Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1986 ggr
Snuttefia
0

Så mycket växter!

Hej, om du har tid över så kanske du kan hjälpa mig att lista ut vilka växter som skulle passa bäst i mitt 110 L akvarium med dessa individer: 

Kuhlii-ål 4

Blå Gurami 3

Guldgurami 1

Sebrafisk 7

Neontetra 7

Svärdbärare 4

Ancistrus 2

M.V.H Snuttefia

Spöket
2

Tror inte att det är så viktigt vilka växterna är, bara att du har några.

Det var en mix som heter duga 😉 Om du inte har dem redan så tänk på följande:

Se till att du har nån öppen del till sebrafiskarna för de tycker om att stimma runt som galningar.

Guramisarna och tetrorna är lugna fiskar, guramisen vill ha lugnt vatten.

Ancistrus vill ha strömt vatten.

Ang växter, har du ngn extra näring i burken? PMDD, CO2 ?

Multi vad?

Snuttefia
0

#1 Hihi jo jag vet det är en riktig blandning jag har. Just nu har jag bara en plast foxtail… Den är ju liksom fin men jag vill ha riktiga växter. Om det var ditt akvarium vilka växter skulle du stoppa i då?

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
0

#1 När du pratar om extra näring vad menar du då mer ingående? Jag har inte liksom tillsatt något extra i karet.

M.V.H Snuttefia

Ellenor123
0

Hur mycket ljus har du? Lite, mellan, mycket? Vill du dosera växtnäring eller inte?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Snuttefia
0

#4 Hejsan! Jag har ett ganska så starkt lysrör…. är dålig på att avgöra om det är mycket eller mellan och så vidare.. Jag vet inte om jag vill lägga i växtnäring… you tell me? Jag har ingen aning. Men om det är det som krävs så gör jag det såklart. Har funderat lite på flytväxter ang ljuset, så kanske ålarna kommer fram lite mer, och trivs bättre.

M.V.H Snuttefia

Spöket
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra nybörjarväxter är bla: Vallisneria, hornsärv, vattenpest, Javaormbunke, anubias . om du inte har för strömt så är de flesta flytväxter lätta.

#5 Om du köper nån lång sort av Valle så behövs inga flytväxter för bladen lägger sig på ytan och ger skugga .

Växterna på denna bilder är "lätta" växter som har fått växa fritt i 2 månader.

Multi vad?

Ellenor123
0

Du kan ha vilka växter som helst som anses vara lättskötta, bra början för dig som inte haft levande växter förut(uppfattade jag det som i en tidigare tråd). Det är bara att välja de du tycker är finast :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Snuttefia
0

#6 Tack så mycket Spöket! Men du.. Kan man tänka sig att ha halva karet med växter och andra halvan mer öppen samt addera lite andmat eller något större kanske? Jag vet att mina guramisar är lite sura på mig för att jag var dum nog att slänga den växten jag hade först den var bättre gömställe för dem. Tack för alla dina fina förslag ^_^

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
0

#7 Tack för dina svar! Jag hade faktiskt ett par levande växter först.

M.V.H Snuttefia

Spöket
0

#8 Jo det blir nog jättebra men tänk dig noga för när det gäller andmat, har man väl fått in den i akvariet så är det jättesvårt att få bort den (den fröar)

Multi vad?

Snuttefia
0

#10 Jo  jag vet hade andmat först, och något annat större som var ett blad med en liten kvist på?

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
0

Förresten! Varför pratar ni om olika tillsättnings medel och sånt? :S

M.V.H Snuttefia

Spöket
1

Det finns olika svårighetsgrader när det gäller växter, vissa kräver koldioxid samt extra näring för att trivas, annars tynar de bort.

Oavsett om man har lätta/svåra växter så bör man byta sina lysrör ca 1gång/år. Vi ser det inte med blotta ögat men lysröret försämras efterhand.

Har man LED-belysning så är det lugnt 🙂

Multi vad?

Snuttefia
0

Okej då förstår jag! Skulle Penningblad i typ halva karet vara bra och sen öppet i andra halvan? Eller är dem för svåra? Kräver för mycket ljus eller nått?

M.V.H Snuttefia

Spöket
0

Det ska vara en lätt växt om den är köpt submersed annars har den nog en tillvänjningsperiod 😉

Multi vad?

Snuttefia
0

Okej för jag tänkte ta Vallisneria och kanske blanda i ett par penningblad. Eller bara Vallisneria. Det tror jag de ska trivas i? Men blir det inte svårt att dammsuga då?

M.V.H Snuttefia

Spöket
0

Har de väl rotat sig så kan man vara rätt brutal med slamsugen men ta det lugnt i början.

