackare men samtidigt vill jag ju inte köpa fisk i den butiken av de orsaker jag angett ovan. Jag har inte fått tag i ett kar heller (begagnat) så de hinner väl dö allihopa innan jag blir klar :( Men hur skulle ni tänka?
(Känn frihet att ta bort detta om det är alltför OT)
Tycker inte att det är för OT.
Coklad guramier är vad jag har fått lära mig rätt bråkiga mot varandra också så bara för att du köper hem dem så är det inte säkert att det går vägen för dem ändå.
Jag skulle personligen prata med de i affären och annars är det ju klart djurplågeri i mina ögon, dessutom verkar det ju inte vara en vidare bra affär så jag skulle se till att de får lite sämre rykte.
#21 Ja om de ändå bråkar ihjäl varandra så är det ju lika illa :/ Jag får väl prata med dem…
När vi ändå är inne på chokladguramis…. enligt zoopet behöver de inte så stort kar 30(!)liter vilket ju är åt skogen tycker jag… men om jag då ska ha dem i ett 60-liters vad skulle du säga är ett lagom antal (ja jag vet att det kan vara beroende på individer osv) men på ett ungefär? Ett par eller liten grupp tycker zoopet…som för övrigt menar att det är en skygg och fredlig fisk(?)
Hade varit kul o se lite bilder också.. :P
#24 menar du från djuraffären? Ja det kan man diskutera om det hade varit så kul… kan säga att de knappt syntes i virrvarret av guppies. De var så att säga nästan genomskinliga…
Den sjuka/utsvultna stackaren hade liksom en mörk, nästan svart fläck runt munnen. Och även på sidan av kroppen. Såg konstigt ut, som om den ruttnade… vet inte om ni förstår vad jag menar. Usch
Bilder på era fiskar..
Hehe ok, hajade inte…
I ett 30l så skulle jag säga att man inte ska mer än en enda.
De är fredliga och skygga ja, men mot varandra så kan de vara riktigt bitchiga vad har fått höra från folk som haft dem och som har kunskap och alla verkar eniga om att det är bäst med en grupp om c:a 6-8 st som minst.
Guramier är ju av naturen inga parfiskar så, vissa arter funkar bättre att hålla i "par" än andra och jag skulle nog inte våga hålla choklader i "par".
Tror inte att du kan rädda dem faktiskt, bästa är nog att prata med affären och om det inte blir ändring ge den sämre rykte. Tycker personligen att det är schysstare att vara snäll mot djuren än människor i sådana här tillfällen.
#28 Tack för ditt svar! Nä 30 liter är för smått, men i 60 liter då (som jag också undrade i #23)? :)
Jag tjötar för att jag vill lära mig 😃 En grupp är således det bästa.. Då kanske även 60 liter är för smått?
60l känns lite i trängsta laget, men det är ju en smaksak och har du bara mycket växter så går det bra ska du se. :)
Min kontaktperson har en grupp på 7 firrar (om jag minns rätt) i c:a 70l. :P
Tack igen för ditt svar :) Mm, ska ta mig en funderare till på detta. Mkt växter blir det iofs så kanske kan funka då. Man kanske kan ha 4-5 st…