Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3311 ggr
godishanna
0

Massdöd av gurami-ungfisk. Sjukdom?

De senaste veckorna har mina unga blå guramis dött en efter en. De var 22 st, nu är de bara 7 kvar. De största ungarna och de vuxna ser lite tråkiga ut och även några av de äldre tetrorna… Ett av ynglen hade ett sår på huvudet som det kom svamp i men han verkade inte må så dåligt och svampen försvann. En kväll stod han liksom på botten, såg ut som om han höll balansen med spröten och på morgonen låg han död. De andra har sett ut som om de haft problem att simma och sedan har de dött. Den vuxna hannen (pappan) har som lite avskavda fjäll på sidan av huvudet och några av de större ungfiskarna har lite fula spröt (fransiga på någon och avbrutna på en annan) övriga fenor är fina och de verkar inte sjuka annars. Har inte sett något bråk bland dem heller. Även två Ancistrus har strukit med och de tycker jag brukar leva hur länge som helst… Har sökt på fisksjukdomar men hittar inget som jag tycker stämmer in… Tacksam för ideer. Ska se om jag lyckas ta någon bild och lägga upp imorgon.

[raichu]
0

Hur stort akvarium har du?

Vad går de med för fisk?

Kan du lägga upp bilder på dem?

Hur länge har akvariet varit igång?

Blå guramis bråkar och jagar varandra en hel del generellt sett.

MVH//Patrik

godishanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De går ihop med ett par mollys, platys, citrontetror, rosentetror, neontetror, en mal och en Siamesisk algätare. Har inte så många av varje så 130 l det blir ca 0,9 cm fisk per l vatten. Ja nu när det bara är två vuxna guramis och fyra ungfiskar kvar. Det var lite fler innan men samtidigt mådde de ju fint i yngelkaret fast det var på 60 l. Räknade på vuxenstorleken på dem. De började dö någon vecka efter flytten till det större. Tänkte att de skulle ha bättre förutsättningar att växa lite till så jag kunde ge bort dem. Gav fyra av de större till en kompis som är noggrann med sitt akvarium och en av dem dog andra dagen… En kommer troligen dö idag eller så får jag avliva den, den står på botten och flämtar… :( Akvariet har varit igång sedan februari men flyttade det i somras för det stod dåligt till och då sköljde jag allt grus så det blev ju typ nyinrett.

Denna kommentar har tagits bort.
godishanna
0

Denna sjukling stod så här imorse :(

godishanna
0

Den vuxna hannen med "såret" på huvudet.

godishanna
0

Den vuxna honan har lite ful ryggfena såg jag nu…

godishanna
0

En Neontetra är lite skum i färgen (vet inte om det syns på bilden) och liksom kantig, men den är gammal. Har haft den sedan våren -12

[Jens]
0

Jag fixade bilderna så att de ligger rätt men det kan man göra själv. bilderna kan synas rätt i datorn men ROTERA dem ett varv till och sedan spara dem i visningsprogrammet som finns i datorn.

godishanna
0

Tack :) Jag sitter med iphonen… Då blir det lite knepigare men det borde ju gå ;)

[Jens]
0

Jag kan inte se någonstans i dina inlägg att du har gjort vattentest?

[Jens]
0

Det är kanske inte denna sjukdom men det är bra att känna till det och forska vidare ifall det kan vara det: http://husdjuromsorg.blogivi.com/dwarf-gurami-iridovirus.html

godishanna
0

Vattentest för akvariet har jag inte gjort. Är rädd att vattnet var dåligt från början, vi dricker inte det i väntan på nytt test för brunnen. Problemen kan mkt väl komma därifrån för vi hade väldig hög kalkhalt, nitrat vilket säkert inte är bra för fiskarna, samt koliforma bakterier. Fick brunnen tömd och klorerad i höstas och när kloret var borta ur systemet gjorde jag vattenbyte i akvariet. Då var det eftersatt ett par v pga resultatet på analysen. Men ynglen är ju födda i det "dåliga" vattnet och mådde ju fint i yngelkaret… Kanske lång påverkan av dåligt vatten tar ut sin rätt nu… Troligt. Får väl köpa ett akvarievattentest men har ingen aning om hur värdena ska se ut… Får man med info om det?

godishanna
0

Hittade just en sida om vattenkemi. Nitratet ur kranvattnet låg inom ramarna för ok vatten. Men jag fattade det som att ett högt pH kunde ge lägre koldioxid och högt ammoniak… Fast skulle de inte kippa efter luft vid ytan i så fall…

[Jens]
0

Det går också bra att ringa till en akvariefisk-butik och fråga om de kan kolla olika värden. Det finns de som bara gör nitrit-test men det skulle vara bra med flera tester.

