Kampfisk frågor
Äntligen har jag fått min sambo att bli intresserad av fiskar! Men nu vill han ha en Kampfisk, och dom vet jag inte ett smack om :p Jag har läst på och samlat info. Det jag undrar är om man kan se på fisken om den är gammal/äldre? Jag vill inte köpa en stor fin hane, sen dör den några mån senare för att den var gammal redan när jag köpte den :/ Jag har inte hittat någon privat att köpa av. Men jag har många butiker att kolla i :)

Kampfiskar lever i många år. Jag vet inte om man kan se att de åldras men om du köper en ung hane kommer han leva länge. Embra Bettas är en privat uppfödare som rekommenderats mig och henne kan du fråga hur gamla fiskarna är.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag skulle inte tro att kampfiskarna som säljs i butik är särskilt gamla så vida de inte varit där väldigt länge. Leverantörerna skickar ut dem när de är tillräckligt stora för att säljas, vilket kanske är ett par månader.
Vill du veta exakt ålder så kan du ju köpa egenuppfödda :)
Jag hade gärna köpt från provat men det finns ingen i Kalmar vad jag vet :( Får se om jag hittar någon jag gillar i någon av affärerna imorgon
#3 nja så är det inte: kampfiskarna som exempelvis kommer ifrån akvarieteknink är aldrig uppföda fiskar av akvarieteknik utan är restprodukter som kommer thailand vilket skulle kunna vara i princip vad som helst det skulle kunna vara en Kampfisk på 1 månad som jag ofta ser. eller så skulle det kunna vara en Kampfisk på 2 år! det är dock
Ganska enkelt att se om det är så stora skillnader. #4 Embra bettas skickar fiskar😉
Tänkte bara säga det att kampfiskarna i affärerna som är skickade från uppfödarna från thailand har oftast bara kosmetiska fel och inte fysiska som min blå dragonscale hm hane t.ex. Han är helt frisk men när han spänner upp sig är han inte fullmoon utan saknar lite längre stjärtfena. :) Fiskarna med fysiska fel kullar dom bort ganska tidigt så dom anlagen inte sprids vidare.
Nu har vi varit på alla fyra zoobutiker och hittade ingen vi fastnade för. Det var en jag gillade färgen på men ryggfenan var krusad i kanten, det var inte övriga fenor. Jag kan ju inget om kampfiskar så jag köpte den inte.. Jag kollade på den länkade sidan, men där fanns bara en hane kvar till salu och den var inte i min smak :/

Crowntail är en framavlad fenform med "naggade" kanter. Det är inget fel på fisken.👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det var inte en crowntail.. Men jag såg ju den bara vilandes, den kanske inte var så när den visar upp sig.. Får kolla på den igen om den finns kvar ;)