Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 1262 ggr
pernillaa
0

Ögonfransliknande maskar

Hej

Jag har tagit över en Ancistrusmal från en kompis. Upptäckte för några dagar sedan att det flöt runt små smala maskar i akvariet. Trodde först att det var små hårstrån, samma längd som ögonfransar, men upptäckte efter ett tag att de rörde sig. De är alltså inte tjockare än en ögonfrans heller. de är verkligen jättetunna. Min Ancistrus verkar stressad också.
Antar att det är från han då jag inte tillsatt någon ny växt eller liknande i karet.

Vad beror detta på? Kan jag ha matat honom för mycket? Han fick 2 tabletter vartannat dygn förut, har ökat till 3 istället för tyckte det lät lite men kanske bedömde fel.
Hur åtgärdar jag det?

Jag har bytt vatten som vanligt idag och körde några varv med tätaste håven för att försöka få bort några av dom men det gjorde knappast någon skillnad. Kom nog upp mycket mask från gruset nu.

Ha en bra dag! // Pernilla

LajvKrattan
0

Planarier?

Hur som helst är det nog övermatning. Mata mindre och identifiera ohyran så kan du nog få tag på något medel.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

emmej62
0

Dessa djur kan komma till akvariet när man övermatar och två algtabletter varanan dag är faktiskt lite för mycket på än gång bättre är att du ger en algtablett varje dag beroende på hur stora dem är men algtabletter på 2 cm i diameter kan den regeln följas. och gör regelbundna vattenbyten så kommer dessa maskar att försvinna(:

emmej62
0

#1 inga gifter behövs detta värkar bara vara ett vanligt fall av nematoder. det konstiga är dock att dom var så stora.

pernillaa
0

Alltså algtabletterna jag ger honom är ca 1 cm x 0,5 cm.
De är ojämna. Väldigt tunna är de också.

pernillaa
0

Ancistrusen är ca 10 cm.