Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: projekt-diy
Läst 2728 ggr
wille_wille
3

Projekttråd zolux 30L

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag köpt ett till 30L akvarium och tänkte därför att det kunde vara kul att starta en projekttråd för det🙂

Jag hade även beställt en 3D bakgrund av Malin här på AiF som kom idag så därför tyckte jag det var lämpligt att starta tråden idag.

Planen för akvariet är att ha sand i framkant (inte så mycket, 2-3cm kanske) och sen engelsk sjösten bakom den lilla muren (kolla bilden så förstår du vad jag menar😉)

Det ska i en ganska stor rot i vänsterkant och på den ska det fästas javamossa.

Till höger bakom muren så ska jag ha en svärdsplanta. Akvariet kommer köras utan täckglas så att den kan växa upp ovanför ytan.

I akvariet kommer jag ha blåa eller svart posthornssnäckor beroende på vilken färg jag får tag i, crystal red och crystal black räkor samt någon Guppy som får flytta över från andra nanot och göra plats för en Kampfisk.

Nu måste jag bara vänta 3 dagar på att silikonet ska torka innan jag kan börja fylla på med inredning.

PS. Till sajtvärd/medarbetare, borde det inte finnas en kategori för projekttrådar?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
1

Har själv bakgrund från Malin och Ulrik och de gör ett så fantastisk jobb och det ser jag även på ditt nano-akvarium. Så spännande att se hur det utvecklar sig! Snyggt!! =)

Lilolizeit
0

Ska bli kul att följa. Älskar projekttrådar! Man får mycket inspiration. :) (Håller med om att det borde finnas en egen kategori för det)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

wille_wille
0

Tackar 🙂

Om någon vet en lättskött bottentäckande växt så får man gärna tipsa mig.

[dynamitella]
7

Tråden är flyttad till Projektgruppen jag nyss skapade. Gruppen heter Projekt/DIY (Do it yourself).

wille_wille
1

#4 👍

jossa5
0

Följer det här! Funderar nämligen på att önska ett nano-kar i födelsedagspresent. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Jens]
0

Bakgrunden ser väldigt glansig ut och det är den men när den väl kommer i vatten så blir det helt annorlunda.

[Seaside]
0

Fena (alltså samma som "tass")🙂

inthegame
0

Fena🤪

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

TccT
5

Något jag funderat på är varför så många har akvariemärket på framrutan? Har oxå just ZOLUX men ställer så blir på bakrutan. Om man tänker sig till exempel den här bakgrunden med en tom framruta istället.

[Seaside]
0

#10 Bra förslag! Etiketterna hamnar ju ofta mitt i synfältet på ett lite irriterande sätt och är dessutom inte alltid jätte snygga…

wille_wille
0

#10 Vet inte, hade lust att ha det framåt :) Akvariet är igång nu. Jag tog vatten från de andra två akvarierna så jag släppte i några testpiloter direkt. 3st vuxna guppys, några guppyyngel som kom med i håven, 3 sandsnäckor samt en äppelsnäcka. Bild kommer senare :)

[Jens]
0

Ser fram emot det =)

wille_wille
0

Här har vi bilden då🙂

Tror jag skippar svärdsplantan eftersom det inte gick så bra att dela min och jag är för snål för att köpa en ny🤪

inthegame
0

Snyggt!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

sauk1
0

#14 Wow vad fint, snyggt jobbat!

Det stämde att det ser helt annorlunda ut med bakgrunden när den kommer i vatten.

wille_wille
0

#15 & 16

Tack😃

Räknade ut att när bakgrunden, roten, gruset och sanden var i rymde akvariet bara 19L vatten😕

CaptainBunchie
0

Blir snyggare än vad jag trott faktiskt!

Kommer bli skitsnyggt med hornsärven sen, växer som tusan med zolux-lampan. Här växte den typ 20cm på några dagar. 😮

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

jossa5
0

Åh, snyggt! Blir bara mer sugen!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

wille_wille
0

Jag vet, har ett aquael med hornsärv i och hade samma lampa som till zooluxet förut och den växte 10-20cm/vecka😮

Den andra pajade och det blev en massa krångel med reklamationen så jag fick en LED lampa istället (efter 4-5 veckor dock😕).

Hornsärven gillade inte IKEA lampa…

Tack 🙂

[Jens]
1

Satans så bra det blev med bakgrunden! Ulrik är så duktig på att göra bakgrunder och när jag köpte min så åkte jag till dem (Ulrik o Malin) på besök och de är riktigt trevliga människor!

