Nybörjare 50 - 54 liters
Hej
Jo det är så att jag och min pojkvän har börjat diskutera om att starta upp ett akvarium då vi flyttar ihop i Februari. Hos min pappa har jag ett på 50 - 54 liter och vi har tänkt ha det som start. Måste dock sätta nytt silikon efter att haft hamster i det, tips på bra sort?
Vi båda är nybörjare men har haft fiskar då vi var små (låg/mellanstadie åldern) men inte gått så bra då. Men vi är äldre nu och vet mer osv (21 år o 27 år) Så vi har en del frågor kring det och läst en del här då det inte känns som att man riktigt kan lita på djuraffärerna som finns då dom oftast bara vill sälja utan att tänka på djuren så mycket men att folk här verkar mer vettiga 🙂
Funderar på ca 16 fiskar. Tex 8 Neontetror, 4 Guppy och 4 små malar och kanske någon/några snäckor
Tips på andra sorter eller kan det funka?
Bra antal?
Även diskuterat dekoration och växter i akvariumet
**Tips på växtsorter?
Antalet man kan ha?
Tips på bra dekorationer?
Vilken sorts bottenmaterial är bäst/enklast?
**Funderar på en mörk sand
Även frågor kring filter.
Luftfilter eller vanligt, vad är bäst?? Ska man ha filter eller luftpump eller både och??
Arsatazz hamsteruppfödning
Hej! Kul att ni ska starta ett akvarium. :) Angående silikon, så måste det vara akvariesilikon. Alltså silikon som inte innehåller antimögelmedel. Som mal skulle jag haft Otocinclus. Dom vill vara minst 6st. Gärna mycket växter :) snabbväxande är bra i ett ny uppstartat akvarium, som ex. Polysperma, Vallisneria, vattenpest, limnophila sessiliflora, javaormbunke osv. Som dekoration gillar jag att hålla det så naturligt som möjligt, med stenar och rötter. Läs gärna på zoopet hur fiskarna du vill ha önskar att ha det i sin miljö. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#1 Tack :) Ja det är rätt kul :)
Okej, vart är enklast att få tag i det silikonet? Är det bra om jag skrapar bort allt gamla eftersom det är gnagt på flera ställen (minns ej exakt hur mycket) eller bara lagar det med nytt??
Vi har funderat på Ottos :) Eller siamesiska, bara dom inte blir super stora. karet är ju inte så jätte stort (la in en bild) men vi funderar på att skaffa ett större då man kommit igång lite
Okej får kolla lite samt skriva ner massa :)
Kollar just nu en del på plantswap. Dom verkar väldigt bra :)
Jag har köpt på akvariebutiker, eller på hornbach. :) Ta bort allt det gamla istället. Ottosar passar bättre, siameser ska ha 150 liter enligt zoopet. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270 Ett tips är också tradera, där har jag handlat mycket växter, brukar bli billigt och har alltid fått fina exemplar :)
#3 Okej, vi sitter och små pratar om att köpa ett helt nytt akvarium, tex startpaket för att slippa eventuella högre kostnader då det i längden blir billigare så :)
Okej, lutar mest åt Ottos så :)
Vi vet även tre växter vi ska ha, Java ormbunke och Vallisnera och polysperma :)
Ett komplett startpaket, 54liters, kan man ofta få för ca 500kr. :) Som du säger så kan nog bli billigare med nytt än att köpa silikon och filter osv. :) så slipper du jobbet med. Haha
#5 Lutar mest åt ett sånt paket, svårt att välja storlek dock. Samt vart man enklast kan köpa, ingen av oss har bil eller körkort men känner folk som säkert kan hjälpa om det skulle vara så.
Svårt även att hitta var man kan få det billigast med :)
Haha sant!
För att få det så snyggt som möjligt så rekommenderar jag att ta bort allt det gamla och lägga på nytt silikon.
En rekommenderar Bostic glas silikon:
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52542bf9ce12c45cf200123f-hjalp-giftigt-silikon
Jag håller med Lilo. Slippa allt detta arbete och köp ett nytt för 500-600 kr. Sälj det andra karet för en hundralapp till någon som vill ha en liten hamster i karet.
#7 Okej tack, bra att veta :) Funderat kring det o ska kanske köpa ett helt nytt, ett startpaket istället. Men då kommer ändå mitt 54 liters stå bara, så funderar på att fixa det ändå, och ha något i det men vet ej vad, ytterrutan är halvmåne formad typ vilket kan bli jobbigt att göra rent :(
#7 Får se hur man gör med det gamla, om man säljer det eller hur man gör. Försöker hitta nåt ställe som säljer akvariumpaket billigt och som skickar det med posten. Men hittar bara dyra sidor, har Arken Zoo 5 mil hemifrån så blir att annars åka dit och frakta på bussar, måste byta buss en gång för att komma hem då.
Du bor väldigt bra till större orter såsom Borlänge, Falun, Gävle och om jag var i din sits så skulle jag ringa runt till alla butikerna och fråga vad de tar för ett start-akvarium-paket. En perfekt storlek är 90 L tycker jag för 54 L är ganska så litet och man kan inte välja så många fisksorter till den storleken. Glöm inte Hornbach för de har ett mycket bra utbud.