Det finns också dropptest-kit och även kit med remsor men remsor är inte det bästa men det kan gå bra ändå med dessa om man gör det på rätt sätt. Finns att köpa i de flesta stora försäljarna såväl på nätet som ute i butik.

emmej62
0

#15 Nja lite mer komplicerat är det jag börjar reda ut det här med co2:

co2 är starkt förknippat med ph värdet och karbonater i vattnet därför finns det en del diagram som talar om vad vattnets bindningsförmåga för co2 är. exempel på ett sådant är pny guide om koldioxid. vid ph 9,24 har man samma mängd Nh4+ som Nh3 har man ett ph värde på 8 så är det 20 gånger mer NH4+ än NH3 och vid ph 7,0 200 gånger mer osv. det bör även nämnas att dessa siffror gäller vid en temperatur på 25 grader ( 25 grader används alltid om man använder SATP). jag tror dock inte alls detta rör sig någonting om förgiftning på något sätt utan om en levande patogen. du skulle kunna pröva i ett karantäns akvarium behandla med metroniadazol.

[Jens]
0

nitratet ur kranen låg rätt men vad har du i akvarievattnet? Men jag tror inte heller det är nitrit, nitrat eller ammoniak för den delen utan annat. Du misstänkte något i vattnet som du skrev i tidigare inlägg och för att utesluta det så är det bra med ett bra kit för just att testa vattnet.

Att emmej62 skriver om att det kan vara levande patogen vet jag inte var han grundar det på? Utifrån bilderna? Det hade ju varit bra för att veta för är det det så är det ju bara att köra på och köpa medicinen men om det är fel…..

Men du kan titta på denna sida där de skriver väldigt många olika sjukdomar guramis kan få och kanske hitta orsaken:

http://www.wetwebmedia.com/fwsubwebindex/gouramidisfaq2.htm

emmej62
0

#18 ja jag utgick ifrån bilderna och händelseförloppet. och när inte nästan alla fiskarna drabbas kan det knappast vara någon förgiftning heller. utan är det ganska självklart att det är någon organism som har orsakat att fiskarna blivit sjuka. #7 fisken ser ut att må bra ibland kan neontetrorna skifta lite i färgen speciellt på morgonen då brukar alla neontetror inte ha någon färg. här finns en fördel att använda dimmer.

[Jens]
2

#19 Bra att man tar fram argumenten på varför man gör sina slutsatser för det blir lättare att förstå och kanske dra samma slutsats. ;)

emmej62
0

#20 absolut det håller jag verkligen med om😉. därför brukar jag argumentera många inlägg eftersom en del verkligen har egna erfarenheter av någonting medan visa inte alls har det och skriver någonting dom enbart har läst därför kan myter spridas ganska lätt.  dock så brukar jag vänta att skriva argument tills det är någon som frågar mig.

[Jens]
2

Aha, förstår precis vad du menar. Många har otroligt mycket erfarenheter medan andra inte alls eftersom de är nybörjare inom akvaristik och förlitar sig helt på expediten i butiken eller någon som kommenterar deras inlägg och det kan bli så fel ibland men inte så vanligt. Likaså glömmer de som kommenterar andras inlägg att de som skapar trådar här kan vara i 9-års åldern och då ska man uppmuntra och inte gå på alltför hårt.

Nu tillbaka till det viktigaste. Jag kan hålla med dig om argumenten och att det kan vara en sjukdom som kan lösas med metroniadazol. Är inte metroniadazol ett effektivt medel mot flagellaten som orsakar bukvattensot?

godishanna
0

Tack för svar och länkar. Tycker inte nåt stämmer in på mina dock :/ 

Jag tyckte själv det kändes långsökt med förgiftning eftersom inte andra fiskar drabbats. Men ändå… Guramis kanske är känsligare… men man tycker inte de borde vara det med tanke på deras naturliga habitat… Tycker också att det är märkligt att mina svärdsplantor blir bleka och dör och vattenpest försvinner på två röda. Bara Anubiasen trivs som 17… Samband med fiskdöden?

Nåja ett vattentest är ju aldrig fel så det ska jag nog göra i vilket fall men annars var jag nog själv mer inne på någon typ av svamp eller bakterieinfektion pga såret på huvudet. Jag kanske glömde skriva det men det såg ut som lite svampaktigt i det förut. Tycker dock inte att resten av symptom stämmer med vad jag läst om hål i huvudet-sjuka.