**Malin**
2

Det blev riktigt läckert ;)))😉

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

wille_wille
0

Tack #21 & #22

Tänkte bara lämna en liten "lägesrapport" för akvariet (jag har varit pank och utkörd från mitt rum så det har inte hänt så mycket):

Guppyhonan har ynglat och fått ca 10 yngel och så har jag suttit in en växt i sanden.

Växten växer på marken, växer ganska snabbt, får små blad som ser ut som klöverblad och namnet börjar på hyd och slutar på sp. japan men resten kan jag inte.

Har även bytt lampa till och har nu en aquael LED decolight 5W (motsvarar 20W vanlig lampa står det).

Någon som vet när det skulle passa att köpa och släppa i räkorna?

LajvKrattan
0

Växten är nog hydrocotyle sp. japan. Räkorna kan du släppa i när akvariumet varit igång tillräckligt länge för att vara "inkört" och alla vattenvärden sett bra ut en längre tid. 🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
2

Utfrån det du har skrivit så skulle jag gissa på ett par månader.

wille_wille
0

#24 Det var det den hette ja, tack :) Då får jag väl vänta ett tag till, borde jag släppa i flera stora guppys för att köra in det?

[Jens]
0

19 L .. Det ska nog inte vara så många fiskar i det akvariet =) Hur många vuxna Guppy har du nu? Vad har du för andra fiskar i akvariet?

wille_wille
0

Det är 3 vuxna och så tror jag att det är 13 yngel. Sen släppte jag i nån sandsnäcka och en äppelsnäcka. Kanske får flytta på guppysarna när räkorna ska i?

[dynamitella]
0

Ja, annars blir det för mycket avfall från fiskarna som kan slå ut räkorna i en nitritspik.

Jag hade behållt 4-5 yngel, för skojs skull. Inte mer :)

wille_wille
0

#29 Okej, då får dom flytta in i 112:an istället sen :)

[Jens]
0

Förlåt att jag inte svarade men det gjorde dynamitella så bra. Jag satt och mixade ihop slutröstningen av tävlingen september och har suttit med det i 1,5 timme 🙂 men nu är det klart.

[dynamitella]
1

Haha, visst är det lite av en pain in the ass att knåpa ihop? :) Du gjorde ett jättebra jobb!

[Jens]
0

#32 Tack, det tar verkligen sin tid när man vill att det ska bli bra. =)

wille_wille
0

Det gör inget😉

Ratata
1

Vilken fin bakgrund! Det här ser riktigt lovande ut. :)

wille_wille
1

I torsdags var jag och köpte 11st crystal red räkor samt javamossa att fästa på roten. Jag fick även med mig några blåa posthornssnäckor från affären sä det problemet är också löst (dom har redan lagt ägg) :) Sedan jag uppdaterade mobilen känns det som att bilderna har blivit sämre (därför jag inte lagt in någon) men nu har jag lånat morfars systemkamera så nu kanske det kan bli någon bra bild.

[Seaside]
0

Spännande tråd att följa🙂

wille_wille
0

Såhär ser akvariet ut nu med mossan🙂

(Lite hornsärv har flutit upp till ytan och jag har inte orkat plantera igen för att man måste tömma vatten först)

wille_wille
0

En räka på mossan🙂

wille_wille
1

Räka på rot.

Om någon kan se vilken gradering det är på dom så får man gärna berätta😉

wille_wille
0

Räka på mossa igen.

mejamylove
0

Vad heter lampan du använder? är det standard-lampan till 30 litrarna? :)

wille_wille
0

#42 Det är en aquael LED decolight 5W. Fick den pga. att lampan till andra nanot pajade flera gånger och butiken orkade inte hålla på o byta flera gånger (denna skulle hålla bättre). Sen passade ljuset bättre till detta nanot så då fick den sitta där :)

wille_wille
0

Liten uppdatering:

Upptäckte räkbebisar igår, av storleken att döma på de jag såg så verkar det vara två kullar 😃

Antingen så sitter dom i javamossan eller i filtet, och det är väl lika bra så inga guppys kommer och äter upp dom 🙂

På tal om guppys så går det 6st i akvariet nu, 5 hanar och ett yngel modell större som jag inte är säker på vad det är för kön.

Verkar inte bli så jättemycket bajs/avfall på botten trots allt…

Hornsärven fick jag kasta pga. för dålig lampa så den blev gul/brun och såg ful ut. Javamossan håller också på och gulnar på vissa ställen, ny lampa ska införskaffas så snart som möjligt.

Även växten som växer på marken ser dålig ut (hydroconånting sp. japan).

Invånarna i detta akvarium har även fått en ny granne för några veckor sedan, kampfisken Otto 😃

Han är en royal blue VT betta splendens. 

Om du kan se gradering på räkorna ovan kan du väl vara snäll o berätta för mig vad dom har för gradering? 😉