Det finns alltid någon som har bil som kan ställa upp för er. 🙂
Vet inte hur det är med andra affärer men djurmagazinet här har fri hemkörning i "närområdet" när man handlar för över 500kr. :) Man kan ju alltid ringa runt och fråga.
#11 Jo nära till Gävle :) Falun o borlänge känner jag inte till så bra alls samt krångligt att ta sig till. Försöker leta vad som finns på nätet, kollade Hornbach men fanns inget där kring om vad dom hade.
#12 Närmaste stora djuraffär som finns är Arken för oss, deras startpaket med ett 54 liters kostar 1000:-
Ska kika runt mer :)
Söders Zoo i Gävle tar 599 kr för ett startpaket. http://www.soderszoo.se och har fått bra bedömning av medlemmar här på akvariefisk:
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4fef1c35d3b4fd5a20002bcb-djuraffarer-vi-har-besokt
#14 Okej tack! Visste inte om det, Bor 5 mil utanför Gävle o inte varit så mycket där tidigare heller då jag inte är ifrån Gävle :) Ska kolla sidan :)
Tittar man närmare på deras priser så ser det riktigt bra ut tycker jag:
Akvariepaket. ( 25 Oct 2013 )
54 liter med lysramp, doppvärmare, pump. 599:-
Akvariefisk. ( 25 Oct 2013 )
Neontetror NU 35:-/10st, guld och mosaik Gurami 10:- ord 59:-
Akvarieväxter. ( 25 Oct 2013 )
4st 100:- ord: 45:-/st
De finns även på Facebook så man kan kanske chatta lite med dem men det bästa är att ringa och prata med dem.
#16 Japp, kollar just nu och jag ska absolut försöka ta mig dit :) Billigt och bra och 112 liters för 995 är inte dyrt! O tillbehör får man med också :) Hoppas bara det är en grej dom har länge, eftersom det verkar vara nån form av erbjudande dom har. Men det ser man ju, dom verkar ha det ofta så
Som det ser ut blir det att skaffa kardinaltetror, dom ser finare ut än Neontetrorna :)
Det är väldigt vanligt att folk köper neontetror eller kardinaltetror men det finns många andra fina stimfiskar. Min favorit är Galaxyrasboror! Supersnygga!!
Har kardinaler i mitt stora akvarium men ska nog planera om mitt stora akvarium framöver.
På tal om 995 kr för 112 L ! Mycket bra pris!!
10 st kardinal för 100 kr ! Ja, det verkar vara en superbra butik !
#19 Ja och nära med, verkar inte alltför svårt att hitta ifrån tågstationen, då det enklaste sättet är med tåg då jag slipper byta osv, dock 500 meter att gå hem istället. Men kan nog fixa skjuts :)
Vad föreslår du för fiskmängd??
Vi har för tillfället funderat på att skaffa:
Ottos
Tetror av nåt slag (troligen kardinal)
Guppy
Och lite snäckor
Har du tips på vad för något som funkar med varandra osv??
söders zoo måste ha glömt att uppdaterat sin sida. normalt vis brukar akvariepaket på söders zoo kosta 499 kr för ett 54 liters akvarium. och för ett 112 liter cirka 999kr! extremt billigt enligt mig. gentemot om man jämför med exempelvis arken zoo som deras 54 liters brukar kosta 695 kr. och 112 liters som kostar 1695kr.
Du är medveten om att man ska ta det lugnt de första veckorna? Bakteriekulturen måste få bildas så att säga så mitt råd är att inte köpa alla fiskarna på en gång men starta gärna med t ex 5-6 st guppies.
Här finns en bra och enkel guide att läsa: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#21 Står 995 så är knappt skillnad :) Men bra att veta vad deras normalt går på för inte fått svar på mejlet jag skickade :)
#22 Jo det vet jag! Tänkt bara köpa några Ottos samt några tex Guppys första gången :) Även tänkt låta akvariumet vara igång osv ett par dagar innan jag köper in dom första fiskarna
#23 jaså 995kr det var ju nu ett tag sedan jag besökte deras källaren där akvarierna finns😃
#23 Jag har aldrig varit där, bara kollat hemsidan :) Där har dom erbjudande på 995 för ett 112 med tillbehör
Skulle det vara intressant om jag startar en projekt tråd ang allting?? Kanske lättare att få svar på alla frågor då. Fått bra svar redan ang växter så vi har hittils hittat tre sorter vi ska ha :) Samt vet lite mer om vad för fisk som ska vara i det.
Blir nog även att söka efter ett stort akvarium istället för att ta mitt lilla som behöver både lysrör, nytt silikon samt tillbehören som behövs då jag inte vet om det jag fick med fungerar som det ska. Samt enklare med ett stort har flera jag känner sagt.
Det är alltid trevligt med projekt :) så kör på bara!!
#27 Okej :) Men då ska jag knåpa ihop bitar av detta inlägg som ett projekt då :) Vi ska nämligen främst satsa på att hitta ett stort akvarium. Samt gubben min har en önskan om att skaffa en Kampfisk så det blir ett litet projekt vid sidan av det stora tror jag :)
Va kul! Riktigt spännande projekt med andra ord!! Ska följas :)
#29 okej :)
Kommer absolut att vilja följa din projekttråd. :)
#31 Okej blir att försöka få ihop inlägget i denna tråd till en bra Projektstart istället nu då man ändå inte kan sova, har helt vänt på dygnet samt har en katt som skriker som faaan :P