Multi vad?

Snuttefia
0

Tack för alla svar!

M.V.H Snuttefia

[Jens]
2

28 st fiskar i ett 110 L akvarium? Tycker du bör börja tänka till och lyssna på vad de andra ha sagt i tråden. Soppan av fisk som du har är inte bra och jag ser att du har Blå gurami. De är lätta att ha att göra med så länge de inte lägger skumbo. Hanen kan bli väldigt aggressiv och ge sig på honan och det kan gå så pass hett till att honan bör flyttas till ett annat kar. Ett kar för guramis bör vara minst 120 cm bredd med mycket växter och gömställen.

Likaså gäller det för guldgurami så om jag hade varit du så hade jag gjort mig av med ett par av dem. Satsa mer på växter och gömställen och gör en trivsam miljö för dina växter.

Det är mitt råd och lycka till.

mimåne
0

Först och främst så skulle jag vilja påpeka min åsikt om att du har ganska mycket fiskar i ditt akvarium. För att de ska trivas så bra som möjligt så kanske du skulle göra dig av med några? Din guldgurami kanske kan få flytta dit den har sällskap av samma av sin art. Sedan kanske du skulle välja bort antingen Neontetra eller sebrafisk? På så vis får du ner antalet redan med 8 stycken.

Som jensw beskriver i ovanstående inlägg så kan Gurami hanen bli aggressiv mot sin hona när han blir leksugen. Det kan då vara bra att ha ett annat akvarium redo dit du kan flytta honan ifall att det skulle bli så. För övrigt så skulle mycket växter, flytväxter och någon rot göra guramin tryggare. Flytväxter ger en trygghet från ovan, då slappnar de av mera och vågar komma fram. En rot som bildar gömställen är också mycket uppskattat av alla dina fiskar. Speciellt dina Ancistrus behöver en rot de kan sitta och suga på.

När det gäller växter, så skulle jag gärna se att du köper mycket växter. Växter och alger "äter" av liknande näring, skaffar du mycket växter kommer de att äta så mycket att algerna inte har en chans att bosätta sig. På så sätt konkurrerar de ut algerna som tvingas kapitulera. Ungefär. Du har då lättare att hålla efter och slipper skrubba hårda alger :)

Jag läste att du var osäker på hur stark din belysning är. Då kanske du ska satsa på snabbväxande växter som inte kräver alldeles för mycket ljus. Är du intresserad av vallisneria så kan du absolut skaffa det och göra en liten skog av det. Vallisneria gigantea blir mycket hög och flyter längs med ytan, så det kan fungera som flytväxt på samma gång. Kan bli jätte fint :)

Växter jag själv tycker är fina och lätta är vattenspikblad, svärdplanta, hygrophila polysperma, Limnophila sessiliflora, javaormbunke, javamossa.

Ingen av dina fiskar behöver någon särskild växtart, de mesta brukar vara uppskattat :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Snuttefia
2

#19 och #20 Till att börja med vill jag tacka er för era svar. Jag vet att jag har väldigt mycket fisk men jag vet inte vilka jag ska ta bort?

Jag tänkte att jag kunde ta bort svärdbärarna (1.3.0), neontetrorna (0.7.0) och Homer (guldguramin), tror ni det blir bra?

Jag ska skaffa Vallisneria gigantea och ha i halva karet, tänkte även köpa en stor ihålig trärot och ha på andra halvan där det inte är några växter inskjuten under pumpen och sätta krukan jag redan har framför?

Tack en en gång så mycket för all hjälp ni ger mig! Det uppskattas så mycket och ni ska veta att jag alltid vill mina djur väl, men jag kan inte så mycket. Så det är bra att ni finns! :)

M.V.H Snuttefia

mimåne
1

Ja de fiskarna kan du ge nya hem. Det låter mycket bra!

Att man inte kan så mycket, tycker jag absolut inte gör någonting. Det viktigaste är ju att man vill väl och lär sig med tiden! Så roligt att du tänker skaffa en trärot, dina Ancistrus lät bli överlyckliga åt den :)

Du vill inte ha någon annan växt en vallisneria?

Snuttefia
0

#22 Tack så mycket! Bra att du förstår att jag bara vill väl och lära mig mer! Jo dom kommer nog bli jätte glada! Jag tror inte jag vill ha någon annan växt. Jag kanske blandar i lite penningblad, är inte helt säker än, men du kanske har någon annan bra idé?

M.V.H Snuttefia

mimåne
0

Själv tycker jag det är fint med olika växter och att få lite variation :) Jag tror fisken mår bra av det också

Snuttefia
0

Okej, jag slänger väl i lite penninglad med!

M.V.H Snuttefia