Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1510 ggr
FridaIsHere
0

Platys.. Sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HejHej! Har bara en liten fråga om det är normal ät att en platy sover såhär? Jag kan komma hem efter skolan och se honom/henne (ser inte just nu) ligga såhär. Ser verkligen helt död ut. :/ Den andra platyn sover just nu bakom pumpen men det brukar hon/han inte göra annars. Den bukar sova bakom doppvärmaren. Den som är på bilden brukar också ligga vid termometern i samma sovställning som på bilden. Alltså med huvudet pekat mot vatten ytan och baken ner. Dessa platys har även fått vita prick men det är behandlat sen fredags.

[Seaside]
0

Nej, det är inte normalt att de "sover" så. Att dom drar sig undan och ligger som den Platyn gör på bilden tyder på sjukdom. Beror med all säkerhet på den Vita Prick som de fått

mimåne
1

Jag måste hålla med ovanstående. Det är inte normalt att de ligger på sidan. Denna fisk sover inte, den mår mycket dåligt. Om de inte får hjälp är jag rädd att de står inför döden.

Du säger att de har haft vita prick men att det är behandlat. Du ser inga vita prickar eller andra spår som tyder på sjukdomen fortfarande? Om du gjort din behandling korrekt så borde sjukdomen vara borta nu. En sak som man ofta glömmer bort efter en behandling, det är att medicinen fortfarande hänger kvar i vattnet. Detta går att filtrera bort med kol. Har du inte gjort ett vattenbyte sedan behandlingen avslutades så kan du göra ett direkt. Byt vatten på nästan 50% skulle jag säga. Jag hoppas att du ska kunna se en förbättring efteråt, som ett tecken på att du gör rätt och att det inte var några "större" problem. 

Gjorde du någon temperatur förändring vid medicineringen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

FridaIsHere
0

Ingen temperaturförändring. Och se. Så är behandlingen klar på Lördsg, då det har gott 8 dagar. Jag kanske uttryckte mig fel, platyn ligger med "nosen" upp och stjärten ner. Inte på sidan.

mimåne
0

Jaha, det är bilden som ligger på snedden inte fisken!☝️ Nu är jag med!

Så behandlingen var inte färdig ännu, då var det en annan sak. På något konstigt vis fick jag för mig att den var färdig i fredags 🤦‍♂️

Du är i början av din behandling så fiskarna mår då antagligen inte bra pga sjukdomen som drabbat dem. Vita prick är en hemsk sjukdom, det är inte ovanligt att fiskar stryker med. Jag hoppas att dina fiskar orkar med och att sjukdomen inte hann långt innan du började medicinera.

FridaIsHere
0

Aa vi får hoppas att alla är starka nog! Kan uppdatera lite här på tråden om det händer något. Men ska jag byta vatten när behandlingen är klar? Och när jag häller i vattnet ska jag hälla i medlet i akvariumet eller i vattnet innan jag häller det i akvariumet. Och vilket/vilka medel behöver man när man bara ska höra ett vattenbyte?

mimåne
0

När behandlingen är klar bör du först göra en bedömning av sjukdomstillståndet. Det borde vara botat men det är alltid bra att utvärdera situationen lite extra. Ser dina fiskar friska och krya ut vid detta tillfälle så kan du göra ett vanligt vattenbyte, en aningen större än tidigare om du inte kommer att filtrera bort kvarlämnade medicinrester.

Använder du några medel i dina vanliga vattenbyte? Ett medel som hjälper till att ta bort klor och metaller kan du använda om du brukar det. Häll gärna medlet i hinken innan du tillför vattnet till akvariet.