Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 2324 ggr
Emel
1

Nybörjartips, frodiga akvarieväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå!

Är igång med fiskeriet igen aka maniskt akvariepill och inköp av diverse relaterade saker/fiskar…. 

Tänkte, på riktigt, ge mig på att få mitt nya hörnakvarium riktigt snyggt och proffsigt med växter som huvudfokus (holländsk stil, åt det hållet). Jag har aldrig prioriterat växternas behov innan direkt .

Har iallafall, till att börja med, köpt Happy Life universell gödning för akvarieväxter och hemma har jag sånt jordliknande bottenstuff (kulformat). 

Har div. växter hemma som jag skulle kunna använda. Dv.anubias, Valisneria, limnophilan sensiflora (?) och en växt som jag inte vet vad det är… MEN behöver först och främst köpa lite mer av dessa om de ska användas i hörnan. Sedan vill jag ha tips från de som kan! Vilka växter, som rimligtvis skulle kunna finnas i akvarieaffär, rekommenderar ni? Och hur ska jag sköta om dem?

I karet ska det vara segelfensmolly (de stora), någon trevlig stimfisk och scalarer tills de vuxit till sig. Som botten ska jag ha natursand/smågrus. Tips här med uppskattas, om någon har invändningar eller nya spännande fiskar. Det ska allstå bli ett sällskapsakvarium kan man säga.  Karet ligger på 190 liter om jag inte minns fel.

Nåja. Önskar lite enklare tips till friska och frodiga växter samt växtförslag! 

Kom på en till fråga, att ha räkor i akvariet. Blir de uppätna av ovan nämnda fiskar och finns det (stora?) fördelar att ha? Är helt grön på räkfronten…

Mvh

(Himla dålig bild på den okända växten)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Emel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan passa på att fråga vad denna växten heter :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[vanja123321]
0

#1 det kan vara svärdplanta, ser inte riktigt på bilden. :)

guppytjej
0

Den första är nån crytocyrone, den andra ser ut o vara svärdplanta ja.. Glöm inte kolet till växterna bara (trycksatt eller med EC).. Om du ska ha småräkor i tänk på att de inte tål järn speciellt bra men att dina växter gärna vill ha det. Amanoräkor tål dock järnet bättre o de frodas o mår bra i mina kar där jag göder med järn. Fördelen med räkor är att de städar nått oerhört bra o kommer åt där malar osv inte gör det. Mar man bara mycket växter kommer några räkor klara sig, väljer du tex körsbär som är lätta kommer de även föröka sig. Amanon är större så mindre risk att de blir tagna men de förökar sig inte i sötvatten istället.